A mikromobilitás fogalma az utóbbi években vált ismertté, miután a városi környezetben a dugók és a parkolási nehézségek felértékelték a helytakarékos és kiszámítható alternatívákat.
A rendszeres fogyasztóvédelmi vizsgálatokat, teszteket végző, sok önkéntesből álló Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) a megosztórendszerek használatára vonatkozó eredményei különösen értékesek, mivel ez alkalommal külföldiek szemével is betekintést nyerhetünk e szolgáltatás hazai színvonalába, népszerűségébe.
Mi a mikromobilitási eszköz, és jó-e ezeket használni?
A név az e körbe tartozó eszközök közös tulajdonságaiból ered: kis méretű és tömegű, emberi erővel, elektromos motorral, illetve ezek kombinációjával hajtott, korlátozott sebességre alkalmas közlekedési eszközök (mikrojárművek).
A saját tulajdon és klasszikus bérlési formák mellett az utóbbi években egyre több járműmegosztó (sharing) mikromobilitási szolgáltatással találkozhatunk.
A Mol Bubi, Magyarország negyedik és Budapest első közbringarendszere 2014-ben indult el, majd 2019-ben megérkeztek hozzánk is az elektromos rollerek a Lime képviseletében. 2021-ben pedig csatlakozott a Bird és a Tier a most elérhető flottához Budapesten. Az elektromos rollerekkel kapcsolatban a rengeteg előny mellett egy problematikus pontot fontos kiemelni, ez pedig a rájuk vonatkozó KRESZ-szabályok hiánya, mivel az elektromos roller mint közlekedési eszköz nincs jogszabályi szinten definiálva.
A jó hír az, hogy az illetékes állami szervek már dolgoznak a szabályok felülvizsgálatán és módosításán.
Mennyibe kerül közösségi bringát vagy elektromos rollert bérelni?
A teszten minden típusnál ugyanarra a kérdésekre keresték a választ a járművek használói, és a válaszok függvényében adtak pontszámot a 11 kritériumra.
A TVE-pontszámok átlagából jött ki a tesztben elért végeredményt, tehát minden kritérium egyenlő súllyal került be az összpontszámba.
A Mol Bubi közbringarendszer árképzése egyszerű, percenként kell fizetni a használatért, az ár jelenleg 40 forint percenként, de minimum 3 percet, azaz 120 forintot ki kell fizetni. Az elektromos rollerek esetében pedig számolni kell egy alapdíjjal, azaz feloldási díjjal, ezután pedig a percdíjjal.
AlapdíjakA Tier feloldási díja 295 forint, a percdíja 75 forint, az 5 perces út ára 670, míg a 20 percesé 1795 forint. A Bird feloldási díja 295, a percdíja 65 forint, az 5 perces útért 620, míg a 20 percesért 1595 forintot kell fizetni. A Whoost feloldási díja 150, percdíja 77 forint, egy 5 perces útért 535, míg egy 20 perces rollerezésért 1690 forintot kell leszurkolni. Végül, de nem utolsósorban a Lime feloldási díja 250 forint, a percdíja 68, az 5 perces út ára 590, míg a 20 percesé 1610 forint. |
A Tier vitte el a pálmát
A teszten – amelyen mindegyik típusnál osztályozták is ugyanazokat a szempontokat – a TVE és a két amerikai egyetemista a legtöbb pontot, 93-at, a Tier elektromos rollernek adta. Előnyei között sorolták fel, hogy nagyszerű állapotban és könnyen megtalálható. Van rajta kormányra szerelhető telefontartó, és még környezetbarát is. Mindezzel együtt a legélvezetesebb a vezetése. Hátránya ugyanakkor, hogy nincs biztosítási fedezet az ügyfelek számára. A Tier
- 5-öst kapott az apphasználat egyszerűségére, az angol nyelvű használatra, az utazás élvezhetőségére, elérhetőségére a városban, továbbá a biztonságérzetre, a megbízhatóságra, az ügyfélszolgálatra és a parkolóhely elérhetőségére,
- 4-est adtak neki az árért és az eszköz állapotáért,
- 3-ast pedig a biztosításért.
A Bird összességében 85 pontot szerzett a teszten. Előnyei között szerepelt, hogy könnyen használható az amerikai ügyfelek számára, akik már rendelkeznek az okostelefonos alkalmazással, és olcsóbb a hosszabb utazásokhoz. A hátrányok között egyértelműen azt említették, hogy a többieknél régebbi rollerek. A Bird
- 5-öst kapott az apphasználat egyszerűségéért, az angol nyelvű használatért, a biztonságért, valamint a megbízhatóságért,
- 4-esre értékelték s tesztelők az utazás élvezhetőségét, az eszköz állapotát, elérhetőségét a városban, az ügyfélszolgálatot, a biztosítást és a parkolóhely elérhetőségét,
- 3-ast csak az árért kapott.
A bicikli jobban megéri, mint a rollerek
A Mol Bubi, az egyetlen bicikli előnye, hogy olcsóbb, mint a rollerek. Hátránya pedig kézenfekvő: nehezebb parkolni vele, mint a rollerrel, és macerás a kerékpározáshoz nem szokott embereknek használni. A Mol Bubinál a maga 80 pontjával
- 5-ös járt az angol nyelvű használatért, az utazás élvezhetőségéért, az eszköz állapotáért, a városban az egyes helyek elérhetőségért, a megbízhatóságért és az árért,
- 4-est kapott a zöld bicikli az apphasználat egyszerűségéért, míg közepest a biztonságérzetért, az ügyfélszolgálatért, a parkolóhely elérhetőségéért, míg végül elégtelent a biztosításért.
A Whoost a legolcsóbb a rövid utakhoz, a hosszabb utazásokhoz viszont drága.
A márka 78 pontot kapott, ezzel az utolsó előtti helyet szerezte meg:
- 5-ös járt az angol nyelvű használatért, az eszköz állapotáért, a megbízhatóságért,
- 4-est kapott az apphasználat egyszerűségéért az utazás élvezhetőségéért, a biztosításért és a parkolóhely elérhetőségéért,
- 3-ast pedig négy dologért adtak a tesztelők: a városban való elérhetőségért, a biztonságérzetért, az ügyfélszolgálatért és az árért.
Az ötödik s egyben utolsó tesztelt járgány a Lime volt, amelyet összesítve 71 pontra értékeltek az amerikai fiúk.
Előnyként a jó ügyfélszolgálatot, hátrányként a rosszabb állapotú/öregebb rollereket és a kevésbé biztonságos érzést jelölték meg a TVE összesítésében.
- 5-öst kapott a Lime az app használatának egyszerűségére, az angol nyelvű használatra, az ügyfélszolgálatra és a parkolóhely elérhetőségére,
- 4-ese nem volt, viszont elég sok szempontot értékeltek a tesztelők
- 3-asra: az utazás élvezhetőségét, az eszköz állapotát, elérhetőségét a városban, a biztonságérzetet, a megbízhatóságot és az árat,
- 1-est kapott a biztosítás