Elektromos furgonokra váltja teljes házhoz szállítási flottáját az IKEA 2025-ig annak a programnak részeként, amely már nem is a klímasemlegességet, hanem egyenest a klímapozitívitást célozza meg 2030-ra. Ez azt jelenti, hogy a világ legnagyobb bútorkereskedelmi lánca több üvegházhatású gázt köt le, mint amennyit a teljes hálózata kibocsát. 

az új soroksári IKEA áruház. foto: Kallus György 2017. június, az új soroksári IKEA áruház. foto: Kallus György 2017. június
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Jesper Brodin vezérigazgató a Reutersnek elmondta, hogy több országban ez nem megy majd egyszerűen, de mindenhol dolgoznak az átállás infrastrukturális feltételeinek megteremtésén, de vannak olyan városok, ahol már meg is történt a flottacsere. 

A klímacélok teljesítésével az IKEA jól halad, idén januárban jelentették be, hogy 

üvegházhatású gázkibocsátásuk 6 százalékkal csökkent 2021-ben a pandémiát megelőző évihez képest, 

ráadásul úgy, hogy a járványkorlátozások alól kiszabadult emberek vásárlásaikkal rekordforgalomhoz és -bevételhez segítették a svéd lakberendezési óriást. Az IKEA-láncot üzemeltető Ingka csoport már több villamos energiát termel megújuló forrásból, mint amennyit áruházai felhasználnak. 

Igaz ehhez az is kellett, hogy 

2009 óta 3 milliárd eurót ruházzanak be szélfarmok és naperőművek építésébe. 

Terveik szerint 2030-ig összesen 6,5 milliárd eurót költenek arra, hogy teljes beszállítói láncuk áramellátását is klímasemlegessé tegyék. Az Ingka jelenleg 575 szélturbinával és húsz napelemparkkal rendelkezik világszerte, emellett áruházaik tetején összesen 935 ezer napelem termeli az áramot.

Brodin elmondta, hogy vállalatuk jó példával próbál elől járni a tiszta energiaforrásokra való átállással, és kiemelten fontosnak nevezte, hogy társadalmi szinten is felgyorsuljon a folyamat, ám ebben a következő két év sorsdöntő lesz, tekintettel az energiaválságra, ami a háztartások villanyszámláit az egekbe repíti, egyben ráirányítja a figyelmet a zöld beruházások fontosságára. 

Az IKEA ebben is segíti őket, 

kampányt indít az energiatakarékos berendezések vásárlására,

ráadásul ezeket megfizethető árszinten fogja kínálni Jesper Brodin ígérete szerint.