SEO-barát webshopmotor

Webáruházat indítani nagyon könnyű, de abba kevesen gondolnak bele már az induláskor, hogy a megfelelő webshopmotor kiválasztásán az áruház organikus forgalmának a jövője múlhat.

SEO-szakértőként rengeteg auditot végeztem már – főként webáruházak számára –, és bizton mondhatom, hogy még nem találkoztam olyan webshopmotorral, amely 100 százalékban megfelelt volna az összes keresőoptimalizálási igénynek, kritériumnak.

Vannak olyan motorok, amelyek hemzsegnek a hibáktól – ezek jellemzően az egyedi fejlesztésű áruházak –, de vannak a jól bevált, hazai bérelhető webshopmotorok közt is olyanok, amelyekről csak lebeszélni tudom az ügyfeleket.

Véleményem szerint jelen pillanatban az UNAS vagy a Shopify a két leginkább keresőre optimalizálható webshopmotor. Hogy miért, arról regényeket lehetne írni, de lássunk hat példát, amellyel jobb helyezést tudsz elérni:

1. Keresőből kizárt, nem indexelhető oldalak

A keresőoptimalizálás legfontosabb szabálya, hogy ami nem látható a keresőrobotok számára, az nem is fog megjelenni a keresőben. Ezzel a hibával jellemzően akkor találkozunk, ha nincs megfelelően konfigurálva a robots.txt fájl, és olyan tartalmat nem engedünk indexelni, ami fontos lenne.

De gyakori probléma az is, hogy NOINDEX meta robots taggel látjuk el az oldalakat, és így azoknak esélyük sincs bekerülni az indexbe. Az egyik legnagyobb magyar webshopmotor például az oldalszámos oldalakat NOINDEX, NOFOLLOW robots taggel látja el, ami szembemegy a Google által ajánlott összes ajánlással!

Mielőtt tehát elkezdenénk keresőre optimalizálni, az alapokban tegyünk rendet. Hogyan tudod ellenőrizni, hogy indexelve vannak-e a kategóriáid vagy a termékeid?

Mélyebb szakértelem nélkül is ellenőrizni tudjuk, hogy az adott oldal indexelve van-e a Google által, ha ezt a parancsot írjuk be a keresőbe: “site:url” - ahol az url például a terméked URL-je.

Ha például Shopify webáruházad van, akkor ezt írd be a keresőbe:

PR cikk kép
Fotó: ad-ops.hu

… és így megtudhatod, mennyi termékedet indexelte be a Google.

2. Kulcsszókutatás hiánya

Ha ezt a cikket olvasod, akkor biztos hallottál már a kulcsszavak fontosságáról. Sokan sajnos azt sem tudják, mi fán terem, és úgy indítják el a webáruházat, hogy nem végeznek a menüstruktúra kialakítása előtt kulcsszókutatást.

A kulcsszókutatás lényege, hogy kategória- és termékszinten meghatározzuk a legfontosabb kulcsszavakat, long-tail kulcsszavakat. Tudnunk kell ugyanis, hogy egy terméket hogyan keresnek az emberek. A keresőmotor választása után ez a második legfontosabb lépés!

Igényes kulcsszókutatást fizetős SEO-eszközökkel tudunk végezni. Az egyik ilyen eszköz az Ahrefs, ahol rákeresve a kulcsszóra, rögtön láthatjuk, hogyan is kell elneveznünk egy kategóriát vagy terméket:

PR cikk kép
Fotó: ad-ops.hu

A fenti példa azt mutatja, hogy háromszor többen keresnek forró levegős fritőzre, mint meleg levegős fritőzre!

3. Hibás szűrő- és variánshasználat

Jellemzően az egyedi fejlesztésű weboldalaknál probléma, hogy nem kezelik le megfelelően a szűrők használatát. De mit is jelent ez?

Ha belépsz egy kategóriaoldalra, akkor ott minden bizonnyal fogsz szűrőkkel találkozni, amelyekkel a találati listádat tudod szűkíteni. A hibát ott követik el sokan, hogy a szűrés utáni URL indexelhető marad, így a keresőrobotok számára egy újabb indexelhető URL lesz látható.

Ha ezt is beindexelik a robotok, akkor ugyanaz a termék két különböző URL-en is elérhető lesz, ezzel pedig tartalomduplikációt okozunk, amit ugye nem szeretnek a keresőrobotok.

De hasonló a helyzet a hibás variánskezeléssel is. Tegyük fel, hogy egy cipő elérhető hat méretben és négy színben. Ha mindegyik változat különböző URL-en érhető el, és ezek nincsenek jól lekezelve, akkor 24 db tök egyforma termékoldalt kapunk, amit a Google szintén nem szeret.

A duplikált tartalom kezelésére megoldás lehet a NOINDEX meta tag vagy a Canonical tag megfelelő használata, de akár Search Consolban is definiálhatjuk a Google számára, hogy milyen oldalakat vegyen figyelembe, és milyeneket ne.

4. Elfogyott termék oldalának kikapcsolása

Nagyon gyakori hiba webáruházaknál, hogy ha egy termék elfogyott, akkor inaktiválják az adatlapját adminfelületen. Az inaktiválással a termék lekerül az oldalról, az URL-je pedig jellemzően 404-es hibakódot fog adni. Arra nem gondolunk, hogy ha a termék már bent volt a Google indexében, és valaki a keresőben rákattint, az szintén 404-es oldalra fog jutni.

Fontos tehát, hogy ha egy termék csak kifogy a készletből, attól még ne kapcsoljuk le! Legyen elérhető az oldalon, csak jelezzük a látogatónak, hogy elfogyott.

5. Blog hiánya

Ha webshopot üzemeltetsz, akkor az értékesítési tölcsér fogalmával már biztos találkoztál. Az értékesítési tölcsér az az útvonal, amelyet a látogató megtesz, amíg vásárlóvá nem válik. Ha emlékszel még a pontjaira, ilyenekkel találkozhatunk:

  1. Figyelemfelkeltés
  2. Érdeklődés felkeltése
  3. Megfontolás, vágy felkeltése
  4. Szándék
  5. Értékelés
  6. Vásárlás

Ha kicsit jobban belegondolsz, a fenti funnel összes pontjában fontos szerepet tölthet be a webáruház blogja, szóval a blog igenis kell!

Bemutathatsz egy tök új terméket, s ezzel megvalósul a figyelemfelkeltés és érdeklődés felkeltése. Összehasonlíthatsz, értékelhetsz termékeket, amivel a vásárlási szándékot erősíted.

6. Strukturált adat hiánya

A strukturált adatok olyan rövid kódrészletek az oldalban, amelyeket a kereső algoritmusok könnyen olvasni tudnak, és ezzel segítjük őket az oldal értelmezésében. Webáruház esetén az egyik ilyen legfontosabb strukturált adat a product schema

A product schema a termék legfontosabb paramétereit tartalmazza, ilyen például az elérhetőség, márka, kép, ár stb. De ugyanebben a sémában adhatjuk át a felhasználói értékeléseket is.

PR cikk kép
Fotó: ad-ops.hu

A felsorolt hibát természetesen csak egy kis szeletét képezik azoknak a hibáknak, amelyeket egy webáruház elkövethet. A Google sok száz rangsorolási faktorral dolgozik, de ha a fentiekre kellő gondossággal odafigyelsz, akkor könnyen a versenytársaid elé kerülhetsz.

A szerzőről

Csentes Zoltán SEO-szakértő – az elmúlt tizenöt évben az online marketing szinte minden területén megfordultam már. Webáruháztól kezdve ügynökségi és médiaoldalon is dolgoztam. Szakterületem a keresőoptimalizálás és a webanalitika – ad-ops.hu

PR cikk kép
Fotó: ad-ops.hu