Problémamentesen lezajlott az M44 gyorsforgalmi út új Tiszaugi-hídjának próbaterhelése. Az adatok kiértékelése még néhány hetet igénybe vesz, de az építkezés a végéhez közeledik, már csak a befejező munkálatok vannak hátra – írja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.

Fotó: NIF Zrt. 

Az 556 méter hosszú új Tiszaugi-híd ekhós szekérre emlékeztető pilonjaival az M44 gyorsforgalmi út Tiszakürt – Lakitelek közötti szakaszának leglátványosabb műtárgya. A befejező fázis egyik legfontosabb momentuma az épülő híd próbaterhelése, ahol a műtárgy használatba vétel előtti teherbírását ellenőrzik. A próbaterhelés során statikus és dinamikus terhelést végeztek. A hídszerkezet különböző részein, elemein mérték az ezek hatására bekövetkező alakváltozásokat és az egyes szerkezeti elemekben keletkező feszültségeket (pl. a főtartó lehajlását, piloncsúcsok elmozdulását, szerkezet sajátfrekvenciáját stb.).

A Tiszaugi-hídnál a statikus próbaterhelést 22, egyenként 38 tonna súlyú tehergépkocsival végezték, összesen 20 teherállás kombinációban. A dinamikus terhelés során pedig két tehergépkocsi haladt át a hídon 5, 20, 40, 60 km/órás sebességgel. A NIF Zrt. beruházásainál a próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének szakemberei végzik. Ebben az esetben is ők hajtották végre a méréseket.

A Tiszakürt- Lakitelek közötti 10,1 kilométeres szakasz műszaki átadás- átvételi folyamata októberben megkezdődik, a teljes szakasz forgalomba helyezése várhatóan decemberben történik meg.