
Történelmi rekorddal dicsekedhet a Volvo
Soha annyi Volvót nem adtak el, mint 2024-ben – derül ki az svéd autógyártó honlapján közölt éves összesítésből. Az előző évihez képest nyolc százalékkal több, összesen 763 389 Volvóra került rendszám, s ez az adat csak a személyautó üzletág értékesítését takarja, amely a kínai Geely tulajdonban lévő Volvo Car égisze alatt működik.

A Volvo AB ettől függetlenül, elkülönült tulajdonosi körrel haszonjárművek gyártását végzi. A rekorddöntést már november végén borítékolni lehetett hiszen csak 19 ezer gépkocsit kellett volna eladni december során, amihez egyetlen erős hét is elegendő lett volna.
Ehhez képest a Volvo decemberben is stabil teljesítményt mutatott fel, noha a világszerte eladott 73 804 autó 3 százalékkal kevesebb volt az egy évvel korábban értékesítettnél.
Közelít a félúthoz a Volvo
Az elektromos átállás dinamikájának globálisan megtapasztalt lassulása az e területen a legjobbak közé tartozó vállalatot nem érintette túl érzékenyen, közleményük szerint a villanyautó eladásaikban jelentős előrelépést tettek: egészen pontosan 54 százalékkal, 175 194 darabra nőtt a tisztán elektromos autóik értékesítése.
Kicsit több, 177 593 tölthető (plug-in) hibridjük talált gazdára, ez viszont csak 16 százalékos éves növekedési tempót jelent. Azaz épp fordított a helyzet, mint az e két hajtásláncot favorizáló BYD-nél, ahol a villanyautókat háttérbe szorították a plug-in hibridek az eladások növekedési dinamikájában (és mennyiségében egyaránt).
E két hajtás előretörése azt jelentette, hogy tavaly
a teljes értékesítésben már 46 százalékot képviseltek a valamilyen formában, de elektromotorral hajtott személyautók,
szemben a 2023-ról kimutatott szerény 16 százalékkal.
A Volvo legnagyobb piacának hagyományosan Európa tekinthető, ahol 25 százalékkal, 369 685 darabra nőtt a forgalom, ezen belül is 39 százalékkal, 240 425-re az eladott új generációs autók száma. Másutt azonban nem írtak sikertörténetet: Kínában 8 százalékkal (156 370 darab), az Egyesült Államokban és a világ többi táján 3-3 százalékkal esett vissza az értékesítés (125 243, illetve 112 091 darab).

Az Egyesült Államokkal az a probléma, hogy a Biden-kormányzat tavaly 100 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromosautó-importra, gyakorlatilag ellehetetlenítve azt. Mivel az elektromos Volvók egy részét Kínában gyártják, ez közvetlenül is érinti a társaság exportlehetőségeit.
Az egyes modellek között az értékesítési sorrend a következőképpen alakult:
- Volvo XC60 230 853 darab,
- Volvo XC40/EX40 173 890 darab,
- Volvo XC90 108 621 darab.
A Volvo 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, azonban a botladozó trend miatt úgy döntött, hogy addigra kínálatának legalább 10 százaléka biztosan hibrid modell marad.
Megugrott az árfolyam
Bár az autógyártók és a beszállítók arra számítanak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, az időközben elvégzett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások meghaladták a jelenlegi fogyasztói igényeket.
A Kínában gyártott elektromos Volvókra kivetett amerikai, kanadai és uniós büntetővámok miatt egyébként a Volvo szeptemberben csökkentette idei profitvárakozásait.
A Volvo Car stockholmi tőzsdén jegyzett részvényárfolyama 9,4 százalékos ugrással fogadta az éves forgalmi beszámolót.




