BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dombóváron kht.-ben gyógyítanak

A dombóvári önkormányzat költségvetési intézményként működő kórházának egészségügyi közhasznú társaság (kht.-) formában való működtetését a képviselő-testület 1995-ben határozta el. A döntéshez elsősorban az vezetett, hogy az önkormányzat önállóan nem volt képes az 1969-ben épült "nagy kórházában" az eszközpótlások, felújítások finanszírozására. A dolgozók kezdeti félelme megszűnt, jövedelmüket az elvégzett munka alapján kapják. A költséghatékony gyógyítás eredmény, de az új működési forma mellett is szükség van a konszolidációra.

A gazdasági társasági formában történő működtetést a dolgozók döntő többsége bizalmatlansággal fogadta, féltették munkahelyüket, tartottak attól, hogy a közalkalmazotti törvény hatálya alól kikerülve a kötelező béremelés garanciáit elvesztik. A társasági szerződés 1995 közepén írták alá. A Dombóvári Városi Kórház jogutód nélküli megszűnésével új szolgáltatóként létrejött a Dombóvári Integrált Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Társaság, mely ténylegesen 1996. július 1-jétől működik. Első tulajdonosai 50-50 százalékban Dombóvár város önkormányzata és a Rolicare Rt. voltak, 1997-től a tulajdonos 100 százalékban Dombóvár város önkormányzata lett. A valamennyi dolgozónak felajánlott tovább foglalkoztatást 49-en nem vállalták, ők végkielégítéssel távoztak, az intézményben dolgozók száma 8,2 százalékkal csökkent. Az új munkaszerződésekben a közalkalmazotti jogok nagy része továbbra is megmaradt. Jelentős veszteségként élték meg a dolgozók az 50 százalékos vasúti kedvezményre való jogosultság megszűnését, melynek biztosítása jogszabály-változtatást igényelne.

Az 1998-ban érvénybe lépő kollektív szerződésben a "régi" és "új" dolgozók munkaviszonyára eltérő szabályozást rögzítetek, mely lehetőséget adott a kategorizált bértáblarendszer szerinti díjazás megváltoztatására, és a tényleges teljesítményorientált bérezés bevezetésére. Az alkalmazotti jogviszonyban álló orvosok közül - működési engedély és felelősség biztosítás birtokában - egyre többen hoztak létre egészségügyi vállalkozásokat és kötöttek szerződést a kht.-val. A vállalkozó orvosokkal kötött szerződésekben lehetőség nyílt - elsősorban a hiányszakmák területén - a piaci viszonyoknak megfelelő bérezésre, az érdekeltségen alapuló teljesítmény szerinti díjazás kialakítására, specialisták, konzultánsok bevonására. A teljes patológiai ellátást évek óta alvállalkozó biztosítja, jelenleg a kht.-val szerződéses kapcsolatban álló 87 orvos közül 5 egyéni, 35 pedig társas vállalkozó. A dolgozók számának csökkenése elsősorban a gazdasági, műszaki apparátust érintette. A kht. működéséért anyagi felelősséggel is tartozó kéttagú menedzsmentet az ügyvezető orvos igazgató és az ügyvezető gazdasági igazgató alkotja, közöttük szabályozott munkamegosztás van, mely az elmúlt években és jelenleg is jól működik. A háromtagú felügyelőbizottság - melynek egy tagja az alkalmazotti tanács által delegáltan a dolgozói képviseletet biztosítja - rendszeresen ellenőrzi a kht. működését, a tulajdonos önkormányzat által jelentős mértékben átadott hatáskörrel. A könyvvizsgáló munkája segíti a szabályos gazdálkodást. Az önkormányzat rendszeresen beszámoltatja az ügyvezető igazgatókat a gazdálkodásról, pénzügyi helyzetről, és megköveteli a szakmai és üzleti tervet. A gazdasági társaságként történő működés egyértelműen a költséghatékonyságot helyezi előtérbe, melynek eredményeként az elmúlt években az aktív ágyak száma folyamatosan csökkent.

Az ágyak, valamint a személyi és tárgyi feltételek jobb kihasználása érdekében összevonások történtek, a manuális szakmák a múlt év január óta mátrixszerkezetben működnek, a műtétek programozása tervezetten a szakmák által összehangoltan folyik annak ellenére, hogy központi műtőblokk nem áll rendelkezésre. A hatékonyság növelést szolgálta, hogy 1999-ben egy sikeres OEP-pályázatot követően vesz részt a kht. a betegirányítási modellkísérletben ellátásszervezőként. A háziorvosokkal történő szakmai és szervezési kapcsolat kialakítása, a prevenció, szűrés, gondozás előtérbe helyezése, a közös szakmai protokollok kialakítása és folyamatos fejlesztése, a beteg utak állandó követésének lehetősége és elemzése alapot teremt a betegek megfelelő szinten történő ellátására, a párhuzamosságok kiküszöbölésére, az alapellátás, járóbeteg- és fekvőbeteg-szakellátás közötti optimális arányok meghatározására, kapacitás önszabályozó mechanizmusok működésére. A cél az, hogy csak a progresszív ellátást igénylő esetek kerüljenek ki az ellátásszervezők köréből, az ellátás szabályozottan, szakmai protokollok alapján lehetőleg a lakóhelyhez közel legyen biztosítható.

Az intézet az egyre bonyolultabbá váló szakmai kapcsolatrendszer, a működés során keletkező növekvő adathalmaz kezelésére, a jelentési kötelezettségek teljesítésére és a teljesítmények folyamatos figyelésére egységes hálózatban működő informatikai rendszert alakított ki, mely a változó igényekhez igazodó fejlesztést kíván. A kht. kedvező kamatozású hitelekből jelenős beruházásokat hajtott végre (fűtési rendszer korszerűsítése, konyha felújítása), melynek eredményeként a működési költségek csökkenéséből tudja a kölcsönöket finanszírozni. A hatékonyabb gazdálkodás érdekében megtett intézkedések - a túlméretezett aktív ellátókapacitás és az ápolási napok csökkentése - nagymértékben járultak hozzá a gazdasági stabilitás megőrzéséhez.

A közhasznú társasági formában közel hat éves működés során szerzett legfontosabb tapasztalatokat kiemelve elmondható, hogy a dolgozók kezdeti bizalmatlansága megszűnt, a bérszínvonal az ágazati szintnek megfelelő, bizonyos területeken (ügyeleti díjazás) magasabb. Kortól független, differenciált bérezési rendszer alakítható ki. A menedzsment és az érdek-képviseleti szervezetek - EDDSZ, Alkalmazotti Tanács, Magyar Orvosi Kamara - kapcsolatát az egyeztetésre, konszenzusra való törekvés, a konstruktívitás jellemzi. Elmondható, hogy az önkormányzat olyan közhasznú társaságnak a tulajdonosa, melynek érdeke az ellátás színvonalának emelése, a költséghatékonyság. Nem terhelik a közalkalmazotti jogviszonyból adódó kötöttségek és kötelezettségek, szabadabb a foglalkoztatás és a szerződéses kapcsolat kialakítása más szolgáltatókkal. A törvényes működés garanciáit számos intézmény - cégbíróság, főügyészség, felügyelőbizottság, Állami Számvevőszék, könyvvizsgáló - biztosítja.

Az ellátásban részt vevők érdekeltségének megteremtésével, a teljesítmény szerinti bérezés bevezetésével javul a betegek és az őket ellátók kapcsolata. Pénzforgalmi szemléletű gazdálkodás helyett költségszemléletű, a hatékonyság maximalizálására irányuló gazdálkodás alakul ki. A költségvetési intézményekkel szemben nettó helyett bruttó a finanszírozás. Az ügyvezetés hatásköre, önállósága, de egyúttal felelőssége is nő. Az értékcsökkenés megjelenik a költségek között, aminek következtében - mivel az OEP-finanszírozás az amortizácó fedezetét nem tartalmazza - évek alatt növekvő "veszteség" jelentkezik. A negatív pénzügyi mérleg okát a tulajdonosnak a beszámolókban meg kell indokolnia, hiszen valódi veszteségként értékelheti. Hátrányként jelentkezhet, hogy az újabb vagyontárgyaknak a társaság tulajdonába kerülése vegyes tulajdoni szerkezetet alakít ki. Az önkormányzat tulajdonosként nem tud kimenekülni a felújítás és eszközpótlás felelőssége alól. A gyakorlatban igen jól működtethetők a közös finanszírozású beruházások, felújítások oly módon, hogy az esetleges pályázatok önrészéhez az önkormányzat mellett a kht. is hozzájárul. A képviselő-testületi ülések havi gyakorisága, a nem kellő előkészítés, az esetleges politikai meggondolások a döntési mechanizmusokat késleltetik, ezáltal növelik az ügyvezetés munkáját, felelősségét. A dolgozók vonatkozásában hátrányt jelent a közalkalmazottaknak törvény által biztosította védelem hiánya, ám azt ellensúlyozni lehet az érdekérvényesítés erősítésével, az érdekeltségi rendszer bevezetésével. Idővel be kell látni a dolgozóknak is, hogy az életkor növekedése nem jelenthet béremelési automatizmust, annak egyetlen módja a teljesítmény mennyiségének, de még inkább minőségének emelése lehet.

Fontosnak tartom, hogy az egészségügyi intézmények gazdasági társasággá történő átalakítását csak megfelelő előkészítés után, kellő információ birtokában, a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a tulajdonos, a menedzsment és az orvososok, szakdolgozók közötti konszenzus kialakulása mellett lehet elvégezni. Tapasztalataink szerint az átalakuláshoz kapcsolódó félelmek nem megalapozottak. Az is tény, hogy a közhasznú társasági forma önmagában nem képes megoldani a gondokat, ahhoz a forrásbővítés, konszolidáció mellett a menedzsment és valamennyi dolgozó elkötelezettsége, a hatékony gazdálkodás kereteinek megteremtése szükséges.

A szerző a Dombóvári Integrált Egészségügyi Szolgáltató Kht. ügyvezető orvos igazgatója

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.