Kiskereskedelem

A magyarok négyötöde karácsony előtt 1-2 héttel vásárol ajándékot

Tavaly decemberben 223 milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók a hazai kiskereskedelemben, ami az éves összforgalom 10 százaléka, 3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A magyarok 83 százaléka karácsony előtt 1-2 héttel vásárolja meg ajándékcsomagjait, jellemzően családtagok számára – derül ki a Nielsen országos, reprezentatív, ajándékcsomagokkal kapcsolatos kutatásából. Az ünnepi szezon nagy nyertesei a hipermarketek.

A teljes kiskereskedelmi éves költés egyötöde (421 milliárd forint) az ünnepi, azaz a november-decemberi időszakra koncentrálódik; ennek négyötöde élelmiszer – derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből. Ami a boltválasztást illeti,

az ünnepekkor a hipermarketek kimagasló szerephez jutnak, az értékbeli forgalom 27 százalékát itt bonyolítjuk az ünnepi szezonban.

Az élelmiszerek között

tarol a pezsgő az ünnepek alatt: az éves értékbeli forgalom 44 százalékát hozza be.

A praliné is dobogós: az éves értékbeli értékesítés egyharmada az ünnepi szezonban történik, és ennek a hipermarketek a nagy nyertesei: az eladások mintegy 40 százaléka náluk zajlik. A szeszes italok bronzérmesek: az éves értékbeli forgalom egynegyede a karácsonyé.

A vegyi áruknál a parfüm, az after shave és a kézápolási termékek vezetik az ünnepi szezon eladási toplistáját értékben:

a parfümök éves értékesítésének kétötöde az év végére esik. A kategória abszolút nyertesei a drogériák, az eladások 90 százaléka itt történik.

Fotó: Balázs Attila / MTI

Ha karácsony, akkor ajándékcsomag: a Nielsen felmérése szerint

minden harmadik magyar fogyasztó vásárolt már belőle, a nők valamelyest nagyobb arányban (37-29 százalék a nők javára),

és leginkább a 30-39 éves korosztály favorizálja ezt az ajándékopciót. Budapesten és környékén, valamint Délkelet-Magyarországon különösen kelendőek, leginkább a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők körében.

A termékösszeállítások fő beszerzési helyszíne a hipermarket:

minden hetedik fogyasztó itt vásárolja meg, jellemzően családtagjának vagy párjának az ajándékot.

Közeli barátoknak, illetve távoli rokonoknak csupán a fogyasztók egynegyede és egyötöde vásárol a típusból.

A magyar fogyasztók közel felét befolyásolja, hogy az adott üzletben az ajándékcsomagok széles választékából tudjon vásárolni, különösen igaz ez a hipermarketekre és drogériákra.

A szépségápolási csomagok piaca csak tavaly 4,5 milliárdot tett ki

– mondta Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója. „Ennek a közel 3 millió csomagnak a 90 százalékát decemberben vásároltuk meg, ami alátámasztja, hogy tényleg karácsony előtt egy-két héttel futunk neki a vásárlásnak.”

A szépségápolási termékek ajándékcsomagjait vizsgálva kiegyenlített arányban találunk férfi és női termékeket. A tusfürdő az egyik legsikeresebb és leggyakrabban előforduló elem (másfél milliárd forint értékben fogy belőle), ezt követi a dezodor (egymilliárdért) és a testápoló (közel félmilliárd forint).

Nielsen hipermarket karácsony kereskedelem
Kapcsolódó cikkek