BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendszerváltás a légierőben

Váratlanul használt Gripeneket kínált fel Svédország Magyarországnak, fél nappal a nemzetbiztonsági kabinet döntése után, így az F--16-osok konkurálnak a svéd--brit vadászgéppel. Az amerikai típus 140-160 milliárd forintért kerülhet a magyar légierő kötelékébe 2004-ben. Az üzlet ki nem mondottan függvénye lehet Magyarország uniós csatlakozási sebességének.

Fél nap alatt két megoldás került a magyar kormány elé a légierő "rendszerváltó" harcirepülőgép-típusának kiválasztásához. Csütörtökön a nemzetbiztonsági kabinet -- miként arról a Világgazdaság beszámolt -- úgy döntött, hogy 2004 végéig bérleti konstrukcióban használt F--16-osokat állít hadrendbe a MiG--29-esek helyett. A 24 darab húsz év körüli, konzerváltan álló gépet az amerikai kormány ingyen bocsátaná rendelkezésünkre, csupán azok harckésszé tételét, a kiszolgálóberendezések és a fegyverzet árát kell kifizetnie Magyarországnak.
Ennek költsége Kárász János, a Honvédelmi Minisztérium gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára szerint elérheti a 160 milliárd forintot is. A gépeket ötévi bérletre kapnánk, amely további, hasonló periódusokkal meghosszabbítható, s a végén a magyar kormány úgy is határozhat, hogy maradványértéken megveszi a masinákat. A feltételekről Fodor Lajos vezérezredes, vezérkari főnök szombaton kezdődő egyesült államokbeli látogatásán tárgyalhat. Feladata egyebek közt kedvező fizetési konstrukció kialkudása, mert a tavaly nyári amerikai ajánlat alapján a gépekért előre kellene fizetnie az országnak, de ezt meg szeretné változtatni a honvédelmi vezetés.
Alig fél nappal a döntés után a brit és a svéd nagykövet rendkívüli sajtóértekezleten bejelentette: a két ország cégei, a Saab és a BAe-Systems kooperációjában gyártott Jas 39 Gripen 24 darabját ugyancsak felajánlja a svéd kormány. Eddig új gépeket kínáltak, most azonban a svéd légierő használatában lévő, legfeljebb négyéves gyártmányok átadásának lehetőségéről döntöttek. Szintén ingyen, azzal, hogy az itteni viszonyoknak megfelelő modifikáció költségei a magyar felet terhelik. A gépek a szerződés aláírásától számított két éven belül megérkezhetnek, és Magyarországot nem terheli vételi kötelezettség -. jelentette be Staffan Carlsson svéd nagykövet. A sajtótájékoztatón nem kaptunk választ arra a kérdésre, miért csak most állott elő a használt gépekre vonatkozó elképzelésével a két ország. Az új Gripenekre legutóbb decemberben erősítette meg ajánlatát a társaság, noha a magyar kormányok az elmúlt években több ízben megismételték, hogy az ország teherbíró képességének korlátai miatt kizárt új harci gépek beszerzése. A használt nyugati gyártmányra vonatkozó tervek pedig pár hónapja mind erőteljesebben körvonalazódtak.
A két nagykövet cáfolta, hogy a magyar kormány döntése bármiképpen befolyásolná hazánk európai uniós felvételi tárgyalásait -- amelyek most éppen svéd elnöklettel zajlanak --, de megfigyelők szerint az üzlet része Magyarország EU-val szembeni alkujának. Amint arról már korábban beszámoltunk, a kormány több hónappal ezelőtt értésükre adta az európai hadiipari cégeknek: nagyobb összegű vásárlásra akkor lesz lehetőségünk, ha Magyarország mielőbb tagjává válik az uniónak, és hozzáfér a felzárkózáshoz nélkülözhetetlen támogatásokhoz. Ennek elhúzódása esetén a magyar kormány nem feltétlenül részesíti előnyben az európai cégeket.
A jelenleg használatos MiG--29-eseket az F--16-osok beérkezése után, valamikor 2005-ben kivonják a hadrendből, de nem ingyen válunk meg tőlük .- közölte Szabó János honvédelmi miniszter. Az orosz gépek elkerülhetetlen üzemidő-hosszabbítása 1,5-2 milliárd forintba kerül, az F--16-osok szolgálatba állásáig felmerülő üzemeltetési költség 5-6 milliárdot emészt fel.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.