Megelőzés, újrahasznosítás, égetés, lerakás - ez az a mindent meghatározó irányelv, amelyet a hulladékgazdálkodásban jártas szakembereknek álmukból felriasztva is tudniuk kell, s ennek mentén folyik a hazai hulladékgazdálkodás gyökeres átalakítása is, amire - a Környezetvédelmi Minisztérium elképzelései szerint - 2009-ig mintegy 350 milliárd forintot kell fordítani. A fejlesztések nagy része állami, önkormányzati és uniós forrásokból valósul meg, azonban a hazai hulladékgazdálkodási rendszer EU-normák szerinti átalakítása várhatóan a terület piacának nagymértékű bővülésével fog együtt járni. Elég csak arra gondolni, hogy a hulladék újrahasznosításának aránya az uniós tagállamokban jelenleg 40 százalék körüli, míg ez az arány Magyarországon nem haladja meg 15-20 százalékot, amit a csatlakozás után nekünk is meg kell duplázni - fejtette ki Balatoni Henrik. A Hulladékhasznosítók Országos Egyesületének (HOE) vezetője lapunk kérdésére elmondta: Magyarországon évente mintegy 72 millió tonna hulladék keletkezik, ami - az elmúlt évek felfutását követően - ma már egy évi 300-500 milliárd forgalmú piacot tart el.
A becslések szerint jelenleg körülbelül ezer cég tevékenykedik a hulladékgazdálkodás területén. Ezek jelentős része kis- vagy családi vállalkozás, ahol legfeljebb egy-két alkalmazottat foglalkoztatnak, azonban a piacon az a mintegy 50 nagyobb cég tölt be meghatározó szerepet, amelyek éves árbevétele 2 és 10 milliárd forint között mozog. A hulladékgazdálkodással foglalkozó vállalkozások többsége három nagyobb terület körül csoportosul. A cégek egy jelentős része a hasznosítható hulladékok begyűjtésével, előkészítésével, kezelésével és újrahasznosításával foglalkozik. Emellett számos vállalkozás a települések kommunális hulladékának begyűjtését végzi, míg a harmadik csoportosulást a veszélyes hulladékok ártalmatlanításával foglalkozó cégek teszik ki, amelyek tevékenységi körét jelentősen bővíti, hogy az ártalmatlanítás mellett ezek a cégek maguk is foglalkoznak a veszélyes hulladék feldolgozásával és az ebből kinyerhető anyagok újrahasznosításával. A Magyarországon keletkező hulladék döntő részét a lakosság által termelt szemét teszi ki, így mennyiségileg az ezzel kapcsolatos feladatok és szolgáltatások ellátására szakosodott cégek tevékenysége adja a piac legnagyobb szeletét. Ugyanakkor a vállalkozások árbevételeit tekintve a legjelentősebb piaci szegmenset a veszélyes hulladák ártalmatlanításával foglalkozó cégek uralják, mivel ezen a területen mind a beruházások, mind az ártalmatlanítási tevékenység fajlagos költségei lényegesen magasabbak a piac többi területénél.
A piac jelenleg az újrafelosztás időszakát éli. Egyszerre vannak jelen a régi állami cégekből átalakított és privatizált magyar tulajdonban lévő vállalkozások és a külföldi cégek által alakított vagy felvásárolt cégek - vélekedett Balatoni Henrik. A legnagyobb, hulladékgazdálkodással foglalkozó nyugat-európai cégek többsége már jelen van a Magyarországon, s saját leányvállalatok alapításával, vagy hazai cégek felvásárlásával jelentős részt hasítottak ki a maguknak a hazai piacból. Ezzel szemben arra vonatkozólag nincsenek pontos adatok, hogy a terület eddig mekkora tőkét vonzott, mivel a Magyarországon letelepedő külföldi cégek többsége meglehetősen alacsony alaptőkével hozza létre hazai vállalkozásait, viszont ezt követően általában jelentős fejlesztéseket hajtanak végre.
Ugyanakkor a tőkerős nyugati cégek térnyerése számos, hazai tulajdonban lévő vállalkozást hozott nehéz helyzetbe, mivel a piac újrafelosztásáért folytatott küzdelemben a vállalkozások többsége egyre magasabb színvonalon és egyre olcsóbban kínálja szolgáltatásait. Szakértők szerint a minél nagyobb piaci részesedés elérése érdekében a külföldi tulajdonban lévő vállalatok egy része átmenetileg a veszteséges működést is vállalja a piac stabilizálódásáig, azonban a kisebb tőkeerejű hazai vállalkozások ebben a helyzetben sokszor nem képesek megfelelni a kiélezett verseny követelményeinek.
Ugyanakkor a hulladékgazdálkodási piac további fejlődési lehetőségeivel kapcsolatban megoszlanak a szakértők véleményei, bár abban szinte valamennyi fél egyetért, hogy az EU-csatlakozás közeledtével, illetve azt követően további külföldi cégek fognak megjelenni és befektetni a hazai piacon. Azzal kapcsolatban is egységesek a vélemények, hogy a növekvő hulladéktermelés, valamint a hulladék újrahasznosítási arányának az EU szintjére történő felzárkóztatása nem képzelhető el a piac nagyon jelentős mértékű bővülése nélkül, s további lehetőségeket ígérnek az elkövetkező évek - részben uniós pénzből végrehajtandó - fejlesztései is.
Az EU elvárásai szerint 2009-re az összes korszerűtlen, lakossági hulladékot befogadó lerakót be kell zárni, amelyek helyét mindenhol - összesen mintegy 120-150 - komplex regionális hulladékkezelő rendszereknek kell átvenniük, amelyek egyrészt megfelelő műszaki védelemmel vannak ellátva, másrészt az ártalmatlanítás mellett a hulladék újraválogatásával és kezelésével is foglalkoznak. A fejlesztések költségei - a számítások szerint - meghaladják a 25 milliárd forintot, azonban ennek jelentős részét az EU finanszírozza. A brüsszeli döntéshozók eddig a debreceni, a miskolci, a Tisza-tó környéki, a szolnoki és a szegedi regionális létesítmények megépítésének támogatására bólintott rá, s a közeljövőben döntés várható az Északkelet-Pest megye, az Észak-Balaton, a Zala folyó völgye, a Dél-Balaton térsége, valamint a Kecskemét és Cegléd térségének hulladékelhelyezési problémáit megoldani szándékozó beruházási tervekről is. Ugyanakkor a regionális hulladékkezelők kiépítésében és üzemeltetésében jelentős szerepet kaphatnak a piaci szereplők is, mivel az - uniós és az állami támogatás ellenére - a beruházásokban jelentős teher hárul az érintett önkormányzatokra is, azonban ezek egy része nem rendelkezik megfelelő anyagi erővel, ezért piaci vállalkozásokat is bevonnak a projektek megvalósításába.
Egyelőre viszont a piaci szereplők előtt sem teljesen világos, hogy a hazai cégek előtt milyen lehetőségek vannak az hulladék-újrahasznosítás egyre növekvő piaci szeletének felosztásában. Az EU elvárásai szerint - egyebek mellett - 2005-re Magyarországon is el kell érni, hogy a csomagolóanyagok legalább 50 százalékát - 25 százalékát anyagán belül - újrahasznosítsák. Ez az arány jelenleg nem haladja meg a 20 százalékot, azonban - szakértők szerint - erősen kétséges, hogy sikerülhet-e megfelelni az uniós elvárásoknak, mivel egy átlagos nyugat-európai lakos évente 150 kilogramm csomagolónyagból származó hulladékot termel, míg Magyarországon ez nem haladja meg a 90 kilogrammot. A kisebb mennyiség egyrészt lényegesen megnehezíti az uniós elvárásnak megfelelő újrahasznosítási arány elérését, másrészt ilyen feltételek mellett lényegesen nehezebb megfelelő hatékonysággal és gazdaságosan szelektív hulladékgyűjtést folytatni, amihez éppen ezért - első ránézésre talán abszurd és zöldszempontból megkérdőjelezhető módon - a hulladékmennyiség növekedésére lenne szükség.
Emellett kérdéses, hogy a piaci átalakulás mellett mennyi cég tud majd megfelelni a jelentősen szigorodó jogszabályi feltételeknek is, s különösen igaz ez a veszélyeshulladék-égető üzemekre. A legnagyobb - magánkézen lévő - hazai létesítmények, Dorog, Győr stb., már most is megfelelnek az EU-normákat meghonosító szabályozásoknak, ezzel szemben - a szakértők szerint - jelenleg több tucat olyan kis kapacitású veszélyeshulladék-égető üzemel, amelyet legkésőbb 2005-ig teljesen át kell alakítani, ahhoz, hogy megfelelhessenek a szigorodó előírásoknak. Ugyanakkor ilyen kis létesítmények esetében a fajlagos beruházási költségek az átlagosnál is lényegesen magasabbak, sok esetben pedig a létesímények felépítése sem teszi lehetővé az átalakítást, így a kis égetők többségét várhatóan be kell majd zárni. Pedig - a szakértők szerint - hosszú távon vélhetőleg további veszélyes hulladékok bérégetését vállaló korszerű létesítményre lesz szükség, amelyek között több speciális - például szenyvíziszap ártalmatlanítására szolgáló - üzem is felépülhet majd.
A várhatóan bővülő lehetőségekkel szemben egyelőre érzékelhetően hátráltatja a hazai piac fejlődését, hogy óriási különbség van a szigorodó és az EU-normáknak minden szempontból megfelelni szándékozó új jogszabályok, s ezek mindennapi alkalmazása között. Emögött részben az áll, hogy a jogszabályok egy része még nagyon friss, s számos rendelet megjelenésére pedig a következő hónapokban lehet számítani - vélekedett Balatoni Henrik. Ugyanakkor a HOE vezetője szerint ennél nagyobb problémát okoz, hogy egyelőre nagyon gyenge a jogszabályok betartásának ellenőrzése, ezért a hulladéktermelőknek sok esetben inkább megéri illegális és a környezetet terhelő módon eltüntetni a hulladékot, mint vállalni az ártalmatlanítás költségeit, ami - számítások szerint - kb. 20-szorosa az illegális megoldás költségeinek. Szakértők szerint erre talán a legjobb példa a veszélyeshulladék-égetők problémája, mivel Magyarországon jelenleg lényegesen több - évi 400-500 ezer tonna -, égetéssel ártalmatlanítható veszélyes hulladék keletkezik, mint a jelenleg működő égetők összkapacitása, ugyanakkor a veszélyes hulladékokat olyan nagy mennyiségben tüntetik el ismeretlen helyen, hogy a meglévő létesítmények többsége nem képes teljes kihasználtsággal dolgozni. Emellett ugyancsak a hatósági fellépés gyengeségét mutatja, hogy egyes számítások szerint, ha az APEH megfelelően ellenőrizné a csomagolóanyagokra kivetett termékdíj beszedését, illetve hatékonyabban lépne fel az ezzel kapcsolatos visszaélésekkel szemben, akkor a piaci helyzet változatlansága mellett is meg lehetne duplázni az ebből származó évi 14-18 milliárd forintos bevételt, amely az állami fejlesztéseket szolgáló környezetvédelmi alap egyik legfontosabb forrása.
Ugyancsak a nagyszabású beruházásokkal, illetve a folyamatosan szigorodó jogszabályokkal élesen szemben álló gyakorlatot mutatja, hogy az érintett települések egy része miként próbálja meg ellensúlyozni azt, hogy az új regionális hulladékkezelők megnyitásával egy időben a környező településeken általában jelentősen emelkednek a hulladékszállítással kapcsolatos költségek - tette hozzá Nagy Tamás, a Hulladék Munkaszövetség munkatársa. Ugyanis - szerinte - egyes önkormányzatok, forráshiány következtében, továbbra is az olcsóbb megoldást választják: a helyben begyűjtött szemét nagy részét - megfelelő hatósági ellenőrzések hiányában - illegálisan, a már bezárt régi települési lerakóba szállíttatják, amivel nemcsak a környezetet terhelik és nehezítik meg a nagy költséggel felépült létesítmények gazdaságos működtetését, de az EU-nak benyújtott további pályázatok sorsát is veszélyeztetik.
Németh I. Gergely
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.