A teljes kiskereskedelmi éves költés egyötöde (421 milliárd forint) az ünnepi, azaz a november-decemberi időszakra koncentrálódik; ennek négyötöde élelmiszer – derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből. Ami a boltválasztást illeti,
az ünnepekkor a hipermarketek kimagasló szerephez jutnak, az értékbeli forgalom 27 százalékát itt bonyolítjuk az ünnepi szezonban.
Az élelmiszerek között
tarol a pezsgő az ünnepek alatt: az éves értékbeli forgalom 44 százalékát hozza be.
A praliné is dobogós: az éves értékbeli értékesítés egyharmada az ünnepi szezonban történik, és ennek a hipermarketek a nagy nyertesei: az eladások mintegy 40 százaléka náluk zajlik. A szeszes italok bronzérmesek: az éves értékbeli forgalom egynegyede a karácsonyé.
A vegyi áruknál a parfüm, az after shave és a kézápolási termékek vezetik az ünnepi szezon eladási toplistáját értékben:
a parfümök éves értékesítésének kétötöde az év végére esik. A kategória abszolút nyertesei a drogériák, az eladások 90 százaléka itt történik.
Ha karácsony, akkor ajándékcsomag: a Nielsen felmérése szerint
minden harmadik magyar fogyasztó vásárolt már belőle, a nők valamelyest nagyobb arányban (37-29 százalék a nők javára),
és leginkább a 30-39 éves korosztály favorizálja ezt az ajándékopciót. Budapesten és környékén, valamint Délkelet-Magyarországon különösen kelendőek, leginkább a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők körében.
A termékösszeállítások fő beszerzési helyszíne a hipermarket:
minden hetedik fogyasztó itt vásárolja meg, jellemzően családtagjának vagy párjának az ajándékot.
Közeli barátoknak, illetve távoli rokonoknak csupán a fogyasztók egynegyede és egyötöde vásárol a típusból.
A magyar fogyasztók közel felét befolyásolja, hogy az adott üzletben az ajándékcsomagok széles választékából tudjon vásárolni, különösen igaz ez a hipermarketekre és drogériákra.
A szépségápolási csomagok piaca csak tavaly 4,5 milliárdot tett ki
– mondta Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója. „Ennek a közel 3 millió csomagnak a 90 százalékát decemberben vásároltuk meg, ami alátámasztja, hogy tényleg karácsony előtt egy-két héttel futunk neki a vásárlásnak.”
A szépségápolási termékek ajándékcsomagjait vizsgálva kiegyenlített arányban találunk férfi és női termékeket. A tusfürdő az egyik legsikeresebb és leggyakrabban előforduló elem (másfél milliárd forint értékben fogy belőle), ezt követi a dezodor (egymilliárdért) és a testápoló (közel félmilliárd forint).