Önvezető tulajdonságokkal felvértezett modellel lép a villanyautók egyre sűrűsödő piacára a Xiaomi. Az okostelefonjaival, majd mindenféle távvezérelhető okoseszközével világhírűvé vált kínai technológiai óriás nem aprózza el: autóipari tapasztalat nélkül, kapásból a luxuskategóriát célozza meg. 

Xiaomi EV
 

Első villanyautójának hivatalos, nyilvános bemutatóját a Sina Tech július közepi információi szerint augusztusra tervezte Lej Csün alapító-vezérigazgató, ám a cég még aznap azt üzente a médián keresztül, hogy ne üljenek fel a pletykáknak, azaz bemutató sem lesz a nyáron, ahogy a tesztidőszak sem akkor kezdődik. 

Most viszont vállalatközeli forrásokból úgy értesült a Late Post, hogy 

bár kocsi még nincs, ár már van. Azaz inkább árküszöb, amelyet 43,5 ezer dollárnál fektetett le a Xiaomi.

Ez azért is figyelemre méltó, mert a Xiaomi villanyautó-projektjének tavaly év eleji bejelentésekor Lej Csün megszondáztatta a kínaiakat, milyen árkategóriában látnák szívesen az első Xiaomi autójukat. 

Az 1,7 millió válaszadó 70 százaléka 22 ezer dollár alatti összegre gondolt, mindössze 10 százalék szavazott a 43,5 ezer dollár feletti induló árra. A Xiaomi a mobiltelefonok piacán az alacsonyabb áraival tarolt, de ez az üzletfilozófia nem biztos, hogy sikert hoz a lényegesen összetettebb beszállítói lánc felépítését és működtetését megkívánó autóiparban, ahol a költséghatékonyság kulcsfontosságú tényezővé vált.

A csúcstechnológiának viszont ára van,

és a Xiaominak nem áll szándékában fukarkodni első autójába, egy szedánba belezsúfolandó „okosságokkal”. Lej Csünnek ugyanis szent meggyőződése, hogy a villanyautózásban a versenyt az nyeri, aki a legmegbízhatóbb önvezetési képességeket kínálja. Épp ezért a Xiaomi első modelljét LiDAR aktív lézeres távérzékelési rendszerrel szerelik fel, annak is a legokosabb, a lehető legkevesebb vakfoltot hagyó változataival.

A Xiaomi a Hesai Technology hibrid szilárdtest-radarját, az AT128-at fogja használni elsődleges radarként, míg a vakfoltok kiszűrését több, teljesen szilárdtest-radarral fogja megoldani. A két eszköz kombinációját szakértők kiváló megoldásnak tartják. Nem véletlen, hogy a Li Auto is ezt a technikát alkalmazza az ősszel forgalomba kerülő új SUV-jában, a Li L9-ben.

A Xiaomi kiforrott önvezető technológiájával akar piacot hódítani, ennek a laboratóriumi tesztelési fázisa folyamatban van, s 2024-re már az iparág első vonalában lesz a helye Lej Csün tervei szerint. 

Autós projektjére tízmilliárd dollárt költ a következő kilenc évben a Xiaomi,

kutatóközpontjában ötszáznál is több mérnök dolgozik csak az önvezető technológia tökélyre fejlesztésén. Az első tesztfázisban 140 járművel mennek ki a kínai utakra, de ennek az időpontját nem verik nagydobra. 

A Xiaomi árfolyama
 

A Xiaomi kutatóbázisa közelében, Peking mellett építi fel évi 300 ezer elektromos autó gyártására méretezett üzemét. A társaság később négy modell gyártását tervezi különböző kivitelben és kategóriában, és azt ígéri, hogy a 22 ezer dollárra szavazó fogyasztók is megkapják majd az igényeikre igazított Xiaomi-modellt.