BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mulandó ügyrendi döntések

A következő kormánytöbbség politikai szándékán múlik, hogy mi marad meg a parlament ügyrendi bizottságának négyéves "terméséből". A máig született 70 eseti jellegű és általános állásfoglalás közül Tóth András, a testület MSZP-s alelnöke 29-et a kétharmados házszabály (hsz) jogszerűtlen szűkítésének, illetve kiterjesztésének tart, míg Salamon László fideszes elnök szerint a döntések -- egy kivételével -- szakmailag korrektek.

Legutóbb az MSZP és az SZDSZ által kezdeményezett, ám határozatképtelenre "sikerült" rendkívüli ülés kapcsán kerültek ellenzéki össztűzbe a parlament ügyrendi bizottsága által hozott határozatok, különösen a rendkívüli ülés összehívásáról és a vizsgálóbizottságok létrehozásáról szóló állásfoglalások. Előbbi alapján ugyanis a kormánypártok szerint eleve nem kellett volna üléseztetni a Házat -- a koalíciós képviselők nem is biztosították a határozatképességet --, a vizsgálóbizottságoknak a házszabály szerinti kötelező létrehozását pedig sokadik alkalommal vette semmibe a kormánytöbbség.
"Az Országgyűlés a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott házszabályban állapítja meg működésének szabályait és tárgyalási rendjét" -- rögzíti az alkotmány. Az ügyrendi bizottság az 1994-ben született házszabály alkalmazásával kapcsolatos vitatott, eseti és általános kérdésekben foglal feles többséggel állást, melynek betartása kötelező.
A koalíció a saját kényelme biztosítása érdekében a kétharmados többséggel rögzített ellenzéki jogosítványokat csorbítja rendre az ügyrendi bizottságban -- állítja Tóth András. A testület szocialista alelnökének saját statisztikája szerint az elmúlt három évben hozott 70 döntésével a bizottság 29 alkalommal lépett túl hatáskörén. Nyolcszor a hsz előírásain "túlterjeszkedve" rendelkeztek, többek között akkor, amikor lehetővé tették a háromhetenkénti ülésezést. Tény: erre vonatkozóan a hsz nem tartalmaz egyértelmű rendelkezést, ám kimondja, hogy az interpellációkra hetente meghatározott időt kell biztosítani. A bizottság állásfoglalásában azt rögzítette: ezen előírásból nem következik, hogy minden naptári héten ülésezzen az Országgyűlés, az interpelláció idejének biztosításáról szóló előírások csak az üléshetekre vonatkoznak. Ugyancsak túlterjeszkedő döntésnek tartja az alelnök, hogy feltételekhez kötötték a rendkívüli üléseknek az alkotmányban is kötelezően előírt összehívását.
A házszabályban rögzített ellenzéki jogosítványokat szűkítő döntésnek tart Tóth András 21 bizottsági állásfoglalást, melyek közül kiemelte a vizsgálóbizottságok létrehozásával kapcsolatos döntést. Noha tény, hogy ezen -- jellemzően ellenzéki -- kezdeményezések kivédésére már az előző ciklusban kialakult az a gyakorlat, hogy a kormánytöbbség nem veszi napirendre a kérést, ám a jelenlegi koalíció immáron "jogilag" is felvértezte magát: az ügyrendi bizottság állásfoglalása szerint ugyanis csak olyan kérdésben lehet vizsgálóbizottságot létrehozni, amely interpellációval nem tisztázható. A 29 bírált döntés mellett a testület Tóth András szerint 24 tárgyszerű állásfoglalást hozott, 17 alkalommal pedig egyedi esetek kapcsán mérlegelte, történt-e hsz-sértés.
Gyökeresen más képet mutat Salamon László statisztikája: a bizottság fideszes elnöke szerint a 70 döntésük közül csupán eggyel szemben merülhet fel kritika, 69 állásfoglalás korrekt szakmai határozat. A kivételként említett esetben az elnök a koalíciós képviselők egy részével szemben is alulmaradt véleményével, amikor is a testület eseti határozatban -- korábbi döntéseinek logikájától eltérve -- nem fogadta el a Szövetség Kelet-Magyarországért párt frakciójának két független képviselő által való megalakítását. Szerinte az ellenzék a számára politikai szempontból kedvezőtlen döntéseket bírálja, márpedig az állásfoglalások hol egyik, hol másik félnek kedveznek, ez a szakmai alapokon nyugvó munka következménye. Salamon László hangsúlyozta: a vizsgálóbizottságok intézményét -- a parlament egészének tekintélyét rombolva -- elértéktelenítené, ha a kormánytöbbség áldását adná minden alaptalan és az alkotmányos keretek közé sem illeszthető (például a hatalmi ágak megosztásának elvét sértő) kezdeményezésre. A rendkívüli üléssel kapcsolatban megfogalmazott kritikáról szólva hangsúlyozta: a bizottság állásfoglalása az Alkotmánybíróság döntésén alapul, miszerint a rendkívüli ülés nem lehet az ülésezés gyakorítására szolgáló eszköz. Azt azonban, hogy nem lehet ennek kapcsán ellenzéki sérelemről beszélni, szerinte mutatja: a házelnök -- Salamon László úgy véli, helyesen -- összehívta az ellenzék által kezdeményezett ülést. A bizottság ezzel kapcsolatos döntése alapján ugyanis nem azt mérlegelte, egyetért-e a kért napirenddel, hanem azt, az arról való későbbi döntés sértené-e a közérdeket.
A hsz módosításához, esetleg újrafogalmazásához kétharmados parlamenti egyetértés kell, ám az ügyrendi bizottsági állásfoglalásokat egy a választások után esetleg más összetételű testület akár egy tollvonással hatályon kívül helyezheti. Salamon László szerint új hsz-re nincs szükség, ám a jelenlegi alapos módosítására igen. Úgy értékelte, hogy az elmúlt évek vitái jó alapot nyújtanak ehhez a következő ciklusban. Tóth András szerint a jelenlegi hsz gyökeres átalakítására van szükség, s csupán az lehet a szakmai vita tárgya, hogy ez új házszabály alkotását, vagy a jelenlegi radikális módosítását jelentse. Az elmúlt három év gyakorlata azonban -- véli az alelnök -- nem folytatható, miszerint az ügyrendi bizottság a kormánytöbbség politikai szándékának kiszolgálójává vált.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.