Az egészségügyi közszolgáltatások nyújtásáról, valamint az orvosi tevékenység végzésének formáiról szóló törvény, röviden az intézményi törvény rendelkezéseinek többsége 2002. március 31-én lép hatályba. A törvény felhatalmazásai alapján várhatóan öt kormányrendeletnek és legalább öt miniszteri rendeletnek március 31-ig szintén el kell készülnie. Ennek a rendeletcsomagnak az lenne a legfőbb hivatása, hogy korrigálja, illetve pontosítsa az intézményi törvény súlyos fogyatékosságait. Ám a jogszabály eredendő "bűneit" semmissé tenni nem, legfeljebb elrejteni lehet rendeleti szinten. Az egészségügy tulajdonosainak, irányítóinak és nem utolsósorban dolgozóinak jogos várakozása, hogy a rendeletek előkészítése során a minisztérium végre pótolja azokat a hatástanulmányokat, amelyek alapján mérlegelni lehet az új szabályozás várható következményeit. A tárca eddig kibocsátott és megismerhető tervezetei alapján nagy biztonsággal prognosztizálható, hogy komoly vizsgálatok nem történnek.
Ugyanakkor egyre jobban érzékelhetőek a szakmai befektetők aggályai. Például a művese-szolgáltatók joggal vetik fel, hogy az előírások visszamenőleges hatályú érvényesíthetősége (a jövő év nyaráig a feladatátadási szerződéseket a törvényhez kell igazítani) mennyiben segíti elő a befektetések kiszámíthatóságába vetett bizalom fenntartását.
De akad ennél nagyobb baj is. Tételezzük fel, hogy a kórházak tömegesen kezdenek átalakulni kht.-vá, amelyek tömegesen kötnek szerződést tőkét hozó pénzintézetekkel. Mire fognak szolgálni az ő pénzeszközeik? Beruházásokra. A tőkét hozó alvállalkozók az egészségügyi technológiát fejlesztik, és ezeknek a beruházásoknak meg kell térülniük a működési forrásokból, azokból a térítésekből, amit az intézetek az OEP-től vagy a lakosságtól kapnak. Azaz a magántőke a működési forrásokból "visz" cserébe azért, mert beruházási forrást hoz. Kiszámolta-e valaki, hogy egy elfogadható megtérülési ráta biztosítása mekkora működési költségbővülést tenne szükségessé - mondjuk - az aktív kórházi kasszában? Ilyen számításokról nem tudunk, pedig nem ártana, ha gyorsan elkészülnének. A pénzügyi befektetők ugyanis nem lesznek tekintettel a kórházak fizetésképtelenségére, tőlük nem várható empátia, megértés (mint az egészségügy háttériparától). Vagy talán mégsem kellett volna diszkriminálni a szakmai befektetőket?
Mindazok, akik jobbító szándékkal, a betegellátás javítása érdekében "lázas" előkészítő munkálatokba fogtak, osztottak, szoroztak, azok minden bizonnyal már rájöttek, hogy az egész folyamatnak van egy felbontatlan "fekete doboza", nevezetesen fogalmuk sem lehet arról, hogy a kormányzat által meghirdetett konszolidációs csomag mit tartalmaz és a finanszírozási rendszer miként fog változni. Akiknek volt érzékeny antennája, azok persze már foghatták a konszolidációs program hanyagul rejtjelezett üzeneteit. Nem nehéz ugyanis dekódolni, hogy mit is jelent az "irányított struktúraváltás" és a "bérrendezéshez szükséges racionális létszámgazdálkodás". Akik intézményük jövőjének jóhiszemű tervezésébe kezdtek, azok nem tudhatják, hogy áldozatul esnek-e ennek az irányított struktúraváltásnak, azok az orvosok, gyógyszerészek, akik szabadfoglalkozású státusban fantáziát látnak, még nem tudhatják, hogy túlélik-e a racionális létszámgazdálkodást. Hogy mennyire komolyan gondolja a kormány konszolidációs programja ezt a két tételt, mi sem jelzi jobban: a konszolidációra szánt kínosan és gyanúsan precízen megállapított 606,8 milliárd forint nem lényegtelen nagyságú forrása az említett két eszközzel történő megtakarítás.
Nehezen cáfolható felismerés: a gazdasági, pénzügyi alapok előzetes tisztázása nélkül intézményátalakításba kezdeni, több mint felelőtlenség. A kormányzat teljes bizonytalanságban hagyta az intézményeket abban a tekintetben, hogy miként kívánja az új működési formákhoz igazítani az egészségbiztosítási finanszírozási feltételeket, hallgat arról, hogy biztosítani kívánja-e az óhatatlanul szükségessé váló többletforrásokat, kíván-e segítséget nyújtani az önkormányzati tulajdonban (fenntartásban) lévő intézményeknek az "adósságcsapdából" történő kimeneküléshez.
Ha mindehhez hozzátesszük a 2002. év fájdalmas mértékben elégtelen ráfordításait (ideérthető az adósságállomány idei jelentős mértékű növekedése is), akkor az intézményekért felelős döntéshozók számára csak a türelmes várakozás mutatkozik egyetlen reális alternatívaként. Talán nem véletlen, hogy a kórháztulajdonos önkormányzatok zöme nem kapkod, magatartására nem a kincstári optimizmus jellemző. A parlamenti és a helyhatósági választások előtt felesleges kockázatot nem vállalnak, s különben is, a túlélés napi gyakorlata leköti energiáikat. Csupán néhány minisztériumi intézetben zajlanak átvilágítások, vagyonértékelések, elvégre valakiknek példát kell mutatniuk.
A jó szándék a jövő tervezéséhez még nem elegendő. Az egészségügyi intézmények átalakulásának folyamatához sanda szándékkal közelítők persze elemükben érezhetik magukat, hiszen a szabályozás és a gazdasági alapok bizonytalanságai az ő "természetes" közegük. Csak remélhető, hogy a mérföldkőnek tartott intézményi törvényt és a nagy garral beharangozott konszolidációs programot nem az ő receptjük alapján készítették. Persze, az sem kizárt, hogy ha a parlamenti erőviszonyok áprilisban megváltoznak, a törvény is változik. Remélhetőleg előnyére. Hiszen nem az intézményi törvény teremt esélyt az ágazat pénzügyi rendbetételére, hanem a konszolidáció adhat ösztönzést a kívánatos átalakulásokhoz. A sorrend nem felcserélhető!
A szerző az Országgyűlés egészségügyi és szociális bizottságának elnöke (MSZP)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.