A várakozásokkal ellentétben a NATO prágai csúcstalálkozóján nem kapott hangsúlyt a tervezett amerikai rakétavédelmi rendszer. Szakértők szerint a rakétavédelmi ernyő egyes elemeinek Magyarországra történő telepítéséről szóló politikai döntés esetén is éveket kellene várni a tényleges munkálatokra. Ezzel szemben a szövetség jelenleg is több katonai célú beruházást folytat vagy készít elő hazánk területén biztonsági beruházási programja keretében. A NATO még a Magyarország felvételéről szóló 1997-es döntést követően négy, úgynevezett képességcsomag előkészítését kezdte meg azzal a céllal, hogy a legfontosabb területeken biztosítsa Magyarország tényleges integrálódását a szervezetbe. A beruházások a NATO reagáló erőinek fogadására alkalmas reptéri infrastruktúra kialakítását, a légierő irányítási rendszerének korszerűsítését, háromdimenziós radarrendszerek telepítését és a honvédség NATO-kompatibilis kommunikációs és híradós rendszerének kiépítését célozzák, együttesen több mint 60 milliárd forint tervezett értékben.
Az összeg több mint felét, mintegy 32 milliárdot a repülőterekre vonatkozó képességcsomag végrehajtása teszi ki. A projekt célja, hogy Magyarországon két olyan katonai repülőtér legyen, amely bármikor képes fogadni a NATO reagáló erőit, valamint egy további reptér a megerősítő erőket. A fejlesztés három repülőteret érint: a kecskemétit és pápait, továbbá a Ferihegy-1-es terminált. Az ezzel kapcsolatos beruházásokat 2004 végéig kell elvégezni. A munkálatok Kecskeméten vannak a leginkább előrehaladott állapotban: a felszállópályát meghosszabbították, a repülőgépek számára új parkolóhelyeket építettek, megkezdték egy új javítóhangár építését, és a repülőgépek fogadására szolgáló fénytechnikát is modernizálták. A Kecskeméten eddig elvégzett munkálatok értéke megközelíti a 4,5 milliárd forintot, de egyebek között még egy új üzemanyag tároló-elosztó rendszer megépítése, illetve - a leszálló repülőgépek esetleges túlfutását megakadályozó - úgynevezett "majomfogó" kötelek telepítése is hátravan.
Pápán jelenleg is folyik a pályáztatás, de egyes munkálatok már megkezdődtek, illetve még az idei évben elindulhatnak. A fejlesztések itt is a kifutópálya meghosszabbítását, a fénytechnológia korszerűsítését, új hangár, illetve üzemanyag lefejtő-elosztó rendszerek építését, illetve "majomfogók" telepítését célozzák majd. Jóval kevesebb munkát kell elvégezni a Ferihegy-1-es terminálnál, ahol a fogadási feltételeket kell biztosítani. Itt egyelőre a követelmények véglegesítése folyik.
Megkezdődött a légiirányítási rendszer fejlesztését tartalmazó képességcsomag kivitelezése is, amelynek célja, hogy megteremtse a még hiányzó képességeket a NATO integrált légvédelmi rendszeréhez történő csatlakozáshoz. Az 5,6 milliárd forint tervezett értékű projekt előkészítése már a NATO-csatlakozást megelőzően megkezdődött, s az előkészületi munkálatokat lényegében elvégezték. A 2004 végére befejeződő beruházást nehezíti, hogy a veszprémi légiirányítási objektumot úgy kell átalakítani, hogy ezzel egy időben a rendszert végig működ-tetni kell a magyar légtér ellenőrzésének folyamatossága érdekében.
A háromdimenziós radarok beszerzésére kiírt nemzetközi pályázatot az idén májusban az olasz Alenia Marconi vezette konzorcium nyerte meg. A tervek szerint több mint 25 milliárd forint tervezett értékben, három helyszínen: Zengővárkony, Békéscsaba és Bánkút mellett építenék fel a korszerű radartornyokat, az ehhez szükséges kiszolgálólétesítményekkel és infrastruktúrával együtt. A térségben egyébként még Csehországban építenek fel két hasonló radarállomást. A legkisebb értékű, a híradó- és információs rendszer fejlesztését célzó beruházás előkészítése már Magyarország NATO-taggá válása előtt megkezdődött. Az ezzel kapcsolatos projektek kivitelezésének nagy része megtörtént. Ez utóbbi képességcsomag megvalósításának határideje jövőre jár le.
A döntő részben a NATO által finanszírozott beruházások jelentős megrendelést jelentenek a magyar vállalati szektor részére is, mivel - a Honvédelmi Minisztérium Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatalának (HM BBBH) tájékoztatása szerint - a magyarországi fejlesztéseket tartalmazó, már lezárt pályázatok győztesei között megtalálhatók magyar cégek is. Azt, hogy egy adott biztonsági beruházási projektre nemzeti vagy nemzetközi pályázatot kell-e kiírni, minden esetben a NATO infrastrukturális bizottsága határozza meg. A magyarországi fejlesztésekre vonatkozó pályázatokat általában a HM BBBH írja ki. Ettől - a katonai szervezet többi tagállamában érvényes gyakorlatnak megfelelően - csak egyedi, speciális esetek-ben térnek el, amikor beruhá-zások kivitelezésére a NATO egyes ügynökségeit jelölik ki. Magyarországon erre eddig egyetlen esetben, a háromdimenziós radarok építése kapcsán került sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.