A bérelhető elektromos rollerek betiltásáról döntöttek Párizsban. A francia fővárosból azt követően száműzik a közösségi használatra kihelyezett eszközöket, hogy egyre több súlyos, esetenként halálos baleset is történt a rollerek miatt.

FRANCE - END OF SELF-SERVICE SCOOTERS IN PARIS
France, Paris, 2023-06-19. Stacking of scooters and electric bikes in the streets of Montmartre. At the beginning of April 2023, Parisians took part in a referendum. 89% of those who voted decided to withdraw the 15,000 self-service electric scooters. On 1 September 2023, no more scooters from the three rental companies will be available in the French capital. Photography by Eric Broncard/Hans LucasFrance, Paris, 2023-06-19.Empilement de trottinettes et de velos electriques dans les rues de Montmartre . Au debut du mois d’avril 2023, les parisiennes et parisiens ont participe a un referendum. 89% des votants ont decide du retrait des 15 000 trottinettes electriques en libre service. Le 1er septembre 2023, plus aucune trottinette des trois prestataires de location ne sera dans la capitale francaise. Photographie par Eric Broncard/Hans Lucas (Photo by Eric Broncard / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: AFP

Áprilisban szavaztak Párizsban az elektromos rollerek sorsáról. A szavazatok 90 százaléka támogatta, hogy a bérelhető elektromos rollerek tűnjenek el a főváros utcáiról – írta meg a BBC. Ehhez hozztartozik, hogy a szavazásra jogosultaknak csak kevesebb mint 8 százaléka jelent meg.

Párizs az első főváros, ahol betiltották ezeket a rollereket, mindössze öt évvel a bevezetésük után.

A párizsi népszavazás azonban nem biztos, hogy azért alakult így, mert a franciák valóban utálnák az elektromos rollereket. A BBC azt írta, hogy a rendkívül alacsony részvételen belül jellemzően az idősebb, nyugdíjas korosztály ment el szavazni az e-rollerek sorsáról. Azok a fiatalok, akik aktívan használják az eszközöket, távol maradtak a szavazóhelyiségektől.

Ízekre szedték a hazai bringa- és rollermegosztó rendszereket

Idén nyár elején a Tudatos Vásárlók Egyesülete budapesti elektromosroller- és biciklimegosztó rendszereket tesztelt. A vizsgálat gyakorlati részét és az értékelést két amerikai egyetemista végezte a Georgia Tech (Atlanta, GA) Leadership for Social Good study abroad kurzus keretében.

Az éjszaka folyamán az összes rollert összegyűjtötték és eltüntették Párizs utcáiról. 

Természetesen a döntés a magántulajdonban lévő eszközöket nem érinti.

Az e-rollerekkel nemcsak Párizsban, hanem globálisan is rengeteg a probléma. A bérelhető eszközök ellepték a városokat. A legtöbb ilyen roller akár 30 kilométer per órás sebességig is képes felgyorsulni, a KRESZ nem vonatkozik rá, ráadásul egész fiatal gyerekek is könnyedén használhatják őket. Párizsban, ahogy számos más városban is, egyre több volt a baleset a rollerek miatt.

A rollerekkel sokan felváltva használták a járdát és az autóutakat, voltak, akik a forgalommal szemben haladtak, a járdán pedig gázolások is történtek, amikor egy gyalogos véletlenül belépett a száguldó gépek elé. Ezenfelül a használaton kívüli rollereket az emberek mindenhol otthagyták, sokszor járhatatlanná téve a járdákat.

2021-ben volt az első feljegyzett haláleset Párizsban az e-rollerek miatt. 

Egy olasz nőt elütött egy elektromos roller, amelyet két utas használt szabálytalanul. A nő elesett, és beverte a fejét a járdaszegélybe, majd életét vesztette. A rollerek üzemeltetői ekkor azzal érveltek, hogy a nagy városokban a többi közlekedési jármű sokkal több balesetet okoz.

A három legnagyobb elektromosroller-szolgáltató a közösségi médiában igyekezett felrázni a fiatalokat, hogy vegyenek részt a népszavazáson. A szavazás napjára még a rollereket is ingyenessé tették, hogy ezzel is ösztönözzék a voksolást. A terv nem vált be, mivel a nyugdíjasok siettek az urnákhoz tönkretenni a rollerüzleteket, viszont a fiatalok távol maradtak.