Augusztus elsejétől tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek

közölte a MÁV-Volán csoport. Mindez azt jelenti, hogy további intézkedésig itt vonat helyett buszokkal szolgálják ki az utasokat.

Military mobility continues amid Russia-Ukraine war in Bakhmut frontline
CHASIV YAR, UKRAINE - APRIL 10: A view of damaged buildings while the Russia-Ukraine war continues near Bakhmut frontline in Chasiv Yar, Ukraine on April 10, 2023. Muhammed Enes Yildirim / Anadolu Agency (Photo by Muhammed Enes Yildirim / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Military mobility continues amid Russia-Ukraine war in Bakhmut f
Fotó: AFP

Azt ígérték, hogy az érintett mellékvonalakon korszerű, légkondicionált autóbuszok pótolnak majd. Az állami vasút szerint így kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb utazás válik lehetővé. Azt is megjegyezték, hogy ez a változás példa arra is, hogy a MÁV és a Volánbusz egyesítésével létrejött vállalatcsoport hogyan tud „a szinergiákra építve versenyképes megoldást kínálni egy-egy térség közösségi közlekedésére még a jelenlegi kihívások közepette is”.

Milyen vonalakon nem járnak augusztustól a vonatok?

Az érintett mellékvonalak:

  • 89 sz. (Miskolc-Tiszai―)Nyékládháza―Tiszaújváros,
  • 114 sz. (Fehérgyarmat―)Kocsord alsó―Csenger,
  • 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
  • 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
  • 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
  • 47 sz. (Dombóvár―)Godisa―Komló,
  • 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
  • 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
  • 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
  • 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton(―Szentes).

Az új közlekedési rendről és a további gyakorlati tudnivalókról a vasúttársaság hamarosan részletes tájékoztatást ad.

Miért nem járnak a vonatok tíz vonalon?

A bezárt, pontosabban felfüggesztett mellékvonalakon ugyan Bz-motorvonatok közlekednek, de a cég kiemelte: az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítőtartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával. „Ennek a – járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása olyannyira ritka, hogy a magyar vasúttársaság rendszerváltozás utáni történetéből nincs is rá adat. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik. Amint a szakemberek eredményre jutnak, arról haladéktalanul tájékoztatjuk a nyilvánosságot” – fogalmazott a MÁV.

Hozzátette, hogy az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják, 

hanem a jármű- és személyzethiány,

amelynek enyhítésére a MÁV-Volán csoport folyamatosan toboroz, és várja a belépő munkaerőt.

Túlvállalta magát a MÁV?

A MÁV arról is írt, hogy „a közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által” 2022 decemberében elrendelt teljesítménytöbblet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert. A vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy 

ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humán erőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz.

Mindezt az ukrajnai háború okozta alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait. Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett „közlekedésimód-váltás” rövid távon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt. „Ugyanakkor hosszú távon a MÁV-Start által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükség ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen” – írta a vasúttársaság.