A kormány hét végi, informális ülésén történtek is jelzik: a kabinet a továbbiakban nagyobb figyelmet fordít az agráriumra. A több jogszabályból álló agrárcsomagot második olvasatban tárgyalta a kabinet -- tudtuk meg Borókai Gábor szóvivőtől --, s a holnapit követő kormányülésen várhatóan el is fogadják azt a miniszterek. Az ágazat problémáival kapcsolatban szombaton újdonságként elhangzott: szükség esetén a szőlőtermelők a túltermeléssel küszködő almatermelőkéhez hasonló támogatást kaphatnak. Az agrárium mindig is kiemelt szerepet játszott a magyar politikában, de az FKGP széthullása még inkább előtérbe helyezte.
Két szempontból is: egyrészt az Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) vezetésének cseréje után évek óta el nem készült törvények kerülhetnek az Országgyűlés elé, másrészt az FKGP korábbi, 8-9 százalék körüli szavazóbázisa a többi párt szabad prédájává vált.
Több mozzanat bizonyítja a fentieket. A kormány már nyári országjáró körútjának számos állomásán kiemelten foglalkozott a mezőgazdaság helyzetével. Az MSZP a "nemzeti összefoggással elkészülő nemzeti agrárprogramot" hirdet az ősszel. A nagy pártokban ugyan kevésbé ismert szakpolitikusok a téma "gazdái", a fontosabb bejelentéseket mégis a kormányfőre, illetve a miniszterelnök-jelöltre bízzák. A kérdést ugyanakkor a kisebb pártok is napirenden tartják, önálló programot készítve az agárium helyzetének megoldására.
A "nagyok" ellentétei a nyilatkozatok szerint kibékíthetetlenek. Három évig a kisgazdák hűbérbirtokaként működött az agrárium, több mint ötszázmilliárd forintnyi támogatást részrehajló módon, saját politikai érdekeik szerint használtak fel -- mondta lapunknak Németh Imre. Az MSZP mezőgazdasági tagozatának elnöke szerint a Fidesz azzal, hogy "átengedte a terepet", falazott Torgyán Józsefnek, így a legnagyobb kormánypártot is egyértelmű felelősség terheli a nehézségekért.
A legnagyobb kormánypártban a fontos jogszabályok késlekedését igyekeznek magyarázni. Meg kellett keresnünk azt a megoldást, amely a legnagyobb átláthatóságot és a törvényi garanciák maximális érvényesülését biztosítja -- indokolta például a nemzeti földalapra vonatkozó javaslat többéves "várakozási idejét" Farkas Sándor. A parlament mezőgazdasági bizottságának fideszes elnöke azonban elismerte, hogy a jelenlegi FVM-vezetéssel "könnyebb a fontos előterjesztéseket kivitelezni, mint korábban volt", ugyanis "van fogadókészség".
A hagyományos kisgazda szavazóbázis "fogyása" tavaly ősszel kezdődött, az FKGP mára lényegében elvesztette támogatóit. Závecz Tibor, a Szonda Ipsos kutatási igazgatója emlékeztetett: az egy évvel ezelőtt 8-9 százalékos kisgazdaréteg előbb az őszi korrupciós vádak következtében 4-6 százalékra zsugorodott, majd a miniszterváltást követően az egy százalék felé tendált. A hagyományos kisgazdabázison általában a legfeljebb nyolc általánost végzett, ötven év feletti, falvakban élő felnőttkorúakat értik. Az csak közvetett módon mutatható ki, mi történt ezzel a sokasággal. Egy részük feltehetőleg a Fidesz táborát gyarapítja, hiszen annak átlagéletkora idősebb lett tavaly óta. Biztosra vehető, hogy sokan a bizonytalanok között vannak, s az ő mozgósításuk kifejezetten nehéz. Az egykori kisgazdák megszerzésével néhány százalékot javíthatnak eredményükön a nagy pártok, de tény, hogy a jelenlegi, kiélezett helyzetben ez is fontos lehet.
Az agrárkampány össztársadalmi üzenete is fontos: a KSH legutóbbi, általános mezőgazdasági összeírása szerint 960 ezer egyéni gazdaság van Magyarországon, amelyekhez 2,7 millió ember kötődik családilag. A mezőgazdasággal foglalkozó gazdasági szervezetek 130 ezer embernek adnak munkát, míg az említett egyéni vállalkozásokban kétmillió ember dolgozott valamennyit -- akár egy, akár több mint kétszáz napot.
Az őszre kilátásba helyezett jogalkotási dömping egyelőre csak verbális munícióként szolgálhat a kormánypártoknak a jövő évi választásokra való felkészülésben. A menetrend szerint a kabinet még az idén benyújtja, az Országgyűlés pedig elfogadja a családi gazdaságokról, a nemzeti földalapról és a termőföldről szóló törvényeket, de elképzelhető a birtokrendezésről szóló új jogszabály és a részarány-tulajdoni földekre vonatkozó törvény módosítási javaslatának elkészítése is.
Kampányszerűen indult be a napokban a zsebszerződéssel eladott földek állami felvásárlása. Szakértők szerint a fenti intézkedések döntő többségének kifutásához, azok hatásaihoz több, esetenként öt-tíz évre van szükség, így beindításukra a ciklus elején kellett volna sort keríteni. Annak ellenére, hogy a most elkészülni látszó jogszabálytervezetekről már a Fidesz 1998-as választási programjában, majd a legsürgősebb kormányzati intézkedéseket felsoroló, ugyancsak 1998-as negyven pontban is többet megemlítettek, a kormányzat eleddig nem élt egyetlen, az agrárágazat egészét érintő szabályozással sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.