BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EU-ban szigorúbbak a feltételek

A múlt évi statisztika szerint hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást a legnagyobb számban és értékben a központi költségvetési szervek és intézményeik alkalmazták -- derül ki a Közbeszerzések Tanácsának az Országgyűlésnek benyújtott 2000. évi beszámolójából. Az ilyen típusú beszerzések tavalyi 61,8 milliárdos összértékéből 48 százalékban részesedtek.

Az elmúlt évben a legnagyobb nyilvánosságot és átláthatóságot biztosító nyílt eljárások részesedése az 1999. évhez képest közel 15 százalékkal növekedett, a tárgyalásos eljárások számának nagyjából hasonló mértékű csökkenése mellett. A hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásoké pedig a felére csökkent. Hasonlóan alakultak az érték szerinti részesedések is.
A hirdetmény közzététele nélkül indított tárgyalásos eljárások értéke a közbeszerzések összértékéből az 1999. évi több mint 25 százalékról tavaly 12 százalék alá csökkent.
Az elmúlt évben mind a közbeszerzési eljárások számát, mind pedig értékét tekintve igen kedvező irányú változás volt tapasztalható 1999-hez képest. Több mint háromnegyedük nyílt eljárás volt, ami az EU közbeszerzési gyakorlatához hasonlítva is kimagasló részesedésnek számít. Mindössze két tagország (Spanyolország és Portugália) tud kimutatni a miénknél magasabb nyílt eljárási részarányt. Ehhez azonban figyelembe kell venni azt is -- derül ki a KT beszámolójából --, hogy a közbeszerzési törvény a meghívásos eljárás alkalmazását a nyugat-európaihoz képest szigorúbb előírásokhoz köti. Vagyis nálunk nem érvényesül az EU azon gyakorlata, hogy a meghívásost a nyílt eljárás alternatívájaként szerepelteti.
Tavaly a tárgyalásos eljárás típus visszaszorulását a hirdetmény közzététele nélkül indított eljárások megelőző évhez viszonyított több mint 50 százalékos csökkenése eredményezte. Ebben nagy része volt az 1999. szeptember 1-jén hatályba lépett törvénymódosításnak. E szerint a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás megkezdésekor az ajánlatkérő köteles tájékoztatást adni a döntőbizottság elnökének. Ha a tájékoztatás alapján megalapozottan feltételezhető a törvény alapelveinek vagy szabályainak megsértése, a döntőbizottság elnöke hivatalból eljárást indít.
A törvényi szigorítás bevezetését követően már 1999 utolsó négy hónapjában is mérséklődött a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások száma. Tavaly 679 tájékoztatást kapott a döntőbizottság elnöke, aki 137 esetben kezdeményezett hivatalból eljárást. Ennek keretében 69 esetben állapítottak meg jogsértést.
A tárgyalásos -- és ezen belül a hirdetmény nélküli tárgyalásos -- eljárások alkalmazása lehet jogszerű is. Ezt a gyakorlatot az EU-direktívák is lehetővé teszik. A hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásokban azonban csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem érvényesül a közbeszerzési törvényben deklarált esélyegyenlőség, nyilvánosság és a verseny tisztaságának az elve. Az említett döntőbizottsági gyakorlat azt mutatja, hogy ezzel a kivételes lehetőséggel gyakran akkor is élni kívántak az ajánlatkérők, amikor annak feltételei nem álltak fenn.
Az Európai Bíróság azonban a magyar gyakorlatnál még szigorúbban vizsgálja ezen eljárások alkalmazásának feltételeit. Nem fogadják el például a rendkívüli sürgősség indokaként azt, hogy a költségvetési év végének közeledtével a költségvetési fedezet elvesztésének kockázatára hivatkozva indítsanak hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.
Az ajánlatkérők gyakran hivatkoznak a nyílt és a meghívásos eljárások időigényére, noha a nálunk alkalmazott 40 napos ajánlattételi határidő lényegében azonos az EU gyakorlatában előírt 52 nappal. Az unió ugyanis figyelembe veszi a Hivatalos Közlönyben történő megjelentetéshez szükséges 12 napot is. A mi gyakorlatunk szerint a törvényi előírásoknak mindenben megfelelő ajánlati felhívás közzététele két héten belül szintén megoldható.
Az ajánlatkérők ugyanakkor a KT ismételt figyelemfelhívásai ellenére sem élnek a módosított közbeszerzési törvény szerinti azon lehetőséggel, hogy előzetes összesített tájékoztatók közzétételével jelentősen lerövidítsék a részvételi jelentkezési, illetve ajánlattételi határidőket -- fogalmaz a beszámoló.
A múlt évi statisztika szerint hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást a legnagyobb számban és értékben a központi költségvetési szervek és intézményeik alkalmaztak (az ilyen típusú eljárások összértékének 48 százalékát), majd a közszolgáltatók (22) és az önkormányzatok (12 százalék) következnek. Az alkalmazásnál leggyakrabban a beszerzés rendkívüli sürgősségére és az igény kielégítésére egyetlen alkalmas ajánlattevő meglétére hivatkoztak.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.