Kiskereskedelem

Sokkal több tejet fogyaszt a lakosság

Egy évvel a friss tej áfacsökkentése után 15 százalékkal nőtt tavaly a tej kiskereskedelmi forgalma, a növekedést pedig az idén az UHT- és ESL-kategóriára kiterjesztett kedvezmény tarthatja fenn.

Tavaly elérte a 43 milliárd forintot a tej hiper- és szupermarketekben realizálódó forgalma, a 230 millió liter értékben 2, mennyiségben viszont 15 százalékos növekedés az előző évhez képest

– közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A friss, valamint az UHT- és ESL-tejek forgalmának aránya 46, illetve 54 százalék, a piac 98 százalékát a literes kiszerelés adja.

Fotó: Kallus György / VG

A 15 százalékos növekedés figyelemre méltó, elvégre a friss tej áfáját 2017-ben csökkentette a kormány 18-ról 5 százalékra, az UHT- és ESL-tejek esetében pedig idén mérséklődött a forgalmi Lapunk azután hívta segítségül a piackutató adatait, hogy a Pénzügyi Szemlében megjelent tanulmány alapján közöltük:

míg a sertés- és a baromfihús esetében csaknem teljes mértékben megjelent a fogyasztói árakban az áfacsökkentés, addig a friss tejnél és a tojásnál csak részlegesen, az éttermi árak pedig még drágultak is.

Az áruházláncok – köztük a Tesco, SPAR, CBA, Lidl, Auchan és az Aldi – üdvözölték, hogy a friss tej után az UHT- és ESL-tejek áfája is csökkent, s elkötelezettségüket fejezték ki, hogy az adókedvezmény árelőnyét hosszabb távon is teljes mértékben átadják a fogyasztóknak. Már a két évvel ezelőtti áfacsökkentés is megerősítette a hazai tejtermelők pozícióját, mivel az élelmiszer-kiskereskedők polcain lévő friss tej száz százalékban magyar termelőktől származik, a hazai arány a teljes tejkategórián belül is 70 százalék felett van.

A teljes cikk a szerdai Világgazdaságban olvasható

 

tejfogyasztás kereskedelem
Kapcsolódó cikkek