Folyamatban lévő "észak-atlanti" beruházások
A várakozásokkal ellentétben a NATO prágai csúcstalálkozóján nem kapott hangsúlyt a tervezett amerikai rakétavédelmi rendszer. Szakértők szerint a rakétavédelmi ernyő egyes elemeinek Magyarországra történő telepítéséről szóló politikai döntés esetén is éveket kellene várni a tényleges munkálatokra. Ezzel szemben a szövetség jelenleg is több katonai célú beruházást folytat vagy készít elő hazánk területén biztonsági beruházási programja keretében. A NATO még a Magyarország felvételéről szóló 1997-es döntést követően négy, úgynevezett képességcsomag előkészítését kezdte meg azzal a céllal, hogy a legfontosabb területeken biztosítsa Magyarország tényleges integrálódását a szervezetbe. A beruházások a NATO reagáló erőinek fogadására alkalmas reptéri infrastruktúra kialakítását, a légierő irányítási rendszerének korszerűsítését, háromdimenziós radarrendszerek telepítését és a honvédség NATO-kompatibilis kommunikációs és híradós rendszerének kiépítését célozzák, együttesen több mint 60 milliárd forint tervezett értékben.
Az összeg több mint felét, mintegy 32 milliárdot a repülőterekre vonatkozó képességcsomag végrehajtása teszi ki. A projekt célja, hogy Magyarországon két olyan katonai repülőtér legyen, amely bármikor képes fogadni a NATO reagáló erőit, valamint egy további reptér a megerősítő erőket. A fejlesztés három repülőteret érint: a kecskemétit és pápait, továbbá a Ferihegy-1-es terminált. Az ezzel kapcsolatos beruházásokat 2004 végéig kell elvégezni. A munkálatok Kecskeméten vannak a leginkább előrehaladott állapotban: a felszállópályát meghosszabbították, a repülőgépek számára új parkolóhelyeket építettek, megkezdték egy új javítóhangár építését, és a repülőgépek fogadására szolgáló fénytechnikát is modernizálták. A Kecskeméten eddig elvégzett munkálatok értéke megközelíti a 4,5 milliárd forintot, de egyebek között még egy új üzemanyag tároló-elosztó rendszer megépítése, illetve - a leszálló repülőgépek esetleges túlfutását megakadályozó - úgynevezett "majomfogó" kötelek telepítése is hátravan.
Pápán jelenleg is folyik a pályáztatás, de egyes munkálatok már megkezdődtek, illetve még az idei évben elindulhatnak. A fejlesztések itt is a kifutópálya meghosszabbítását, a fénytechnológia korszerűsítését, új hangár, illetve üzemanyag lefejtő-elosztó rendszerek építését, illetve "majomfogók" telepítését célozzák majd. Jóval kevesebb munkát kell elvégezni a Ferihegy-1-es terminálnál, ahol a fogadási feltételeket kell biztosítani. Itt egyelőre a követelmények véglegesítése folyik.
Megkezdődött a légiirányítási rendszer fejlesztését tartalmazó képességcsomag kivitelezése is, amelynek célja, hogy megteremtse a még hiányzó képességeket a NATO integrált légvédelmi rendszeréhez történő csatlakozáshoz. Az 5,6 milliárd forint tervezett értékű projekt előkészítése már a NATO-csatlakozást megelőzően megkezdődött, s az előkészületi munkálatokat lényegében elvégezték. A 2004 végére befejeződő beruházást nehezíti, hogy a veszprémi légiirányítási objektumot úgy kell átalakítani, hogy ezzel egy időben a rendszert végig működ-tetni kell a magyar légtér ellenőrzésének folyamatossága érdekében.
A háromdimenziós radarok beszerzésére kiírt nemzetközi pályázatot az idén májusban az olasz Alenia Marconi vezette konzorcium nyerte meg. A tervek szerint több mint 25 milliárd forint tervezett értékben, három helyszínen: Zengővárkony, Békéscsaba és Bánkút mellett építenék fel a korszerű radartornyokat, az ehhez szükséges kiszolgálólétesítményekkel és infrastruktúrával együtt. A térségben egyébként még Csehországban építenek fel két hasonló radarállomást. A legkisebb értékű, a híradó- és információs rendszer fejlesztését célzó beruházás előkészítése már Magyarország NATO-taggá válása előtt megkezdődött. Az ezzel kapcsolatos projektek kivitelezésének nagy része megtörtént. Ez utóbbi képességcsomag megvalósításának határideje jövőre jár le.
A döntő részben a NATO által finanszírozott beruházások jelentős megrendelést jelentenek a magyar vállalati szektor részére is, mivel - a Honvédelmi Minisztérium Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatalának (HM BBBH) tájékoztatása szerint - a magyarországi fejlesztéseket tartalmazó, már lezárt pályázatok győztesei között megtalálhatók magyar cégek is. Azt, hogy egy adott biztonsági beruházási projektre nemzeti vagy nemzetközi pályázatot kell-e kiírni, minden esetben a NATO infrastrukturális bizottsága határozza meg. A magyarországi fejlesztésekre vonatkozó pályázatokat általában a HM BBBH írja ki. Ettől - a katonai szervezet többi tagállamában érvényes gyakorlatnak megfelelően - csak egyedi, speciális esetek-ben térnek el, amikor beruhá-zások kivitelezésére a NATO egyes ügynökségeit jelölik ki. Magyarországon erre eddig egyetlen esetben, a háromdimenziós radarok építése kapcsán került sor.


