„Ahogy a sorozatok – mint a Fehér Lótusz vagy az Emily Párizsban – is milliókat indítanak el egy-egy úti cél felé, úgy a sztárok szintén jelentős hatással lehetnek egy országról vagy kultúráról alkotott kép formálódására” – mondta el a Világgazdaságnak Biró László, a hazai turisztikai kommunikációban élen járó Mediator reklámügynökség ügyvezetője. Kutatásaik szerint a celebritások „bevetése” nemcsak az online térben, hanem az offline világban is hatékony lehet. A turisztikai kampányok hirdetéseinél, plakátjainál és a televíziós reklámoknál a hírességek személyes jelenléte egyértelműen vonzza a figyelmet, és növeli az utazási célpontok iránti érdeklődést. Nézzünk néhány példát!

David Beckham
David Beckham mint Katar utazó nagykövete – döntése megosztotta a közönségét. Fotó: AFP

David Beckham & Katar 

Szép kis botrányt kavarva, a katari idegenforgalmi kampány részeként 2022 őszén a sztárfocista fedezte fel az ország turisztikai nevezetességeit – részben a futball világbajnokságra is hangolódva. A sajtó anno tele volt azzal a hírrel, hogy az ex-focista 150 millió fontot kapott azért, hogy ott legyen a vb eseményein, illetve hogy tíz éven át Katar utazó nagyköveteként képviselje az országot. 

Mindezzel az emberi jogokért aggódó rajongóinál alaposan kiverte a biztosítékot. 

Nem értették ugyanis, hogy Beckham, aki korábban a női és az LMBT-jogokért is kiállt, mégis miért adta a nevét egy olyan hely népszerűsítéséhez, ahol az azonos neműek közti kapcsolatért börtön- és pénzbüntetés jár, illetve ahol a nők gyakorlatilag a férjük vagy az apjuk gyámsága alatt állnak. Hát, a negatív reklám is reklám – gondolhatták a Katar turisztikai kommunikációját felügyelő szakemberek.

Jason Momoa & Abu Dhabi 

Abu Dhabi egyébként is jelentékeny marketingaktivitást folytató szórakoztató-szigete, a Yas Island minden évben kinevezi a maga „Chief Island Officer”-ét (a Sziget Főtisztviselőjét), aki idén épp az Aquaman, azaz Jason Momoa. Minden bizonnyal nem véletlen a választás (a vizes kapcsolódásra célozva).

Rebel Wilson & Fiji 

A Tökéletes hang, a Jojo nyuszi vagy a Csaló csajok című filmekből ismertté vált – épp ezért a mai 25–35 évesek által kedvelt – Rebel Wilsont választották a Fiji-szigetek „Open for Happiness” (Boldogságra nyitottan) koncepcióra épülő 2022-es kampányának főszereplőjévé. A színésznő a vele forgatott kisfilmben a tőle megszokott, humoros, ironikus karaktert hozza, mint akinek már kicsit sok is az az őszinte melegség, amellyel ezen az idilli szigeten fogadják a vendégeket. Rebel Wilson harmincöt kilót fogyott a forgatás előtt, és csábosan játszotta a tökéletes sminkben partra vetődött hajótörött szerepét.

A sportsztárok sem hevernek parlagon

„Az országok turisztikai kampányainak fő kommunikációs témái közé gyakran kerülnek be az aktív, szabadtéri élmények, és a nemzetközi sportesemények” – folytatja Biró László. A sportolók és a sportesemények vonzereje egyrészt felkelti az emberek érdeklődését az adott sportág iránt, másrészt ez segít a desztináció népszerűségének növelésében is. Ennek következtében a szervező országok nemcsak a rendezvények házigazda-szerepében tündökölnek, de 

a turizmus nagykövetei között számos élsportolót is felvonultatnak. 

Ha egy sportoló egy esemény, így hazája nagykövetévé válik, az növeli a célpont globális láthatóságát, és közvetlenül is kapcsolódhat más turisztikai attrakciókhoz, élményajánlatokhoz. Például Szlovénia nagy hangsúlyt fektet az élsportolókkal való együttműködésre, zöld, biciklis desztinációként az ország jól teljesítő kerékpárcsapata számukra természetes választás lehetett ehhez. Csehország egyik kampányában pedig a világ egyik legjobb kapusaként számon tartott Petr Čech akkorát rúgott egy labdába, hogy az az ország számos nevezetességét bejárva tért vissza hozzá. Nem csoda, hogy imád ott lenni, és azt ígéri, mi is szeretni fogjuk.

Roger Federer & Svájc 

Nem tudni, minden idők legsikeresebb teniszezője, Roger Federer milyen szerződést kötött hazája, Svájc turisztikai hivatalával, de a világlapoknak adott interjúiban az ország iránti szenvedélyes szeretetéről igen sok szó esik... A filmsztárokkal készült országimázs-sorozata elegánsan vicces lett, ebben a részben épp Robert de Niro „szólja le” Svájcot azért, mert neki túl tökéletes, sehol egy jó kis dráma.