BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Lidl és az Aldi helyett most a CBA diktálja a tempót – náluk már a tészta ára is csökken

Ha a többi bolt nem akar veszíteni az árháborúban, rövid időn belül leköveti a változást, és mindenhol olcsóbb lesz a tészta.

Néhány napon belül a CBA és a Príma üzleteiben csökkeni fog a száraztészta ára – ezt a kiskereskedelmi lánc kommunikációs igazgatója közölte a Világgazdasággal. Fodor Attila azt mondta, hogy az árcsökkentés mértéke 5 százalék körül alakul majd.

Young,Woman,Holds,Pasta,Package,,Shopping,In,Grocery,Store. Young woman holds pasta package, shopping in grocery store.
A vaj és a trappista után a száraztészta árcsökkenése is megkezdődött. Fotó: Shutterstock

Miért csökkenti a CBA a tészta árát?

Az árváltozás hátterében az áll, hogy a legnagyobb magyar beszállító, a Gyermelyi ezen a héten ugyanekkora arányban mérsékelte a száraztészta átadói árát. Ezt az árelőnyt adja át most teljes egészében a CBA a vásárlóknak. Arra lehet számítani, hogy mivel a Gyermelyi a hazai tésztapiac vezető szereplője,

a többi termék árazása is leköveti a csökkenést, és a beszállítók rövid időn belül a többi boltnál is leviszik az áraikat.

Ezt az árelőnyt pedig a kereskedők szinte biztosan továbbadják a fogyasztóknak, hiszen ellenkező esetben kiárazódnának a most már második hónapja tartó, kifejezetten éles kiskereskedelmi árversenyből.

Miért csökkentik a beszállítók az áraikat?

Erre a kérdésre a válasz a kiskereskedelmi forgalom alakulásában keresendő. Jövő héten érkezik a legfrissebb, januári adat, de a decemberi már olyan rossz volt, hogy nem lehetett tovább odázni az árak mérséklését. A KSH külön kiemelte, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 11 százalékkal – ez novemberben még csak 8,6 volt – lett kisebb decemberben. 

A vásárlók tehát a lábukkal szavaztak, és egyre kevesebbet vásárolnak a boltokban, tulajdonképpen már 2022 ősze óta.

Ez már nemcsak a kereskedőknek fáj, hanem a gyártóknak is, hiszen a volumencsökkenés senkinek sem jó. A mostani árcsökkentési hullám tehát nem támadhatott volna fel, ha pusztán a kereskedők érdekét szolgálná. De mivel ez a gyártókkal közös érdek, ezért nem volt kérdés, hogy átültethető-e a gyakorlatba. Ráadásul ehhez nem is kell túlságosan a zsebükbe nyúlniuk, hiszen a forint-euró árfolyam és energiaárak is igencsak kedvezően alakultak a számukra az elmúlt hetekben. Vagyis bőven van mozgásterük az árak mérséklésére. Ráadásul van is honnan: az élelmiszerek ára januárban éves bázison 44 százalékkal emelkedett, ezen belül a száraztészta 66,4 százalékkal.

20210306 BudapestNem voltak pánikvásárlások a lezárások előtti hétvégénCBA áruház, élelmiszerbolt illusztráció a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatti boltbezárások témájú cikkhez.Fotó: Havran Zoltán HZ Magyar Nemzet  20210306 Budapest

Nem voltak pánikvásárlások a lezárások előtti hétvégén

CBA áruház, élelmiszerbolt illusztráció a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatti boltbezárások témájú cikkhez.

Fotó: Havran Zoltán HZ Magyar Nemzet
A vásárlók a lábukkal szavaztak a bolti drágulásról. Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet 

A CBA átvette a kezdeményezést az Alditól és a Lidltől

A vásárlók reakciója teljesen érhető, hiszen a polcokon a drágulás másfél éve tart, ez a folyamat pedig valamikor január végén hivatalosan is fordulóponthoz ért. Az Aldi akkor jelentette be, hogy 20-25 százalékkal vágja vissza a vaj árát. A lépést a Lidl rögtön követte, majd át is vette a stafétabotot, és néhány nappal később már arról számolt be, hogy az év eleje óta közel 200 termék árát csökkentette tartósan. Az Aldi márciusban újra magához ragadta a kezdeményezést, és 20-23 százalékos árcsökkenést jelentett be a trappista sajtoknál.

Ezúttal viszont a CBA diktálja a tempót, és elsőként rukkolt ki a tészta árának csökkentésével.

Szinte biztosra vehető, hogy a Lidl és az Aldi reagálni fog a bejelentésre. Más kérdés, hogy a Tesco vagy éppen a SPAR más taktikát választott az árazás kapcsán: nem egyes termékek árának direkt csökkentésében hisz, hanem egyedi akciókat dolgozott ki, hogy a teljes fogyasztói kosár bekerülése olcsóbb legyen.

Lelepleződött az Aldi – újabb bolt csökkentette az árait, csak nem verte nagydobra

Úgy tűnhet, mintha a látványos árcsökkenés a kereskedőknek lenne köszönhető. Pedig az igazság az, hogy most a boltoknak nincs más lehetőségük, csak az árak mérséklése.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.