Az idén vette át az Euronics műszaki áruházláncot Magyarországon üzemeltető Vörőskő Kft.-ben a kereskedelmi területek vezetését az édesapjától, Fazekas Zsolttól. Hogyan jutott el idáig?
Nekem evidens volt, hogy egyszer én szeretném vezetni, ezért egész gyerekkoromban a családi vállalkozásnál tevékenykedtem.
Tizenévesen nyáron a raktárban dolgoztam, aztán voltam értékesítő, boltvezető, területi vezető, egyre nagyobb felelősséggel járó munkakörökben dolgoztam. Három éve indítottam el saját termékünket, a Dyrast, egy régi német márkát, amelyet megvásároltunk.
Rég nem kereskedtek vele, újjá kellett építeni, de most már évente 200 konténernyi árut gyártunk. Amikor átvettem a kereskedelmi területek vezetését, éppen beütött a járvánnyal járó boltzár, és kissé ijesztő volt ekkor megkapni a feladatot, amire egész életemben készültem. Egy családi vállalkozás irányítójaként nekem az volt a legfontosabb, hogy mindenki megtarthassa az állását és a fizetését. A piacon sokakat kirúgtak, ám én megfogadtam, hogy mindegy, meddig tart a boltzár, nálunk ez nem fordulhat elő. A hálózatunkban a 67 üzletünkben a 700 értékesítő hat hétig nem tudott dolgozni, nyilván ez hatalmas költséget jelentett, de szerintem fontos, hogy ne csak mi várjuk el a munkavállaló lojalitását, hanem ez kölcsönös legyen.
Mekkora veszteséget okozott a boltzár?
Sok-sok milliárd forintos kiesést. Minden cégnél van egy határ, amely után le kell húznia a rolót, és mögöttünk nem áll egy több milliárd eurós külföldi tulajdonos. Édesapámmal ketten vezetjük a cégcsoportot, emiatt nehezebb helyzetbe kerültünk, de úgy látom, erősen jöttünk ki belőle. A GKI eredményei azt mutatják, hogy
2019-ben a 12. legnagyobb webshop volt a miénk Magyarországon, tavaly pedig felléptünk a hatodik helyre, és miénk a legjobb hatban az egyetlen tisztán magyar vállalkozás. Sokan azt hitték, hogy egy offline vidéki hálózat vagyunk, ám betörtünk Budapestre és az online piacra is.
A járvány magyarországi kezdetét hogyan élték meg?
Az első hullám és a szigorítás idején minket nem köteleztek bezárásra, sőt, nyitva kellett maradnunk, hiszen az otthoni oktatáshoz és munkavégzéshez még nem állt készen a szükséges IT-eszközpark. A forgalom nem esett vissza, nagy volt a kereslet a termékek iránt, de a boltba betérők száma drasztikusan csökkent.
Az emberek nem jöttek bámészkodni, az online platformon kiválasztották a terméket, aztán a boltban megvásárolták, így az értékesítési idő minimális lett.
Az állandósuló home office új piacot jelent a cégnek?
Akadtak rohamok, ám az idén szeptemberben már nem volt akkora érdeklődés az IT-termékek iránt, mint egy átlagos iskolakezdési időszakban. Két év után kezd kifújni az óriási lendület ezen a területen.
Mi a helyzet most, hogy járvány van, ám korlátozás alig?
Visszatértek a vásárlók a boltokba, erősebben, mint tavaly, eközben az online növekedési üteme elkezdett csökkenni: 2020-ban 30-40 százalékos volt, az idén csak 20 százalékos. A jövőre nézve érdekes kérdés, hogy ha egy világjárvány idején sem nő jelentősen az online, akkor mikor. A 45-46 százalékos online arány azt mutatja nekünk, hogy offline hálózat nélkül nem lehet piacvezető célja senkinek, akinek pedig nincs webshopja, az offline sem fejlődhet.
Tehát a boltokra szükség van.
Feltétlenül, ha Magyarországon akar operálni egy ekkora volumenű kereskedő. Ha valaki berendezné a konyháját vagy prémium-kávéfőzőt vásárolna, igenis elvárja, hogy számíthasson egy szakértékesítő segítségére. Prioritás továbbá a szolgáltatások portfóliójának bővítése, az áruhitel, a termékbiztosítás. Több mint száz, MNB által akkreditált hitelügyintézővel dolgozunk együtt, emellett tervezzük a néhány órán vagy akár egy órán belüli házhoz szállítást. A digitalizáció is fontos, új logisztikai bázist építünk, 2022 márciusában megnyitjuk 30 ezer négyzetméteres, részben automatizált raktárunkat, amellyel gyorsaságot és flexibilitást nyerünk.
Hogyan érinti a vállalkozást és a fogyasztói árakat a magas energia- és benzinár, valamint az alkatrészhiány?
Talán az egész szakmát az foglalkoztatja leginkább, hogy miként tudja az áremelkedést a legkisebb mértékben megjeleníteni a fogyasztó számláján.
A Dyras például éves szinten 2 milliárdos forgalmat bonyolít le, és sokszor fél- vagy egyéves raktárkészletünk van, tehát jó ideig nem lesz érezhető az áremelkedés, ami azt bizonyítja, hogy a saját márka stabilitást tud adni.
A másik oldalról óriási energiát fektettünk a raktározásba, sohasem volt még ekkora készletünk, az idei Black Fridayre 20 százalékkal nagyobbal futunk neki, mint eddig bármikor.
Több tízmilliárd forintos készletről van szó. Halljuk, mennyien beszélnek áruhiányról, ezért a bolthálózatunkat is felhasználtuk raktárként, előtöltöttük az üzleteinket. Ilyenkor mutatkozik meg, hogyan dolgoztunk egész évben, mikor kezdtük el a beszerzést, milyen kapcsolatot ápolunk a beszállítókkal, hogy hozzánk érkezzenek elsőként azok a termékek, amelyekből esetleg a piacon hiány lehet. Fontos továbbá, hogy nálunk ezek az áruk bolti készleten vannak, nem másik cégnél vagy külföldi raktárban, ami biztonságot ad a vásárlóknak.
A vevők milyen kedvezményekre számíthatnak a következő hetekben?
Az elmúlt években is etikus Black Fridayeket tartottunk, azt mondtuk a vásárlóknak, hogy mi nem fogunk 60 százalékos kedvezményeket és mínusz 200 ezer forintokat mondani,
mert nem vezetjük félre őket, semmi értelme a százezres telefonokat több millióról leárazni. A felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók már nem elégednek meg egy nap Black Fridayjel, ezért egy hosszabb leárazási időszakról beszélhetünk, amit a járványhelyzet és a biztonság is indokol.
A gyermeket nevelők szja-visszatérítése 600 milliárd forintot hagyhat a családoknál. Számítanak emiatt megnövekedő forgalomra 2022-ben?
Igen, ezt az összeget valahol elköltik majd, ám a műszaki piacon nagy költekezéseket tapasztaltunk az elmúlt két évben, a többség vett már magának laptopot vagy amire szüksége volt, tehát nem biztos, hogy ez meghatározó lesz a következő évünkben.