A 33. Magyar Filmszemlén versenyprogramban vetített 30 új nagyjátékfilm csalóka képet mutathat a filmgyártásról, hiszen sok esetben a szűkös költségvetés miatt két-három éven át készült egy-egy alkotás. Mindenesetre ezek a filmek elkészültek, most az a kérdés: akad-e forgalmazójuk, s képesek-e sikert aratni? Az alacsony büdzséből ugyanis általában nem marad pénz komoly reklámra, amint arra sem, hogy szerte az országban, egyszerre több kópiával mutathassák be a filmet, hiszen az első, körülbelül 20 millió forintos kópiából egyetlen másolat körülbelül 400 ezer forintba kerül. Így aztán vannak olyan filmek, amelyek a kópiahiány miatt alig láthatók vidéki mozikban, vagy egyáltalán el se jutnak vidékre. Egyvalamit érdemes kiemelni: a Budapest Film nemcsak a fővárosi Art-mozikat üzemelteti, hanem forgalmazóként is igyekszik az értékekre összpontosítani, s ezek között fontos feladatának tartja a magyar filmek bemutatását (lásd táblázatunkat).
Mindezen nehézségek ellenére a tavalyi összesített adatok biztatóak - vélekedik Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesülete titkára. Noha 2001-ben ugyanúgy 22 magyar mozidarabot mutattak be, mint 2000-ben, a nézők száma jelentősen nőtt. A tavaly bemutatott 22 alkotást csak a fővárosban közel 400 ezren látták, s ez csaknem 250 millió forint bevételt jelentett. Országosan a 22 új filmet közel egymillió néző tekintette meg, s ez a 2000-es látogatószámhoz képest 20 százalékos növekedést hozott. Érdemes ehhez hozzáfűzni, hogy tavaly összesen 254 játékfilmet mutattak be hazánkban, ezek túlnyomó többsége amerikai produkció, tehát a magyaroknak ebben a mezőnyben kellett versenyezniük a nézők kegyeiért. Ezért is szép siker például a Csocsó eredménye, hiszen Koltai Róbert filmjét a bemutató után, az év végéig eltelt egy hónap alatt annyian látták, hogy országosan, 101 641 nézővel a második legjobb eredményt produkálta, s a fővárosban körülbelül 55 ezer látogatót vonzott, így Budapesten egyetlen hónap alatt 43, országosan 72 millió forintos bevételt hozott.
A Csocsóhoz hasonlóan tavaly több sikeres magyar filmet is vetítettek. A közönségfilmek közül kiemelkedik az Üvegtigris iránti érdeklődés: az október 18-i bemutató után mindössze két és fél hónap alatt ez a film, Kapitány Iván és Rudolf Péter mozidarabja lett Budapesten a tavalyi esztendő leglátogatottabb magyar filmje, 71 480 nézővel. A második a fővárosban 69 ezer látogatóval a Sacra Corona, amelynek jóval több ideje volt ahhoz, hogy sok néző válthasson rá jegyet, hiszen Koltay Gábor filmjét áprilisban mutatták be.
Érdekes, hogy az első két "helyezettnél" a látogatószám különbségéhez képest jóval nagyobb az eltérés a jegybevételben (lásd táblázatunkat), amely arra utal, hogy rendkívül kedvezményes áron adták a belépőket erre a produkcióra. Az országos adat szerint viszont a Sacra Corona az első, összesen 254 ezer nézővel, második a csupán decemberben bemutatott Csocsó 101 ezer, harmadik az Üvegtigris 96 ezer, negyedik a Moszkva tér 73 ezer nézővel. Az Üvegtigris összbevétele a tavalyi két és fél hónap alapján 70 millió forint volt, az első filmes Török Ferenc friss alkotása, a Moszkva tér közel 48 milliós bevételt produkált.
Noha a tavalyi forgalmazói adatok biztatóak, jelentősen javítana a helyzeten, ha a kormányzat a mostaninál jóval magasabb összeget fordítana a vidéki mozihálózat fejlesztésére. Miközben 22 multiplex működik szerte az országban, összesen csaknem 300 teremmel, néhány közönségfilm kivételével a magyar alkotások a művészmozikban láthatók. Ezekből Budapesten 12 üzemel, vidéken körülbelül 15, az összes fenntartására, korszerűsítésére (azaz "toldozására-foldozására") egy évben mindössze 60 millió forintos állami támogatás jut. Az összehasonlítás kedvéért: a patinás Uránia mozi évek óta húzódó felújítása körülbelül egymilliárd forintot emészt fel (VG, 2001. február 1.). A teljes művészhálózat fejlesztése nélkül pedig aligha lehet magasabb nézőszámot várni a magyar filmektől. Mert a szemle tanúsága szerint ha nehezen is, de készülnek magyar filmek. Csak egy idő után nem lesz hol vetíteni őket.
Eszéki Erzsébet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.