A hazai e-kereskedők egyre sikeresebbek a Black Friday nevű akciók során. A vásárlók megszokhatták, hogy a nagy leárazások akár két hétig is elérhetők; az Extreme Digital szokásához híven egy héttel korábban rendezte meg a saját Fekete Péntekjét, a Mall.hu pedig egész hónapban akciót tart Black Friday címszó alatt, a Jysk online áruháza háromnapos leárazást kínál, sokan „fekete hetet” tartanak.
A Fekete Péntek elsősorban a piac erős szereplői számára biztosít kiváló lehetőségeket.
A hazai e-kereskedelem kifejezetten fejnehéz, a tíz legnagyobb webáruház a teljes bevétel mintegy harmadát uralja. Ez azt jelenti, hogy a fennmaradó kétharmadon a 15-16 ezer online áruháznak kell osztoznia. A koncentrált magyar piacon elsősorban a piacvezetők képesek a saját hasznukra fordítani a novemberi időszakot.
Ők azon az online kereskedők, akik a beszállítói és gyártói kapcsolataiknak köszönhetően versenyképes leárazásokat képesek biztosítani, illetve rendelkeznek olyan raktárkapacitással, ami elbírja a megnövekedett terhelést. Ezek mellett természetesen kulcsszerep hárul a marketing gépezetükre is, amely nélkül elképzelhetetlen lenne a sikeres Black Friday. Velük ellentétben a kis szereplők számára a november inkább a piacvesztés elkerüléséről vagy a csökkentéséről szól. Mivel nem rendelkeznek gyártói és beszállítói kapcsolatokkal és jelentős raktárkapacitással, így esetükben a Black Friday inkább a már meglévő vásárlói bázis kiszolgálásáról szól.
A nagy reklámzajban csak nagyon nehezen képesek új vásárlókat megszólítani.
Fotó: edigital
A hazai e-kereskedelmet folyamatos árverseny jellemzi, ami nem korlátozódik csupán az év utolsó negyedévére, hanem folyamatosan tapasztalható. A piacvezető webáruházak hangzatosabbnál hangzatosabb elnevezéseket ragasztanak a leárazás kampányaikra és igyekeznek mindig a konkurensek előtt szerepelni. Ez a versengés természetesen megnehezíti a kisebb online áruházak dolgát, ugyanakkor védi a teljes piacot a tőkeerős regionális szereplők belépésétől.
Ma már egy jónak mondható exportterv önmagában nem elég a piacszerzéshez.
Az európai online kereskedelemben egyre határozottabban tűnnek el a határok és egyre erősebbé válik a globalizációs hatás. Biztosra vehető, hogy a következő években számos tőkeerős külföldi webáruház fog megjelenni a magyar piacon, illetve hasonló kilátások mondhatók el a magyar kereskedőcégekről is, akik elsősorban a CEE régió országai iránt érdeklődnek. Általánosságban elmondható, hogy a külföldi tulajdonban lévő kereskedőcégek már ma is komoly mértékben meghatározzák a hazai e-kereskedelmet.
A GKI Digital toplistáján szereplő tíz legnagyobb webáruház közül 5 külföldi tulajdonban lévő vállalat, amely számára a magyar piacon való jelenlét exporttevékenységet jelent. A toplista második helyén álló eMAG román, a harmadik MediaMarkt német, de a Tesco, az Alza és a Mall webshopokat is külföldi kereskedőcég működteti.
A hazai e-kereskedők egyelőre inkább csak tervezik a külföldi piacnyitást, alig néhány nagyobb webáruház volt képes meghatározó szereplővé válni a külföldi piacokon.
A legnagyobb érdeklődés Romániát, Szlovákiát és az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamokat, Horvátországot és Szlovéniát övezi. Szakértők szerint egyre nagyobb fókuszt majd a rohamosan fejlődő horvát online szektor, amely az alacsony népességszámának köszönhetően kívül esik a legnagyobb nemzetközi szereplők érdeklődésén, a magyarok számára viszont kiváló lehetőséget tartogat a piacbővítésre.
Az Extreme Digital 2013 óta működő edigital.hr horvátnyelvű webáruháza jó példa arra, hogy megfelelő exporttervvel, logisztikával és marketinggel a hazai webáruházak versenyképesek lehetnek Horvátországban is. A szakma bizakodhat, hogy sok webáruház követi majd ezt a példát.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.