Felmérést készített a környezetbarát tisztítószerek népszerűségéről a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Nielsen együttműködésével a szervezet által meghirdetett #ÖkoTakarítás hónapja alkalmából.

Fotó: Shutterstock

Az öko mosó- és tisztítószerek forgalma 2019-ről 2020-ra 42 százalékkal, választékuk 27 százalékkal nőtt. Azonban 

a növekedés kétharmadát olyan termékek adják, melyek nem rendelkeznek hiteles öko-minősítéssel, helyette megtévesztő állításokkal nevezik magukat annak. 

A legnagyobb forgalombővülést elérő fürdőszobai és a konyhai öko-tisztítószerekre 2,5-3-szor többet költöttek a vásárlók, ám a magukat csak annak nevező termékek terén a növekedés még nagyobb 6-10-szeres volt.

A legtöbb esetben a környezetbarát imázs megteremtése érdekében erre utaló szavakkal és képi elemekkel próbálkoznak a gyártók, ezeket ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi olyan független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel. A nem minősített termékek szívesen hivatkoznak növényi összetevőkre, újrahasznosított csomagolásra , de számos más szöveget is alkalmaznak a vásárlók átverése érdekében.

Az öko mosogatószerek piaca úgy nőtt 2019 és 2020 között háromszorosára, hogy a ténylegesen minősített szerek piaca mindössze 37 százalékkal tudott bővülni. Itt a "vegán", "természetes illatanyaggal", "organikus összetevőkkel" feliratok gyakoriak, ám ezek nem jelentenek garanciát arra, hogy valóban környezetbarát termékekről van szó. 

A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékeik esetében élhetnek azok valódi ökotermékek közelébe helyezésével is.

Aki valóban környezetbarát termékeket szeretne vásárolni, jól teszi, ha az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t keresi a termékeken, hiszen ezen minősítés elnyeréséhez jogszabályokban rögzített feltételeknek kell megfelelni, amit rendszeresen ellenőriznek is. A szigorú feltételek miatt kísérletezik sok gyártó hamis állításokkal, különböző zöld tulajdonságok kiemelésével megtéveszteni a vásárlókat.

A trendek azt mutatják, hogy ez sikeres is, 

a kamu zöld termékek forgalma minden kategóriában nagyobb mértékben nőtt, mint a valóban hitelesített terméké.

Az januárban közzétett vizsgálata szerint a termékek 42 százalékán szerepel valós háttér nélküli, túlzó vagy félrevezető "zöld" információ. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint gyanúra adhat okot, ha a csomagolás újrahasznosított voltára, természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk, esetleg azok vegán, napenergiával gyártva, életbarát vagy környezetbarát termék voltát emelik ki hiteles címke nélkül.