Kiskereskedelem

Lejtőre tette az üzleteket a járvány

Megfeleződött a háztartási cikkek, illetve a kulturális, szabadidős termékek forgalma, az élelmiszer-kiskereskedelem viszont továbbra is válságállónak tűnik.

A bolti kiskereskedelmi forgalom éves alapon 2,8 százalékkal csökkent, értéke ráadásul a 2019-es, koronavírus-járvány előtti szinttől is elmaradt – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) heti monitorából, amely a március 18. és április 16. közötti időszakot vizsgálta.

A kimutatás az online kasszák adatain alapul, a webáruházak forgalmát nem tartalmazza.

Igaz, az utóbbi a szektor egyre fajsúlyosabb szegmense, a csomagküldő és internetes kiskereskedelem részesedése februárban 8,9 százalék volt, miután a forgalma 26 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

A heti monitorban vizsgált időszakban az élelmiszer- és iparcikkjellegű bolti vegyes kiskereskedelem 13,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi értékesítési volumenhez képest, míg az ebben az esetben külön vizsgált élelmiszer-, ital- és dohányáru kategória forgalma ennél nagyobb mértékben, 6,8 százalékkal bővült. Eközben az üzemanyag-kiskereskedelem 2,7 százalékkal esett, holott egy év alatt a benzin literenkénti ára a másfélszeresére, a 280 forint körüli szintről 420 fölé emelkedett. Ehhez nemcsak a kőolaj világpiaci árának, hanem az amerikai dollár árfolyamának változása is hozzájárult. Igaz, április elsején csökkent a jövedéki a gázolaj esetében literenként 10, a benzinnél 5 forinttal.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

Az egyéb háztartási cikkek forgalma 56,8 százalékkal zuhant,

a vizsgált időszak jelentős része ugyanis átfedésben volt a március 8-tól elrendelt boltzárral, amely a nem létfontosságú árucikkeket árusító üzletekre vonatkozott. Eközben

a kulturális, szabadidős cikkek értékesítése 46,4 százalékkal mérséklődött, míg az egyéb, máshová nem sorolható áruk kiskereskedelme 29-cel apadt.

A gyógyszer-értékesítés viszont az eddigi lejtmenetet megtörve az online kasszaadatok alapján ismét felfutott, a március 18. és április 16. közti patikaforgalom 14,7 százalékos növekedést tükröz. A KSH heti monitora arra is kitért, hogy

míg a vizsgált időszakban a bolti eladások összességében 2,8 százalékkal csökkentek, a vendéglátóipar 40,7-del zuhant.

Megfigyelhető, hogy

már a csomagküldő és internetes dinamikus bővülése sem tudja ellensúlyozni a hagyományos boltok tavaly augusztus óta tartó volumencsökkenését.

A statisztikai hivatal szerint februárban 7,5 százalékkal esett volna a kiskereskedelem az online láb nélkül, s mivel az 1,9 százalékponttal növelte a szektor egészét, végül 5,6-es mínuszt hozott az utolsó téli hónap. Februárban 85 milliárd forint volt a webshopos összforgalom, míg a járványidőszak csúcsa a tavaly novemberi 138 milliárd volt. Ebben a Black Friday időszaka és a karácsonyi szezon kezdete is szerepet játszott.

járvány internetes vásárlás KSH online kassza szabadidős cikkek üzletek koronavírus járvány csomagküldés koronavírus-válság vásárlók webáruházak Vásárlóerő bolti eladások pandémia boltok válság kulturális cikkek háztartási cikkek kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek