BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem Malév, de nem is Sólyom Airways – már a folytatást tervezi az új magyar légitársaság

Véget ért az eredetileg beharangozott tesztidőszak, de akkora az érdeklődés, hogy az Aeroexpress Regional már a tavaszi menetrendet készíti elő. Ezzel már nemcsak a keleti országrész, hanem Nyugat-Magyarország is elérhető lesz, ha minden igaz, a Balatonhoz is lehet majd repülni. A formálódó Kárpát-medencei járatokban a magyar állam is lát fantáziát.

Mérföldkő előtt áll a szeptemberben indult Aeroexpress Regional – erről a cég alapító-résztulajdonosa beszélt a VG-nek. Somogyi-Tóth Dániel elmondta, hogy az új magyar légitársaság bevezető járatai eddig Budapestet és Debrecent kötötték össze Erdéllyel, de már a közeljövőben bővítést terveznek.

Aeroexpress
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Decemberben, az ünnepi időszaktól kezdődően elérhetővé válnak a legnépszerűbbnek bizonyult járataik, 

a nyári menetrendtől pedig Debrecen mellett Nyugat-Magyarország bekapcsolását is tervezik.

Példaként a Balatont és térségét, Marosvásárhelyet, valamint az közeljövőben nyíló brassói repülőteret említette.

Erős hátországa van az Aeroexpress Regionalnak

Ahogy arról korábban lapunk beszámolt, a magyar állam is lát fantáziát a formálódó Kárpát-medencei járatokban. Az Aeroexpress Regional anyacége, az évek óta Finnországban közszolgáltatást teljesítő BASe Airlines révén képzi személyzetét és növeli kapacitásait. 

Jó úton haladunk, Budapest és Kolozsvár között a folytatást heteken belül tervezzük, a komolyabb előrelépés és egy jelentősebb hálózat pedig akár már a nyári menetrendben is visszaköszönhet

– fogalmazott az alapító-résztulajdonos.

Megtetszett az utasoknak a regionális repülés  

A légitársaság szeptember–októberben tesztüzemben működött, amit november közepéig meghosszabbítottak. Ezt a növekvő utasérdeklődés is generálta: 

Somogyi-Tóth Dániel szerint hétről hétre 20-30 százalékkal emelkedett a foglalások száma a teljes járatrendszerre vonatkozóan.

Kiemelkedően népszerűnek bizonyult a magyar főváros és Kolozsvár régóta várt légi összeköttetése. 

Aeroexpress
Somogyi-Tóth Dániel (balra fent), mellette jobbra Széles Diana, Debrecen alpolgármestere, jobbra lent pedig Ármai Zoltán, a BASe Airlines tulajdonosa (Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG)

Összességében úgy értékelt, hogy bár az elmúlt két hónap rendkívül rövid időszak volt, de azt bebizonyította, hogy az utasok a regionális repülés újdonságát kedvezően fogadják. A járatokra vonatkozó számtalan igényből és megkeresésből is azt látják, hogy a Magyarország és Erdély között gyakran ingázó utasok különösen várják a folytatást.

De mi az az Aeroexpress Regional?

A cég létrejöttéről a VG hosszabb cikkben számolt be. Az Aeroexpress Regional mögött az Aeroexpress Légiforgalmi Zrt. áll. Ennek anyacége a szintén teljes egészében magyar BASe Airlines Zrt., amely az egyik felét adja a tulajdonosi körnek. Ez egy 31 éve alapított családi vállalkozás. A maradék Somogyi-Tóth Dániel és Vadász Dániel igazgatósági tag között oszlik meg.

A BASe adja a gépflottát. Brazil gyártmányú, 30 fős kapacitású Embraer 120 ER turbólégcsavaros repülőgépekkel szállítják az utasokat szeptember 5-től. Ezek központi bázisa a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Az Ármai Zoltán fémjelezte társaság gépei az elmúlt 17 év alatt több mint 23 ezer órát töltöttek a levegőben és megközelítőleg 27 ezer leszállást hajtottak végre eseménymentesen.

Annak idején a Malév regionális járatainak üzemeltetésében is részt vett‚

valamint olasz‚ horvát‚ dán és spanyol turisztikai, valamint közszolgáltatási feladatokat is ellátott. Hosszú évek óta Finnországban teljesít menetrend szerinti járatokat a finn állam megrendelésére.

Hogyan közlekedik az Aeroexpress?

Az Aeroexpress Regional járatai a tesztidőszak alatt hétfőn, szerdán és pénteken repülnek a Budapest–Kolozsvár–Debrecen–Marosvásárhely–Debrecen–Kolozsvár–Budapest útvonalon. A jegyárak irányonként 30 és 90 euró között mozognak.

Aeroexpress
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Külön érdekesség, hogy a Budapest–Kolozsvár útvonal 

egy munkanapon belül oda-vissza teljesíthető,

ez pedig az üzleti utasok számára jó hír, de az egynapos turizmust kedvelőknek is felkeltheti az érdeklődését. Ugyanez igaz a Kolozsvárról Debrecenbe repülők esetén. 

Miért olyan nagy szám a regionális légi közlekedés?

Európában a pandémia előtt több mint 60 regionális légitársaság üzemelt, amelyek 2017-ben 77 millió utast szállítottak mintegy egymillió járaton és 2700 útvonalon. A magyar regionális repülésnek is hosszú a története, ugyanakkor a Malév csődje óta, tehát 

több mint tíz éve ez a szegmens üresen maradt és ez nem segíti a légiközlekedési piacot.

Ez könnyen szemléltethető egy-egy konkrét desztináció kapcsán: a LOT közvetlen járatot üzemeltet Budapest és New York között, de Magyarországról vagy a közvetlen térségből nincs „ráhordás” erre. 

Ugyanakkor a regionális légi közlekedésnek van egy másik vetülete is. Ez pedig azoknak a területeknek az összekapcsolása, amelyek földi tömegközlekedéssel nehezen járhatók. Mind a ráhordásnak, mind a területi légi kapcsolatok megteremtésének van relevanciája nemcsak a turizmus szempontjából, hanem a nemzetgazdaság egészét tekintve is. Ezért is fontos kérdés, hogyan alakul az Aeroexpress Regional jövője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.