E hét végéig kell benyújtania a Gripen gyártójának a Magyarország számára ingyen felkínált 24 darab harci gépre vonatkozó ajánlata pótlásait. A másodjára meghosszabbított határidőben a svéd kormány által sebtiben kialakított konstrukcióhoz több olyan, elsősorban jogi természetű garanciális nyilatkozatot kell tenni, amely nélkül Magyarország nem szerződhet. A kormány nemzetbiztonsági kabinetjének április végi ülésén várhatóan napirendre kerül a harci gépek ügye. A döntés sürgető, mert a légierő ügyében mielőbb gyorsítást vár Brüsszel és az új amerikai vezetés.
A Világgazdaság értesülése szerint a svédek által ingyen felkínált gépek rendszerbe állításának (infrastruktúra és kisebb átalakítások) ára -. árfolyamtól függően -- 90 milliárd forint körüli, a szükséges fegyverzet terhe elérheti az 50 milliárdot. Ez nem sokkal marad el az ugyanennyi F--16-os 160-180 milliárdra becsült bérletétől.
A svéd ajánlat hiányosságai abban mutatkoznak, hogy a formailag a svéd Saab és a brit BAe Systems, valamint a két kormány részvételével közösen előállított JAS--39 Gripenekben több kulcsfontosságú felszerelés és alkatrész harmadik országból származik (például a hajtómű és a teljes fegyverzet amerikai), így a jelenleg végfelhasználó Svédországnak meg kell szereznie az eredeti szállító hozzájárulását a gépek továbbadásához.
A Gripen gyártói azt hangsúlyozzák, hogy gépük teljesen új fejlesztés, az átadandó darabok alig néhány évesek, szemben a 70-es, 80-as évek fordulóján készült F--16-osokkal. Katonai szakértők viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy a Gripennel éppen az a komoly probléma nem lenne megoldva, hogy a magyar légierő csak nagyon költségesen, a kiszolgáló infrastruktúra helyszínre szállításával képes nagyobb távolságban, hosszabb időben együttműködni a NATO-val. Az F--16-ossal -- a legelterjedtebb típus lévén -- erre sokkal olcsóbban nyílik lehetőség.
Egyébként több gazdagabb ország (Portugália, Norvégia, Olaszország) döntött úgy, hogy a forradalminak ígérkező generációváltásig használt F--16-osokat fog repültetni. Az e típus utódjának szánt JSF (Joint Strike Fighter) valószínűleg F--24 típusjellel mindinkább soknemzetiségű, globális harci géppé látszik válni. A 2010 után hozzáférhető masina gyártására sorra jelentkeznek európai országok; Nagy-Britanniával már megkötötték a szerződést az amerikaiak. A fegyvernemek és különleges igények kielégítésére számos változatban előállítható gépből várhatóan az F--16-oséhoz hasonlóan többezres mennyiség készülhet 15-20 év alatt, ennek köszönhetően ma számított ára már 30 millió dollár alá esett, amely az egyik legalacsonyabb a világon. Megfigyelők szerint a JSF-fel bealkonyul a kis szériás nemzeti (például francia, svéd) harcirepülő-gyártásnak.