BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mire jó az MBA-diploma?

Ma már nálunk is egyre nagyobb rangja lesz az MBA-diplomának, különösen a nyugat-európai, amerikai tulajdonú multiknál, ugyanis e körben biztos előléptetést jelent a rangos végzettség felmutatása. Ráadásul az MBA-képzés időszaka a biztos kapcsolatépítést is jelenti - vélekedik Pintér Zsolt fejvadász, a Pécsi Tudományegyetem egyetemi docense. Mint a szakember mondja, e képzés lényege - angolszász mintára - az általános üzleti szemlélet elsajátítása, amelyet igazán csak az angol nyelvű oktatás biztosít.

Az utóbbi években egyre keresettebbek Magyarországon is az úgynevezett MBA- - Master of Business Administration - diplomák, amelyek főként a külföldi tulajdonú nagyvállalatoknál jó ajánlólevelek a gazdaság minden területén. Sőt - a fejvadász cégek tapasztalatai szerint - ma már nem csak a felsővezetői szinten, de sok helyütt a középvezetői körben is elvárt e diploma megléte.

A tapasztalatok szerint - mondja Pintér Zsolt - a vállalati előléptetési rangsorban ez előnyt jelent. Ugyanis a cégvezetők tudják, hogy e diploma egyben egy gondolkodásmódot, üzleti szemléletet is jelent. Ezért e kurzusok közül az az igazán értékes, ahol az oktatás nyelve angol, hiszen csak ilyen módon lehet igazán elsajátítani az angolszász üzleti gondolkodást. Az MBA-diplomák másodlagos, bár igen fontos hozadéka az a kapcsolatrendszer, amit a kurzus évei alatt a résztvevők megszereznek. Ez ugyanis egyfajta szoros kötődést is jelent a hallgatók között, amit később - s ez szintén sokéves tapasztalat - nagyon jól lehet a karrierépítés során kamatoztatni az üzleti világban. Általánosan elfogadott vélemény az, hogy aki bekerül egy rangos intézmény MBA-kurzusára, ott az üzleti világ elit társaságába kerül be, ami szinte egy életre szól. Egyébként ez utóbbi - az összetartás - is amerikai mintára épül fel.

Az MBA -épzések közös jellemzője a tantárgyi struktúra, amely szinte mindenütt azonos. E kurzusok alapja az általános vezetési-szervezési ismeretek, a pénzügyi-számviteli ismeretek, a marketing, az értékesítés, a kommunikáció, az emberi erőforrás- gazdálkodás, a válságmenedzselés. S aztán hogy e vázat melyik intézmény mivel tölti meg, természetesen már nagyon eltérő. E képzés fontos jellemzője a gyakorlatorientáltság. Azaz a kis csoportos problémamegoldás, a rengeteg helyzetgyakorlat, amellyel a hallgatókat felkészítik a mindennapi üzleti életre, ahol e tudás azonnal készpénzre váltható. Éppen e gyakorlat-központúság miatt terjedt el, hogy azonnal az egyetem után nem lehet az MBA-képzésre bejutni, ehhez feltétel a néhány éves gyakorlati munka.

Az természetes, hogy van egyfajta vita arról, melyik MBA-képzést nyújtó intézmény vagy intézmények a legrangosabbak, hogy hol folyik "valódi" MBA-oktatás. E téren sorrendet felállítani nem lehet, nem is lenne érdemes. E szempontból két csoportra lehet osztani az iskolákat. Vannak a nagy hagyományokkal rendelkező állami egyetemek, mint például a Műegyetem vagy a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem, amelyeket főként jó hírük és versenyképes áraik tesznek keresetté e piacon. Ugyanakkor a magániskolák közül jó néhány külföldi egyetemi háttérrel rendelkezik, így folyamatos szakmai ellenőrzés mellett dolgoznak. Igaz, van, hol ez nincs meg.

Az intézmények között a különbséget talán az oktatás szerkezetében lehet érzékelni - véli a szakember. Mint említette, az MBA-oktatás legfőbb ismérve a gyakorlatiasság. Némely vélemények szerint ez inkább a magánintézményekre jellemző, míg az állami egyetemek többségénél még mindig inkább a hagyományos oktatási forma a gyakorlat. Ám ez alól kivétel a Műegyetem és a Közgáz. A többségnél ugyanis még mindig nagy hangsúlyt kap az elméleti képzés, amit egyetemi körökben sem tartanak túl szerencsésnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.