Az idén nőtt a hazai lízingpiac: a harmadik negyedév végén a finanszírozott összeg 512 milliárd forintra emelkedett, azaz 14,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 446 milliárdot. A bővülés azonban elsősorban az eszközök, járművek drágulásával magyarázható, ugyanis az új szerződések száma ugyanis mindössze 1 százalékkal emelkedett – derült ki a Magyar Lízingszövetség közleményéből.

A harmadik negyedévi adatok 7 százalékkal maradnak el a járvány előtti, 2019 első kilenc hónapjában elért 550 milliárd forintos szinttől.

Az új szerződések száma gyakorlatilag változatlan, alig haladta meg a 60 ezer darabot, és 17 százalékkal elmarad a 2019-es szinttől.

A kihelyezések és a szerződések száma közötti jelentős eltérés több tényezővel magyarázható. Részben az autók és más járművek drágulásával, ezt mutatja, hogy az egy szerződésre jutó finanszírozás és a bruttó gépérték folyamatosan növekszik. Az új szerződések visszafogott növekedése a bizonytalansággal magyarázható, a járvány újabb és újabb hullámai miatt sok cég és magánszemély kivár

– értékelte a közleményben az adatokat Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Fotó: Anke Waelischmiller / AFP

Hozzátette, vannak cégek, amelyek beruháznának új eszközökre, ám sok esetben nem érhető el a globális ellátási láncok problémái miatt.

A személy- és kishaszongépjármű esetében a finanszírozott összeg meghaladta a 197 milliárd forintot, ez közel 17 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ugyanakkor 2019-hez képest 1 százalékos visszaesésnek felel meg. A flottákat kevésbé érintették a járműpiaci problémák, a 69 milliárd forintot meghaladó finanszírozott összeg éves szinten 26 százalékos növekedést jelent, és megközelíti 2019 azonos időszakáét.

A flottafinanszírozás a lízingpiac egyik legstabilabb, leginkább válságálló szegmense. A nagyobb flottát működtető cégek rendszeresen, előre meghatározott időben cserélik a járműveiket, így ezekre a beszerzésekre kevésbé hat a krízis

– árulta el Zs. Nagy István.

A lízingpiac számára szintén kulcsfontosságú nagyhaszongépjármű-finanszírozási szegmens 100 milliárdos kihelyezést ért el, ami a tavalyi 75 milliárddal szemben jelentős emelkedés, de elmarad az egy évvel korábbi 125 milliárdtól. Az agrárgép-finanszírozás viszont stabil: az elmúlt három év első kilenc hónapjában mindig 70 milliárd feletti kihelyezés történt, köszönhetően a mezőgazdasági vállalatok beruházási kedvének, a pályázatoknak és a kedvezményes finanszírozási programoknak. Az építőipari bővülés is látható a lízingpiacon, az építőgépek esetében a finanszírozott összeg az idén meghaladta a 22 milliárd forintot. Ez 21 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, de 14 százalékos pluszt jelent 2019-hez képest is.

A szervezet elnöke a hitelmoratórium október végi lezárásáról azt mondta, a lízingcégek nem tapasztaltak komolyabb problémákat, de pontos adatokat majd a következő hónapokban lehet közölni.