Egymással konfrontáló erők küzdelméből eredően egy sor olyan kapcsolódó módosító indítvány került a gazdasági reklámról szóló törvény módosításai közé, amelyek egyértelműen felháborították a reklámszakmát. Babák Mihály Fidesz-képviselő beterjesztései nyomán teljessé válna a dohánytermékek reklámozásának tilalma, a nem egyértelműen körülírt gazdasági reklám fogalma alá tartozó tevékenység megsértése esetén pedig akár sajtótermék is megsemmisíthetővé válna.
Információnk szerint az ezen -- túlzónak minősített -- szigorításokat ma kiszavazza a Fidesz a módosító javaslatok feletti döntésekkor. A frakció egyik tagja nem tagadta, hogy az eredeti -- a Gazdasági Minisztérium által készített -- törvényjavaslatot támogató többségi véleménnyel szemben megjelent a szigorításokat követelő ellenerő.
Némi finomítást már eddig is elért a reklámszakma. A korábban elfogadott módosítás alapján nem lesz "cenzúra" a hirdetésekkel szemben. A törvénybe az Önszabályozó Reklám Testület ismert ajánlását emelik be.
Ennek alapján csak a reklámozó vagy a reklámoztató kérésére indulhat eljárás közzététel előtt valamely reklám tartalmáról. Sőt, a fogyasztóvédelmi szervnek kötelessége állást foglalnia ilyenkor.
A sajtótermék vagy a reklámhordozó megsemmisíthetőségére, illetve (rádió és televízió esetében) ORTT-eljárás indíthatóságára tett javaslat hívta fel a figyelmet arra, hogy gyakorlatilag értelmezhetetlen a gazdasági reklámtevékenység meghatározása. Ennek alapján eldönthetetlen, hogy valamely tudósítás, tájékoztatás mikor válik egyértelműen cégnek hírverést csináló, eladást serkentő, ezzel burkolt reklámozássá.
Szintén az eddigi felháborodás miatt vették ki azt a kitételt, amely tiltaná -- és szankcióval fenyegetné -- a "szexuális ingerkeltésre alkalmas" hirdetés közzétételét. Ezzel elmúlt a vész azon termékek gyártói és hirdetői fölül, amelyek célja (például fehérneműk esetén) bizonyos mértékű, de társadalmilag elfogadott szexuális ingerkeltés, és továbbra is felhasználhatók az enyhén erotikus motívumok.
A dohánytermékek reklámjának tilalma ugyan benne maradt a kormány által támogatott indítványok közt, de -- úgy tudjuk -- ezt képviselőcsoporti kérésre külön szavaztatják meg. Ekkor dől el, hogy mi a Fidesz többségének álláspontja. E szigorítást azért érte támadás, mert az Európai Unió éppen a közelmúltban lépett vissza hasonló esetben a teljes tilalomtól, vagyis a reklámszakma szerint nem áll fenn az "EU-jogharmonizációra" hivatkozás.
Egy megkérdezett kormánypárti képviselő is elismerte, hogy a "kőkemény" szigort előíró passzusok a gyakorlatban alkalmazhatatlanok lettek volna, ezek a módosítások pusztán emiatt is hátrányosak lennének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.