A 2021-es 1,2 milliárd forintos veszteség után tavaly ismét nyereségesbe fordult a Mars Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft. tevékenysége, és 2,5 milliárd forint eredményt tudott elkönyvelni – derül ki a cég beszámolójából. A társaság forgalma jelentősen, 74,7 milliárdról 101,1 milliárd forintra emelkedett, amelynek zöme – 98,4 milliárd forint – a korábbi évekhez hasonlóan az exportpiacokról származik. A társaság közgyűlésének döntése alapján nem fizet osztalékot az egyedüli tulajdonosnak, a holland bejegyzésű Wrigley B. V.-nek.

Javult a jövedelmezőség a Mars Magyarországnál. Fotó: Mars

Az állateledel-piac jellemzéseként leírják, hogy a magyar piac szerkezete nem változott az előző évekhez képest, a saját márkás termékek aránya továbbra is magas, már több mint 40 százalékot tesz ki. A beszámoló szerint a jövedelmezőség javulásával szemben az eladósodottsági mutatóik továbbra is romlanak. Magyarázatként azt írják le, hogy a nagyobb forgalmú cégeknél az átlagos fizetési határidőt 120 nap fölé emelték, így a szállítók állománya megnőtt. 

A társaság jövedelmezőségének növekedéséhez nagyban hozzájárultak az áremelések,

miközben a bérköltségek és az alapanyagárak is tetemes mértékben emelkedtek, hasonlóan az energia és egyéb szolgáltatások árában bekövetkezett jókora költségnövekedéshez.

Szárazeledel- és jutalomfalat-gyáregységük összességében 36 százalékos árbevétel-növekedést mutatott tavaly, és eredményességük növelése érdekében mindkét gyárban hatékonyságnövelő beruházásokat hajtottak végre. Folytatták a 2021-ben megkezdett beruházásaikat, illetve új projekteket is indítottak, így fejlesztésekre több mint 18 milliárd forintot költöttek tavaly. A jelenleg folyó fejlesztéseket az előző években megtermelt eredmény, 2022–2023-ban pedig társvállalati finanszírozza. Idén a cég nem tervezi új termék bevezetését, de bővíti termelési kapacitását.

Az épületberuházások értéke nőtt a legjobban az élelmiszeriparban

Nagyrészt saját erőből finanszírozták a fejlesztéseket.

Az exporttúlsúlyt jól jelzi, hogy a 36 százalékos összesített árbevétel-növekedés úgy jött össze, hogy az exportárbevétel is éppen ennyivel emelkedett, amit a belföldi értékesítés ennél mérsékeltebb, 22 százalékos bővülése sem tudott lehúzni. A technológiaváltás részben azzal is járt, hogy tavaly a készletekre 358 millió forint értékvesztést kellett elszámolniuk, ugyanis ezek a termékek az új gépsorokon felhasználhatatlanná váltak. 

A cég anyagköltsége 60,3 milliárd forintra emelkedett, ami tetemes, 14,4 milliárdos növekedés az előző évi adathoz képest, és amit a gyártás során felhasznált alapanyagok – már 2021 utolsó negyedévében elkezdődött – hatalmas drágulása okozott. 

Az igénybe vett szolgáltatások értéke 3,1 milliárd forinttal, 21,8 milliárd forintra emelkedett, ami szintén az árinflációnak is köszönhető. Jócskán megnövekedett a pénzügyi műveleteken elszenvedett veszteség – 1,2 milliárdról 3,5 milliárd forintra –, aminek elsődleges okaként az árfolyamveszteség növekedését jelölték meg.

A kisállateledel-gyártó cég tagja a Mars Magyarország Értékesítő Bt.-nek, amelynek kültagja a Wrigley B. V. A bt. is jelentősen, 30,8 milliárdról 37 milliárd forintra növelte árbevételét, miközben eredménye 3,7 milliárdról 5,9 milliárd forintra ugrott. Ezt a beszámolóban azzal magyarázzák, hogy a piac alkalmazkodni tudott a Covid–19 okozta kihívásokhoz, ugrásszerűen megnőtt a kisállatok száma, másrészt pedig sikeresen lépett be az e-kereskedelembe, és minden termékkategóriában áremelést tudott végrehajtani.

A költégnövekedések veszteségbe vitték a csongrád-bokrosi kisállateledel-gyártót

A gyártónak is sokba került, hogy több lett a házikedvenc.