Ferihegyi repülőtér: sztrájk készül, elkezdődött a szervezkedés – megszólalt a Budapest Airport
Információink szerint miután a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete nem tudott megállapodni a béremelés mértékéről a Liszt Ferenc repülőtér üzemeltetőjével, már elkezdték a sztrájk megszervezését szakszervezeti szinten.

Korábban a Szabad Európa írta meg, hogy négy tárgyalási forduló zajlott le eredménytelenül a szakszervezet és a Budapest Airport Zrt. vezetése között. A legutóbbi szerdán zárult, és nincs megállapodás a repteret működtető dolgozók 2025-re érvényes béremeléséről. A portál információik szerint
a reptér vezetése a legtöbb fizikai dolgozónak az inflációval megegyező, vagyis négyszázalékos bérfejlesztést ajánlott fel.
A reptéri érdekképviseletek úgy számolnak, hogy a négyszázalékos általános béremelés pár száz milliós költséget jelentene a munkáltatónak 2025-re. Ezt azzal állították párhuzamba, hogy a ferihegyi repülőtér tiszta nyeresége mintegy harmincmilliárd forint (74 millió euró) volt 2023-ban – mielőtt a magyar állam egy konzorciumban visszavásárolta a Budapest Airport Zrt.-t – és osztalékfizetés is történt. Azonban ebben a mostani tulajdonosok nem érintettek.
Ferihegyi repülőtér: sztrájk készül, elkezdődött a szervezkedés
A reptér azóta egyébként sorra dönti az utas- és áruforgalmi rekordokat. Tavaly az éppen most közölt adatok szerint 17,6 millió utas és háromszázezer tonna áru fordult meg a létesítményben, az idei kilátások pedig még jobbak: mint a Világgazdaság megírta, januárban már 1,293 millióan utaztak a Liszt Ferenc repülőtérről, ami nemcsak a tavalyi adatot haladja meg 17,5 százalékkal, hanem minden idők legmagasabb első havi utasforgalmát is jelenti.
A Budapest Airport a Világgazdaságnak elmondta, hogy a repülőtér-üzemeltető az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően január végén megkezdte a 2025-ös bértárgyalásokat a repülőtéri érdekképviseleti szervezetekkel, amely február 19-én lezárult. A bértárgyalások
- a Budapest Airport Zrt., illetve leányvállalatai
- a BUD Security Kft.
- és a RÜK Kft.
munkavállalóit érintették. A lapunknak úgy fogalmaztak, hogy a több héten át tartó egyeztetéssorozat után sem sikerült egyetértésre jutni az érdekképviseletekkel, azonban a Budapest Airport számára fontos értéket képvisel a velük folytatott folyamatos párbeszéd. Hozzátették, hogy
mint üzemeltetető a sztrájkkal kapcsolatban nem kezdődtek egyeztetések.
Vagyis ez azt jelenti, hogy a szakszervezet hivatalosan biztosan nem tájékoztatta még arról a Budapest Airport illetékeseit, hogy esetlegesen munkabeszüntetésre készül. Lapunk információi is csak arra vonatkoznak, hogy az érdekképviselet házon belül elkezdte a sztrájk megszervezésének első lépéseit.
Ebben kulcskérdés, hogy a munkavállalók körében egyáltalán van-e hajlandóság erre. Forrásunk mindenesetre úgy fogalmazott, hogy egy szakszervezet nem szakszervezet, ha ilyen helyzeteben nem tesz kísérletet a sztrájkra. Hogy ebből mi valósulhat meg, az egyelőre nagy kérdés.
Azt hallottuk, hogy március első hetére eldőlhet, tényleg rálépnek-e erre az útra a ferihegyi repülőtér dolgozói vagy sem.


