„Szánjon időt arra, hogy megeméssze azt a tényt, hogy már nincs munkája” – tanácsolja Aneri Desai karrierszakértő, aki szerint mindenkinek időt és energiát kellene fordítania arra, hogy megértse a helyzetét, amelybe éppen belekerült, és csak azt követően használja a közösségi oldalait, mert sok esetben egy meggondolatlan poszt több kárt okozhat hosszú távon.

Businessman using her mobile phone in office
Fotó: Luis Alvarez

Ha ideges, akkor beszéljen a párjával, a barátjával, vagy ordítson bele egy párnába. Csak ne tegye közzé a dühét vagy a keserűségét az interneten

– javasolja a szakember. A CNN cikke szerint gyakran a közösségi médiában, például a LinkedInen, a Twitteren, az Instagramon, a Facebookon és más felületeken is fontos, hogy egy munkavállaló professzionálisan kommunikáljon, hogy a későbbiekben újabb lehetőségeket találhasson magának.

Ha valaki a munkája elvesztése után még nem biztos abban, hogy mit fog tenni – vagy még azt sem tudja, hogy ugyanazon a pályán akar-e maradni –, és mindenféleképpen kommunikálni akar, akkor inkább egy szolid bejegyzést érdemes közzétennie, amelyben csak az szerepel, hogy megszűnt az állása – jegyezte meg Desai. A szakember azt is tanácsolja, hogy a közösségi médiába nem feltétlenül érdemes az érzelmeinket közkincsé tenni, de még a pozitívnak mondható érzelmeket, dicséretek sem kell mindenáron megosztani a munkahelyről vagy a kollégákról.

Olyan sokan a reflektorfénybe helyezik azt, hogy milyen szerencsés, hogy ezzel vagy azzal a csapattal dolgozhatott, de elmulasztják önmagukat elismerni

– mondta. Szerinte fontos megjegyezni, hogy az ember legyen konkrét azzal kapcsolatban, hogy mit szeretne, és felismerje a képességeit is. Ha készen áll, hogy új állást keressen, akkor használja a kapcsolati hálóját is, és tegye magát elérhetővé a  fejvadászok számára, például egy professzionális poszt létrehozásával – mondta Marlo Lyons karrierszakértő, aki hozzátette, hogy a munkakeresés szempontból releváns LinkedInen való nyilvános bejegyzések hasznosak karrierépítés szempontjából. 

„Megjelölhet olyan embereket is, akiknek köszönetet mondhat, de lehet, hogy ez nem mindenkinek praktikus. Ha fennáll a veszélye annak, hogy kihagy valakit, aki különösen hasznos volt önnek – vagy fordítva, ha szándékosan nem jelöli meg jelenlegi főnökét –, az kedvezőtlen benyomást kelthet másokban” – mondta Lyons. Ebben az esetben jobb, ha privátban megkeresi azokat az embereket, akiknek köszönetet szeretne mondani.

A vállalatok célja, hogy akarják őket, nem csak azért, hogy elvállalják a munkát, mert muszáj

– mondta Lyons. Hozzátette: rendben van, ha valaki nyitott az új lehetőségekre, és rövid idő alatt belefog egy új karrierbe, de azt mindig fontos szem előtt tartani, hogy munkavállalóként soha ne tűnjön kétségbeesettnek. 

A szakemberek szerint fontos, hogy mindenki következetes legyen minden platformon. Ennek megfelelően, ha valaki professzionális akar lenni a LinkedInen, annak nem árt, ha utána nem oszt meg dühös bejegyzéseket a Twitteren sem. Lyons arra figyelmeztetett, hogy a legtöbb helyen, mielőtt felvesznek valakit, már az online térben is ellenőrzik, vagyis a digitális térben tett tevékenységeink saját magunkról állítanak ki bizonyítványt.