BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilis veszélyforrások

A veszélyes anyagok mozgatásakor a vasúthoz képest kevésbé biztonságos a közúti szállítás; itt következik be az ilyen jellegű balesetek 80 százaléka. A vasúti áruforgalomnak mintegy 10, a közútinak pedig 6-10 százalékát teszik ki a veszélyes anyagok.

A veszélyes anyagok okozta balesetek 50 százaléka fuvarozáshoz kötött; az ilyen jellegű baleseteknek pedig közel 80 százaléka közúton következett be 1991 és 2000 között. Leggyakrabban a szállító járművek nem megfelelő műszaki állapota, valamint a gépjárművezetők mulasztása okozza a bajt. Gyakori veszélyesanyag-szállítmány a maró hatású ammónia vagy a gyógyszergyártáshoz felhasznált hangyasav, illetve a robbanásveszélyes propán-bután, valamint a kőolajszármazékok -- hívta fel a figyelmet Popelyák Pál, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság ipari baleset-elhárítási osztályának vezetője.
Koncentrációjuk és veszélyjellemzőik, valamint mennyiségük alapján egy nemzetközi megállapodás rendszerét követve kijelölt útvonalon kell haladniuk a veszélyes anyagokat fuvarozóknak. Magyarországon mintegy 2500, olyan speciális felépítésű járművet tartanak nyilván, amelyekkel veszélyes anyagot szállítanak közúton. Becslések szerint azonban ugyanennyi, normál felépítésű járművet is alkalmaznak e célra -- magyarázta Golecz Antal, a Közlekedési Főfelügyelet (KF) szakfőtanácsosa.
A vasúti áruforgalomnak mintegy 10 százalékát teszik ki a veszélyes anyagok, ami megoszlik a magyar cégek exportja vagy importja között. Jelentős ezen kívül az országon keresztülhaladó tranzitforgalom is -- közölte Bencsik László, a MÁV főosztályvezetője. Veszélyes anyagokkal kapcsolatban évente átlagosan 120-140 rendkívüli esemény fordul elő, azonban a vasút így is jóval biztonságosabb a közúti szállításnál -- fogalmazott Bencsik László. A MÁV vegyi elhárító csapatának az esetek többségében csak szivárgást vagy csöpögést kell elhárítaniuk, s az utóbbi években egyetlen személyi sérüléssel, illetve számottevő környezetszennyezéssel járó baleset sem fordult elő.
A különleges feladatok közé tartozik Pakson az atomerőműben felhasznált nukleáris fűtőelemek kiszállítása az országból. Az intézmény tájékoztatása szerint jelenleg ugyan szünetel a nukleáris anyagok exportálása, azonban korábban évente 2-3 ilyen szállítás történt. A szerelvények útvonala és érkezésük időpontja minden esetben államtitkot képez, amiről az érintett feleknek már hónapokkal korábban meg kell egyezniük. A radioaktív anyagokat speciális vagonokban szállítják, amelyek a biztonsági előírásoknak megfelelően olyan vastag acélborítással vannak ellátva, hogy baleset esetén se kerülhessen ki sugárzó anyag a környezetbe.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.