BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiszavazzák a túlzó szigorításokat

Valószínűleg az összes kritikus, a reklámszakma által sérelmezett törvénymódosító javaslatot kiszavazza a Fidesz a reklámtörvény mai parlamenti döntései során -- értesült a Világgazdaság. Ezzel elhárulhat a sajtótermékek megsemmisítésének vagy a dohányhirdetések teljes tilalmának veszélye.

Egymással konfrontáló erők küzdelméből eredően egy sor olyan kapcsolódó módosító indítvány került a gazdasági reklámról szóló törvény módosításai közé, amelyek egyértelműen felháborították a reklámszakmát. Babák Mihály Fidesz-képviselő beterjesztései nyomán teljessé válna a dohánytermékek reklámozásának tilalma, a nem egyértelműen körülírt gazdasági reklám fogalma alá tartozó tevékenység megsértése esetén pedig akár sajtótermék is megsemmisíthetővé válna.
Információnk szerint az ezen -- túlzónak minősített -- szigorításokat ma kiszavazza a Fidesz a módosító javaslatok feletti döntésekkor. A frakció egyik tagja nem tagadta, hogy az eredeti -- a Gazdasági Minisztérium által készített -- törvényjavaslatot támogató többségi véleménnyel szemben megjelent a szigorításokat követelő ellenerő.
Némi finomítást már eddig is elért a reklámszakma. A korábban elfogadott módosítás alapján nem lesz "cenzúra" a hirdetésekkel szemben. A törvénybe az Önszabályozó Reklám Testület ismert ajánlását emelik be.
Ennek alapján csak a reklámozó vagy a reklámoztató kérésére indulhat eljárás közzététel előtt valamely reklám tartalmáról. Sőt, a fogyasztóvédelmi szervnek kötelessége állást foglalnia ilyenkor.
A sajtótermék vagy a reklámhordozó megsemmisíthetőségére, illetve (rádió és televízió esetében) ORTT-eljárás indíthatóságára tett javaslat hívta fel a figyelmet arra, hogy gyakorlatilag értelmezhetetlen a gazdasági reklámtevékenység meghatározása. Ennek alapján eldönthetetlen, hogy valamely tudósítás, tájékoztatás mikor válik egyértelműen cégnek hírverést csináló, eladást serkentő, ezzel burkolt reklámozássá.
Szintén az eddigi felháborodás miatt vették ki azt a kitételt, amely tiltaná -- és szankcióval fenyegetné -- a "szexuális ingerkeltésre alkalmas" hirdetés közzétételét. Ezzel elmúlt a vész azon termékek gyártói és hirdetői fölül, amelyek célja (például fehérneműk esetén) bizonyos mértékű, de társadalmilag elfogadott szexuális ingerkeltés, és továbbra is felhasználhatók az enyhén erotikus motívumok.
A dohánytermékek reklámjának tilalma ugyan benne maradt a kormány által támogatott indítványok közt, de -- úgy tudjuk -- ezt képviselőcsoporti kérésre külön szavaztatják meg. Ekkor dől el, hogy mi a Fidesz többségének álláspontja. E szigorítást azért érte támadás, mert az Európai Unió éppen a közelmúltban lépett vissza hasonló esetben a teljes tilalomtól, vagyis a reklámszakma szerint nem áll fenn az "EU-jogharmonizációra" hivatkozás.
Egy megkérdezett kormánypárti képviselő is elismerte, hogy a "kőkemény" szigort előíró passzusok a gyakorlatban alkalmazhatatlanok lettek volna, ezek a módosítások pusztán emiatt is hátrányosak lennének.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.