BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tévedés lehet: senki sem tud a Karácsony-villamosokról

A főpolgármester jó eséllyel tévedésből jelentette be egy nemzetközi konferencián, hogy Budapest villamosok gyártásába kezd.

A VG információi szerint a főváros és a BKV is értetlenül fogadta, hogy Karácsony Gergely a napokban bejelentette, Budapest villamosgyártásba kezd. A főpolgármester február 19-én vett részt a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia egyik panelbeszélgetésén. 

Ennek során tért ki arra, hogy a városvezetés „mindig harcol a kormánnyal, és mindig kitalál valami újat”, így most például „a város elhatározta, hogy saját magának fog gyártani villamosokat”. Ennek a lépésnek a szükségességét azzal indokolta, hogy a járművek vásárlását nem tudják finanszírozni.

Arról nem beszélt, hogy egy gyártási kapacitás felépítését miből fedezné a városháza. Mindenesetre azzal érvelt a döntés mellett, hogy a budapesti villamosok átlagéletkora 45 év. „Annyi, amennyi én vagyok” – jegyezte meg. Tény, hogy az elmúlt időszak új járműbeszerzései ellenére a BKV villamosállománya zömmel, mintegy 80 százalékban magas padlós, korszerűtlen járművekből áll, viszont ezek átlagéletkora távolról sem 45 év, hanem 35. Több, a városháza, illetve a BKV működésére rálátó forrásunk egyebek mellett e tévedés miatt is vélekedett úgy, hogy Karácsony Gergely bejelentése a villamosgyártásról valamiféle banális félreértésen alapszik, ugyanis döntéshozói szinten nem ismert olyan koncepció, amely önálló villamosellátásról szólna.  

Forrás: Soós Lajos / MTI

Egy lehetséges magyarázat lehet a főpolgármester által elmondottakra: a valóban 45 év körüli Tátra és TW6000/6100-as járművek korszerűsítése. Erről a projektről frissen határozott a Fővárosi Közgyűlés

: 30 darab Tátra és 5 darab TW6000/6100 modellt újítanak fel, nagyjából 1,65 milliárd forintért. 

A vonatkozó előterjesztésben az olvasható, hogy a Tátra esetében a tervezett 30 jármű korszerűsítésével kiváltható egy altípus, ezzel egyidejűleg pedig homogénné válik a Tátra T5C5 villamosok állománya (a 2014 óta nagyjavítást még nem kapott darabok kivételével). Ennek az is az előnye, hogy a felújítási program előrehaladtával nagyban leegyszerűsödik a típussal a járműgazdálkodás. 

Az öt TW6000/6100-as villamos felújítását azzal magyarázzák a dokumentumban, hogy az új járművek nem kielégítő darabszáma miatt elengedhetetlen nagyobb mennyiség további üzemeltetése. „Ennek érdekében a TW6000/6100-as járművek ütemezett felújítása elengedhetetlen” – szögezte le a városüzemeltetési főosztály, amely a javaslatot jegyzi.

Akárhogy is, Karácsony Gergely a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia panelbeszélgetésén később sem pontosított, és mindvégig kitartott az új villamosok gyártása mellett. Egy másik gondolatmenetében úgy fogalmazott, hogy 

olyan mérnökeink vannak, akik életben tartják ezeket a villamosokat, vagy akár újakat is tudnak építeni.

Lapunk írásban és szóban is kereste a főpolgármesteri hivatalt, hogy tájékoztatást kérjen a budapesti villamosgyártás ügyéről, de nem érkezett reakció. Így bár valószínűsíthető, hogy a főpolgármester állítása téves, azonban hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy valóban szándékában áll-e a városházának, hogy a BKV villamosgyártásba kezdjen.

Nem lesz sikló a Gellért-hegyen

A Fővárosi Önkormányzat eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől. A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jegyezte javaslat indoklása szerint „a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem lehetséges”. Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) arról beszélt, hogy a döntés hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.