Bár a mindennapi élet egyre digitálisabbá válik, továbbra is nagy szerepük van a mindennapi használati tárgyaknak. A mozgalmas, járvánnyal, háborúval, gazdasági válsággal teletűzdelt 2022-es évben is születtek, vagy a köztudatba kerültek olyan tárgyak, amelyek felkapottak, meghökkentők vagy akár divatosak lettek. A Fast Company összeállította a mögöttünk hagyott 12 hónap 12 legikonikusabb tárgyát. A lista természetesen szubjektív, de megpróbálja összefoglalni az idei esztendőt.

mosogatója

Nem csak hónap, szinte hét sem telt el úgy 2022-ben, hogy Elon Musk valami miatt nem került be a hírekbe. Kriptoeszközökkel kacérkodott, a világűrbe készült, majd hosszú hercehurca után megvásárolta a Twittert, ahol sajátos ámokfutásba kezdett.

Fotó: AFP

A tranzakció ikonikus tárgya pedig az a mosogató lett, amelyet a madaras közösségi oldal 44 milliárd dolláros felvásárlását követően a Twitter főhadiszállására magával vitt.

Mindent bevetek, még egy konyhai mosogatót is, hogy megjavítsam a Twittert

– poénkodott a világ akkori leggazdagabb embere, akit azóta letaszítottak a trónról.

A közvélemény persze nem ilyen derűlátó az üzlet kapcsán, James Corden humorista szerint a mosogató annak a metaforája, hogy a Tesla-vezér 44 milliárd dollárt öntött ki a lefolyóba.

Volodimir Zelenszkij olajzöld pólója

Ukrajna elnöke valószínűleg nem sok cikket kapott volna a nemzetközi sajtóban, ha Oroszország nem támadja meg az országát február 24-én. Megszokott látvány, hogy egy politikus, főleg egy elnök elegáns öltözetben, öltönyben és nyakkendőben áll kamerák elé. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azonban egy egyszerű, kényelmes és a hazát védő katonák egyenruhájához nagyban hasonlító öltözetben látható a lassan 10 hónapja tartó háború kezdete óta. 

Fotó: AFP

Sötétbarna nadrágja és olajzöld pólója közösséget vállal a hazájukat védő ukránok hasonló színeket tartalmazó terepruhájával. Azzal is szolidaritást vállalt népével, hogy nem menekült el, hanem Kijevben maradt. A New York Times divatkritikusa, Vanessa Friedman az ukrán nép erejének és hazaszeretetének szimbólumaként írta le a színészből lett elnök öltözékét.  

A kínai tüntetők üres papírlapjai

A járvány 2019 végén a kínai Vuhanból indult ki. Akkor mindenki számára új volt a vírus, a kormányok szinte mindent bevetettek annak érdekében, hogy a pandémia súlyosbodását és további terjedését megfékezzék. Kína az elsők között vezette be a szigorú lezárásokat és a teljes lockdownt. A kormány zéró-Covid-politikáját továbbra is fenntartja, és a világ második legnagyobb gazdasága azóta is a legszigorúbb korlátozásokkal tartja fenn a rendet.

Fotó: AFP

A lakosság azonban kezdett besokallni, és tüntetések keretében ennek hangot is adott. Az ország nagyvárosaiban rendszeressé váló demonstrációsorozat szimbólumává váltak a tüntetők által feltartott fehér lapok. 

Ezzel nem csupán a lezárások miatt vonultak utcára, ez utalás a sajtó helyzetére is Kínában, az üres fehér papírlap jelképezi azt, hogy a tüntetők mindent el akarnak mondani, amit nem szabad.

Bár a tiltakozások látszólag nem érték el a céljukat, sőt, a résztvevők egy része megtorlásokkal szembesült, azóta több nagyváros is könnyített az érvényben lévő korlátozásokon.

A Balenciaga szadomazó plüssmacija

A világhírű luxusmárka, a Balenciaga októberben – több más céghez hasonlóan – végleg megszakította a kapcsolatát az immár Ye néven tevékenykedő Kanye Westtel, miután viselkedése és gyűlöletkeltő bejegyzései miatt vállalhatatlanná vált számukra. Pár héttel később épp a divatmárka verte ki a biztosítékot a jó ízlés határait feszegető reklámjaival. A leginkább a szadomazó szexként azonosított BDSM-öltözékkel ellátott plüssmackó döbbentette meg a közvéleményt, amely nem csupán kisgyerekek kezében volt látható, hanem a háttérben egy olyan asztal volt, amelyen az amerikai Legfelsőbb Bíróság gyermekpornográfiával kapcsolatos döntéséről szóló dokumentum feküdt. A Balenciaga az eset miatt nem győzött bocsánatot kérni, és annak is fennáll a veszélye, hogy partnerei – például Kim Kardashian – felbontják vele az együttműködést.

Lizzo kristályfuvolája

Bár napjaink zenei piacát a könnyűzene dominálja, az év egyik legemlékezetesebb eszköze a klasszikus zenéhez köthető. Az év egyik legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor a washingtoni Kongresszusi Könyvtár egy 1813-as hangszerével, a James Madison számára készített kristályfuvolával játszott élőben a washingtoni Capital One Arénában telt ház előtt az egyik szupersztár, Lizzo.

A 34 éves amerikai előadó rapperként és énekesnőként vált ismertté, ám klasszikus fuvolaművészi végzettségű. Rendhagyó előadása keretein belül kalauzolta el a hallgatóságát a múzeum több mint 1700 fuvolát tartalmazó gyűjteményébe, emellett egy kristályfuvolán játszott is. 

James Madison, aki az Egyesült Államok negyedik elnöke volt, valószínűleg el sem tudta volna képzelni azt a jelenetet, amikor egy zenész twerkelve játszik a különleges kristályfuvolán.

A Stanley’s utazós pohara

Az internet vírusvideói és őrült trendjei hihetetlenül gyorsan képesek elterjedni a közösségi oldalakon. Emlékezhetünk többek között a jeges-vizes vödrös kihívásra, épp az indokolatlan fahéjevésre vagy egy-egy gagyi popdal poénból való sztárolására. Az idén a TikTok közönsége a Stanley’s utazós poharát tette kultikus használati tárggyá.

A 40 uncia (11,8 deciliter) űrtartalmú, kempingezők számára kifejlesztett 40 dolláros ivóedény annyira a feledésbe merült, hogy pár éve megszüntették a gyártását. Az internetes hype és a rajongók nyomására a több mint 100 éves kempingfelszerelés-gyártó újrakezdte a termék előállítását.

Csokoládés taco

Vannak olyan termékek, amelyekre minimális a kereslet, és akkor válnak felkapottá, amikor bejelentik a megszűnésüket. Ebbe a kategóriába tartozik a Choco Taco nevű fagylaltos édesség. Az emberek finoman szólva sem kapkodtak érte, csak egy volt a sok közül a fagylaltoskocsikban vagy a szupermarketek fagyasztószekrényeiben.

Amikor azonban az Unilever cégcsoporthoz tartozó Klondike bejelentette, hogy kivonja a forgalomból a taco alakú, vanília/mogyoró/csokoládé ízesítésű édességet, hirtelen mindenki ezt akarta venni, és egyből több figyelmet kapott, mint amit teljes addigi életciklusa során. Még a Reddit társalapítója, Alexis Ohanian is felajánlotta, hogy megveszi és megmenti a márkát, miközben a New Yorker sztárja, Susan Orlean remekbe szabott nekrológot írt a termékről.

A Klondike végül rábólintott arra, hogy az édesség a közeljövőben visszatérhet. De ahogy Orlean is megjegyezte, az ilyen visszatérések ritkák az újdonságközpontú iparágban.

A junk food világa kegyetlen

– írta a 66 éves bestselleríró.

Az „én is szavaztam” matrica

Bár 2022-ben a világ több országában voltak választások – áprilisban Magyarországon is –, nemzetközi szinten a legnagyobb figyelem az Egyesült Államokban tartott félidős szavazásokat övezte. Az eseményre a New York államban található Ulster megye választási bizottsága versenyt írt ki, amit a 14 éves Hudson Rowan által tervezett, bájosan bizarr I Voted matrica nyert meg. A tipikus gyerekrajzra hajazó, zavart emberi fejet tartalmazó hatlábú emberke vírusként terjedt az interneten. A The Washington Post szerint az alkotás figyelmet generált, hiszen a fiatalabb szavazókat is meg tudta szólítani.

Újszülött-inkubátordoboz

Az Egyesült Államokban ősszel fellángolt az abortusz körüli vita. A Legfelsőbb Bíróság döntése, amely megsemmisítette a mérföldkőnek számító Roe kontra Wade ítéletet, hatalmas vitákat indított el és sok indulatot gerjesztett Amerikában, illetve a világ több részén.

Az abortusz betiltása miatt újra rivaldafénybe kerültek a Safe Haven Baby Box néven elhíresült újszülött-inkubátordobozok. Ezek olyan, általában kórház közelében elhelyezett miniinkubátorok, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a szülők anonim módon, biztonságos módon ott hagyhassák a csecsemőjüket, akit nem tudnak, vagy nem akarnak megtartani.

Amikor valaki betesz egy újszülöttet az inkubátordobozba, az automatikusan riasztást ad az illetékes szervnek, akik kiküld egy elsősegélynyújtó szakembert a csecsemőért. Ezek a szerkezetek már évek óta léteznek, Magyarországon is működik több hasonló, és az abortusztörvény miatt az Egyesült Államokban is folyamatosan emelkedik a számuk.

A katari vb fejkendői

Az idei év egyik legjelentősebb sporteseménye a Katarban megrendezett labdarúgó-világbajnokság volt. A futballtörténelem első téli vb-je Argentína győzelmével ért véget.

A torna megítélése nagyon felemás volt. A vendégmunkások kizsákmányolása és az emberi jogok sárba tiprása miatt sok kritika érte az országot. A végére azonban elég jó meccsekbe is belefuthattak a nézők, és a nagy sikereket elérő országok (a harmadik vb-címét megnyerő Argentína vagy az első afrikai csapatként négy közé jutott Marokkó) szurkolói egyértelműen sikertörténetként gondolhatnak vissza az eseményre.

Fotó: AFP

Szintén vegyesek az érzések az egyik jellegzetes ruhadarabbal kapcsolatban is. A világ minden tájáról érkező szurkolók elfogadták az arab területeken a férfiak nagy része által viselt fejkendőt, amelyet a torna alatt a 32 résztvevő ország mindegyikének a színeiben lehetett kapni. A ghutra széles körben elterjedt divat lett a futballszurkolók körében. Ennél nagyobb kultusz a vb-k jellegzetes tárgyai közül csak a 2010-es dél-afrikai tornán megismert vuvuzelákat övezte.

Jeff Bezos szuperjachtja

Bár Jeff Bezosról nem lehet azt állítani, hogy nem szereti a figyelmet, valószínűleg ő is érezte, hogy jelentős negatív reklám lesz számára, hogy az egyedi igényei szerint megrendelt, 471 láb (143 méter) hosszú luxusjachtja miatt le kell bontani a Rotterdamban található történelmi Koningshaven hidat, hogy az 500 millió dolláros tengeri hajója az építési kikötőből a nyílt vizekre juthasson. A nagy felháborodás miatt a projektet csendben egy másik kikötőbe helyezték át, ahol a 230 láb (70 méter) magas árbócok elkészültek. A LuxuryLaunches.com szerint a Bezos-jacht decemberben lett szállítható.

A jachtok egy másik negatív kontextusban is a hírekbe kerültek. Az orosz–ukrán háború kitörése után a nemzetközi szankciók keretében több Kreml-közeli oligarcha luxushajóját foglalták le 2022-ben.

A Home Depot idei tárgya az óriási vérfarkas

A Home Depot lakberendezési áruház szereti megdöbbenteni a vevőket. Két éve egy óriási, 3 méteres csontvázzal várta a boltjaiba betérő vásárlókat, az idén pedig egy majdnem ugyanakkora vérfarkas volt az üzlet arca. A 400 dollárért megvásárolható bábut a The Washington Post tépettnek, de tudat alatt szexinek nevezte. A gigantikus csontváz, a 2020-as év meghatározó tárgya még mindig szépen fogy a boltokban, de szükség volt egy folytatásra. Habár főleg a halloweenhez kötődik a dekoráció, a vérfarkas szezonokon átívelő vonzerejű, már karácsonyi ruhába öltöztetett példány is készült belőle.