Soha annyi Volvót nem adtak el, mint 2024-ben – derül ki az svéd autógyártó honlapján közölt éves összesítésből. Az előző évihez képest nyolc százalékkal több, összesen 763 389 Volvóra került rendszám, s ez az adat csak a személyautó üzletág értékesítését takarja, amely a kínai Geely tulajdonban lévő Volvo Car égisze alatt működik.
A Volvo AB ettől függetlenül, elkülönült tulajdonosi körrel haszonjárművek gyártását végzi. A rekorddöntést már november végén borítékolni lehetett hiszen csak 19 ezer gépkocsit kellett volna eladni december során, amihez egyetlen erős hét is elegendő lett volna.
Ehhez képest a Volvo decemberben is stabil teljesítményt mutatott fel, noha a világszerte eladott 73 804 autó 3 százalékkal kevesebb volt az egy évvel korábban értékesítettnél.
Az elektromos átállás dinamikájának globálisan megtapasztalt lassulása az e területen a legjobbak közé tartozó vállalatot nem érintette túl érzékenyen, közleményük szerint a villanyautó eladásaikban jelentős előrelépést tettek: egészen pontosan 54 százalékkal, 175 194 darabra nőtt a tisztán elektromos autóik értékesítése.
Kicsit több, 177 593 tölthető (plug-in) hibridjük talált gazdára, ez viszont csak 16 százalékos éves növekedési tempót jelent. Azaz épp fordított a helyzet, mint az e két hajtásláncot favorizáló BYD-nél, ahol a villanyautókat háttérbe szorították a plug-in hibridek az eladások növekedési dinamikájában (és mennyiségében egyaránt).
E két hajtás előretörése azt jelentette, hogy tavaly
a teljes értékesítésben már 46 százalékot képviseltek a valamilyen formában, de elektromotorral hajtott személyautók,
szemben a 2023-ról kimutatott szerény 16 százalékkal.
A Volvo legnagyobb piacának hagyományosan Európa tekinthető, ahol 25 százalékkal, 369 685 darabra nőtt a forgalom, ezen belül is 39 százalékkal, 240 425-re az eladott új generációs autók száma. Másutt azonban nem írtak sikertörténetet: Kínában 8 százalékkal (156 370 darab), az Egyesült Államokban és a világ többi táján 3-3 százalékkal esett vissza az értékesítés (125 243, illetve 112 091 darab).
Az Egyesült Államokkal az a probléma, hogy a Biden-kormányzat tavaly 100 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromosautó-importra, gyakorlatilag ellehetetlenítve azt. Mivel az elektromos Volvók egy részét Kínában gyártják, ez közvetlenül is érinti a társaság exportlehetőségeit.
Az egyes modellek között az értékesítési sorrend a következőképpen alakult:
A Volvo 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, azonban a botladozó trend miatt úgy döntött, hogy addigra kínálatának legalább 10 százaléka biztosan hibrid modell marad.
Bár az autógyártók és a beszállítók arra számítanak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, az időközben elvégzett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások meghaladták a jelenlegi fogyasztói igényeket.
A Kínában gyártott elektromos Volvókra kivetett amerikai, kanadai és uniós büntetővámok miatt egyébként a Volvo szeptemberben csökkentette idei profitvárakozásait.
A Volvo Car stockholmi tőzsdén jegyzett részvényárfolyama 9,4 százalékos ugrással fogadta az éves forgalmi beszámolót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.