BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Baromfi Coop elnök: Magyarországon nincs tudás, ezért venni kell

A baromfi szektor még szerencsére magyar – mondta a Világgazdaság Mit ér a vállalat, ha magyar című konferenciájának kerekasztal beszélgetésén Bárány László, a Baromfi Coop elnöke.

A rendszerváltást követi romeltakarítás után kezdett apránként építkezni a Baromfi Coop. 1995-ben öten dolgoztak a cégnél, öt év múlva 147-en, 10 év múlva 800-an, napjainkra közel 1100 munkatárs dolgozik a Baromfi Coopnál, amely jelenleg mintegy 40 milliárdos árbevételt termel éves szinten. Bárány László elmondta: a sikernek nincsenek titkai, csak tanulságai. Magyarország túl korán lépett be az EU-ba, az élelmiszer szektor akkor nem volt felkészülve a nagy versenyre.

A legfontosabb tanulság, hogy míg hetvenes években a nyugat-európai versenytársak farát láttuk, addig a kétezres évekre már a kocsik hátulját sem láttuk, úgy lehagytak minket. Az elmúlt 20 év erodálta a hazai tudásszintet is. Mindenki arra emlékszik, hogy tudunk focizni, csakhogy ezt a piacon ma már nem tudjuk bizonyítani. A versenyképesség esélyét adó tudás az agrár-élelmiszeriparban nincs meg az országban, ezért azt külföldön kellett és kell megvásárolni. A szellemi műhelyek kiürültek, az egyetemeken tömeges diplomagyártás folyik.

Pazarló ország vagyunk: nincs mérték- és értékarányunk, pazarlóan bánunk nem csak a támogatásokkal, de a szellemi kapacitásokkal is. Az elmúlt húsz évben konzekvens politika nélkül osztották szét a támogatásokat. A mindenkori államnak ismernie kell azokat a vállalatokat, amelyektől adót és más bevételeket vár, vagyis az adott cég adóteljesítményét. A Baromfi Coop adóteljesítménye idén 1,6 milliárd forint, vagyis feldolgozott csirkénként kilónként 28,50 forint.

A másik hatalmas pazarlás most zajlik: olyan mértékű a felkészült fiatalok kivándorlása (nem csak az orvosi pályán), hogy az az 1990 utáni időszakhoz hasonlít. Ennek volt a következménye az 1995-ös összeomlás. Ha ezt nem állítjuk meg, nagyon nagy baj lesz öt év múlva.
Ne utáld a vevődet, mert ő semmi mást nem közvetít, mint azt az elvárást, aminek ha nem felelsz meg, neked lesz bajod.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.