BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mozi alatt nő a pálma

Megkezdődött az 54. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, amit sokan "a filmvilág Mekkájának" tartanak. A május 20-ig tartó találkozón a nemzetközi zsűri elnöke Liv Ullmann, az aranypálmáért 22 alkotás versenyez. Különös súllyal van jelen a a 77 éves Marlon Brando, akit láthatnak a résztvevők az Apokalipszis most újravágott, digitalizált változatában, valamint két új filmben is.

Az 54. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál a Moulin Rouge vetítésével kezdődött, a nyitófilm két sztárja, Nicole Kidman és Ewan McGregor jelenlétében; a látványos, 50 millió dolláros filmet az ausztrál Baz Luhrmann rendezte. Ezzel együtt 22 játékfilm verseng az aranypálmáért, de számos más, versenyen kívüli vetítéssorozaton is látható a friss filmtermés java. Számos ázsiai (köztük 7 japán) film szerepel a különféle programokban, viszont nincsenek skandináv alkotások, amelyek pedig jól szerepeltek a legutóbbi 10-15 évben, tavaly például Lars von Trier nyerte az aranypálmát a Táncos a sötétben című filmjével.
Az idei fesztivál egyik érdekessége, hogy információs vetítésen bemutatják az 1979-es Apokalipszis most című, hatalmas sikert aratott háborús film felújított változatát. Francis Ford Coppola szuperprodukciója akkor aranypálmát kapott; külön érdekesség, hogy abban az esztendőben másik "világrengető" film is akadt: A bádogdob, amit Volker Schlöndorff a Nobel-díjas német író, Günter Grass regényéből forgatott. A két jelentős produkció így megosztva kapta meg a díjat. A felújított Apokalipszis most csaknem egy órával hosszabb az eredetinél, hiszen számos, akkor kimaradt jelenetet beillesztettek az újravágott, digitalizált filmbe. Marlon Brando, aki Kurtz ezredest játszotta, az idén két új filmben is látható Cannes-ban, az egyik a The Score című vígjáték, amelyben Robert de Niróval játszik, a másik a Horrorra akadva... című paródia.
Az Arany Pálmával kitüntetett alkotások sorában filmtörténeti jelentőségű produkciók bukkannak fel, nem véletlen, hogy ezt a díjat tartják az egyik legrangosabb szakmai elismerésnek. Megkapta például Federico Fellini 1960-ban Az édes életért, Michelangelo Antonioni hat évvel később a Nagyításért, Lindsay Anderson 1969-ben a Ha, Robert Altmann 1970-ben a M.A.S.H. című filmjéért. Martin Scorsese a Taxisofőrért vehette át 1976-ban az aranypálmát. Az 1979-es két kiemelkedő nagydíjas, A bádogdob és az Apokalipszis most után a következő esztendőben, 1980-ban is két "nagyágyú" akadt: Kuroszava Akira Árnyéklovas és Bob Fosse Mindhalálig zene című filmje. 1982-ben szintén megosztva kapta két jelentős film az elismerést, ez volt az Eltűntnek nyilvánítva, Costa Gavras drámai alkotása és a török Jilmaz Günej Az út című filmje. Kétszer vehette át a díjat Emir Kusturica, 1985-ben A papa szolgálati útra ment, majd 1995-ben az Underground című filmjéért. Duplázott a dán rendező, Bille August is, ő 1988-ban a Hódító Pellével, 1992-ben A legjobb szándékokkal érdemelte ki az elismerést. Az, hogy az idén ki viszi el a pálmát, a 20-i gálán derül ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.