BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BKK: jön a jegyáremelés – több száz millióra van szükségük

A BKK tízszázalékos jegyáremelést tervez bevezetni.

A 100E buszjárat forgalma az idén várhatóan 15 százalékkal növekszik, ez a járatsűrítéssel még kiszolgálható, de eléri a kapacitás határát. Ha a bérletesek kedvezményt kapnak, akkor együtt már 35 százalékos növekedésre lehet számítani.

20250219_airportbus_007_VZ
A BKK 10 százalékos jegyáremelést tervez bevezetni / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője korábban úgy fogalmazott, hogy a reptéri buszt sokan használják, de több mint 80 százalékban külföldi turisták. A politikus azt javasolta, hogy 

akinek van érvényes bérlete – Budapest-bérlet, Pest vármegyei bérlet vagy országbérlet, amivel utazhat a fővárosban –, akkor mellé ne egy 2200 forintos jegyet, csak egy 450 forintos vonaljegyet kelljen váltania a 100E járatra, illetve arról is beszélt, hogy a járat induljon a Nyugati térről.

A Népszava cikke szerint ehhez 11 új buszra lenne szükség, amelyeket 2026 végére állíthatnának forgalomba. Addig a jelenlegi járműállományt szerveznék át. 

A változtatások évente 1,4 milliárd forinttal növelik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiadásait. A bérleteseknek nyújtandó kedvezmény további 370 millió forint mínuszt jelent, amit a 100E buszjárat jegyárának 2500 forintra emelésével pótolnának.

Ez főként a külföldieket érinti, a megnövekedett forgalom és az emelés körülbelül egymilliárdos pluszt hozna. A változást 2026 januárjában vezetné be a cég.  

Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, valamint a metróközlekedés kitolását hajnali egy óráig is megvizsgálták. A BKK szerint azonban csak néhány belvárosi megállóban jelentkezik zsúfoltság, jellemzően a hétvégén. A külvárosokban alacsony a kihasználtság mindkét irányba: az összes utasforgalom 1,2 százalékát szállítják éjjel, 1,8 százalék költségarány mellett. Úgy látják, nincs akkora forgalom éjszaka, amely feltétlenül igényelné a metrót.

Az éjszakai hálózat 47 csak éjszaka közlekedő buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100E és a 200E buszból áll. Ezt úgy alakítanák át, hogy az éjszakai buszokból 46 maradna, de hozzá jönne még 12 olyan járat, amely nappal is közlekedik, 4 másik a nappalihoz hasonló útvonallal, valamint három metrópótló, és bővített üzemidővel járna a kisföldalatti, illetve az 1-es és a 47-es villamos – írják.

A metró üzemidejének növelése 30 perccel hétvégén és ünnepnapokon évi 20 millió, hétköznapokon 140 millió forintot vinne el. Az utóbbit a BKK nem támogatja, inkább finomhangolást tervez, amely néhány hónapon belül bevezethető. A metróbuszoknak kialakítandó „folyosók” létrehozása 200-500 millió forint járatonként. A két bevezetett kísérleti folyosó éves költségtöbblete 400-1000 millió forint.

A fejlesztések finanszírozásához szükséges fedezetet 10 százalékos áremelés biztosítaná, ami a BKK számításai szerint évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne. Az áremelést idén júniustól kellene meglépni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.