Több mint tíz évvel a rendszerváltás után a hajdan monolitikusnak nevezett magyar média a szivárvány színeit mutatja. A közszolgálati és kereskedelmi rádiók és televíziók mellett nyomtatott sajtótermékek garmadája működik.
A legutóbbi, három éve tartott MÚOSZ-közgyűlés óta drámai változások nem történtek, s lényegében a piacgazdaságban szokásos fejlemények árnyalják tovább a képet: elveszítette pozícióit a közszolgálati tévé, ezzel egyidejűleg új mércét - a nagyobb nézőszámot -- állítva, és új műfajt, a "szórakoztató hírt" kreálva előretört a kereskedelmi televíziózás.
A nyomtatott sajtó látszólag teret veszített - az országos és megyei napilapok példányszámának csökkenése erre utalna --, ám mindennél erősebb tendencia, hogy nőtt az érdeklődés a városi, községi újságok - általában véve a lokális hírek -- iránt. A változásoknak még koránt sincs vége. Mára kiderült, a helyi televíziók képtelenek arra, hogy eleget tegyenek az ORTT-vel kötött szerződésükben vállalt kötelezettségüknek, hogy naponta sokórás saját műsort szolgáltassanak. A megoldást a tévék hálózatba kapcsolása, közös műsorok készítése jelentheti (néhány hete ezt nem zárta ki az ORTT elnöke), noha ezzel épp a valóban helyi - és igazából csakis ott érdekes -- hírek tűnnének el a képernyőről, miközben ma ezek garantálják a példátlan - nem egy városban 50 százalék feletti -. nézettséget.
Feltűnő a helyi újságok reneszánsza. Az 1980-as évek közepéig hiányoztak a városi lapok, melyek "feltámadásának" egyik oka a megyei lapok központosítása. 1990 előtt a 19 megyei lap mindegyike egymástól függetlenül készült, ma három kiadói csoport tartja ezeket kézben úgy, hogy több megyében a 12-16 oldalas lapnak csupán töredékét írják helyben (és persze a hirdetést szerzik hozzá ott), a cikkek nagyobb részét központi szerkesztőségből kapják.
A médiára nehezedő - korábban is meglehetősen nagy - politikai és gazdasági nyomás az elmúlt három év során tovább erősödött -. olvasható ki a Vásárhelyi Mária (MTA--ELTE) vezetésével működő kutatócsoport ez évben készült jelentéséből. 1997-ben a megkérdezett újságírók 38 százaléka számolt be olyan tapasztalatokról, hogy a szerkesztőségre, amelynél dolgozik, politikusok vagy politikai érdekcsoportok próbálnak nyomást gyakorolni annak érdekében, hogy egy-egy elkészült anyag ne kerüljön nyilvánosságra. Mára 49 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik ilyesmivel találkoznak saját munkahelyükön. A legintenzívebb politikai nyomásról a vidéki napilapok munkatársai számoltak be - a politikai befolyásolási kísérletek a leginkább azokat kecsegtetik sikerrel, akik vidéken vagy a közszolgálati médiumoknál próbálkoznak.
A politikainál kisebb mértékben, de a gazdasági érdekcsoportok nyomása is erősödött a sajtóban: 1997-ben a megkérdezettek 44, most pedig 49 százaléka számolt be arról, hogy egy-egy gazdasági érdekcsoport megpróbálta megakadályozni a cikk megjelenését vagy a műsor elhangzását.
Az újságírók több mint kétharmada szerint napjainkban is vannak olyan témák, amelyekről nem lehet őszintén tájékoztatni a közvéleményt, négy közül három újságíró gondolja úgy, hogy ma sem érvényesül maradéktalanul a sajtószabadság. A "tabu témák" közül a legtöbben ma is a korrupciós ügyeket, a politika és a gazdaság összefonódását, a belpolitikai botrányok hátterét és a bankok csőd közeli állapotát, illetve átláthatatlan gazdálkodását és a környezetvédelemmel kapcsolatos problémákat említették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.