E-kereskedelem: a világ szeme a fejlődőkön
Az UNCTAD napokban közzétett jelentése szerint a üzleti netszektor (B2B) további fejlődésének kulcsa, hogy a résztvevőknek mennyire sikerül csatlakozniuk a regionális, illetve globális ellátórendszerekhez. Erre a jelentés szerint minden esély megvan, hiszen az összes nehézség ellenére várhatóan tovább bővül az internethasználat és az elektronikus kereskedelem. Ez különösen a fejlődő országokra érvényes, mivel ott a világháló elterjedtsége még viszonylag alacsony: ezekben az államokban tavaly 30 százalékkal nőtt az internetet használók köre, s ez azt jelenti, hogy világméretekben az újonnan belépők egyharmada a fejlődő világ országaiból kerül ki. Ezekben a térségekben bővül az e-kereskedelem is - bár az internethasználat növekedésénél kisebb mértékben -, különösen a B2B szektorban, amely az összes elektronikus adásvétel 95 százalékát teszi ki a szóban forgó országokban. Ugyanakkor az is igaz, hogy az internethasználat bővülésének legnagyobb akadálya az információhiány, a távközlési, illetve a tényleges infrastruktúra, a logisztika, valamint a kereskedelem fejletlensége.
Mindamellett az általános megállapítások nagy különbségeket takarnak. Az ázsiai-csendes-óceáni országok élenjárnak valamennyi felsorolt területen, egyszersmind jó példával járnak elöl más régiók számára is. Ezek az országok nagy lépésekkel haladnak a szélessávú technológia kiépítésében; a kormányok is jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy növekedjenek az it-beruházások, s megfelelően képzett, tanult munkaerő álljon a termelésüket egyre inkább a fejlődő régiókba áthelyező nemzetközi vállalatok rendelkezésére. Ugyanakkor saját vállalkozásaikat is igyekszenek minél jobban integrálni a regionális és globális folyamatokba: az egész világot tekintve a térségre jut a digitális előfizetői vonalak 46 százaléka, s évente 50 millióan csatlakoznak újonnan a világhálóra.
Latin-Amerika is nagy léptekkel halad előre, de itt a fejlődés néhány országra koncentrálódik: Argentínára, Brazíliára, Chilére és Mexikóra. A latin-amerikai vállalatok 50-70 százalékának van internetes kapcsolata, s egyre jobban bővül a B2B szektor is, elsősorban a régión belüli kereskedelem bővülésének köszönhetően. A multinacionális társaságok közül elsősorban az autóipari cégek játsszák a legfontosabb szerepet a B2B, illetve a B2C kereskedelemben: az online autóértékesítés a legnagyobb tétel az e-kiskereskedelemben a latin-amerikai országokban, de egyre népszerűbb az online bankszolgáltatások igénybevétele is.
Afrikában ha lassan is, de javul a helyzet az internet-hozzáférést tekintve, ám az e-kereskedelem még igen fejletlen. Lokális világhálós összeköttetés valamennyi afrikai fővárosban van, de a helyi monopóliumok megszűnésével 30 százalékkal drágult az adatátvitel a kontinensről. Mindamellett az e-kereskedelemben a fejlett és a fejlődő országok között megmutatkozó különbség Afrikában a legnagyobb, ahol 118 emberből mindössze egy használ internetet, sőt az arány még roszszabb akkor, ha az it-szektort tekintve öt legfejlettebb országot nem vesszük figyelembe: ebben az esetben 440 emberből mindössze egy internetezik Afrikában. Az e-kereskedelem elsősorban Dél-Afrikára, illetve Egyiptomra korlátozódik.
A világ más tájain s elsősorban az átmeneti gazdaságokban gyors ütemben bővül a B2B és a B2C, a kereskedelem mennyiségi növekedését tekintve azonban egyelőre meglehetősen szerények a számok. Ennélfogva az UNCTAD-jelentés szerint az e-kereskedelem ezekben az országokban 2005 előtt nem fogja elérni a világkereskedelem egy százalékát. A legfejlettebb közép-európai országokban, valamint a balti államokban magas szinten van a digitális technika, szemben a balkáni, kaukázusi, illetve közép-ázsiai országokkal. Ez a különbség a jelentés szerint a későbbiekben csak mélyülni fog, mivel a legérettebb országok csatlakoznak az Európai Unióhoz.
De ne feledkezzünk meg a fejlett régiókról sem, ahol - bár a fejlődőkénél lassúbb ütemben - ugyancsak növekszik az internethasználat és az e-kereskedelem. Az USA-ban például a lakossági netszektor (B2C) 19 százalékkal nőtt az idei év első negyedében, s bár átlagosan mindöszsze 3 százalékkal részesedik az összes kiskereskedelmi forgalomból, egyes kategóriákban - szoftver, utazás, idegenforgalom, zene - aránya eléri a 18 százalékot is. Európában a mennyiséget tekintve egyelőre kicsi a B2C, s bár az euró bevezetése minden bizonnyal bátorítja az Európán belüli kereskedelmet, a kulturális és nyelvi különbségek miatt egyes szektorokban még kicsi a piac.
A B2B-t illetően gyors ütemben bővülnek az online tranzakciók az Atlanti-óceán mindkét partján, arányuk kettő-négy év múlva elérheti a 20 százalékot is. Az UNCTAD előrejelzése szerint az USA-ban az összes kiskereskedelmi forgalom 26 százalékát adja majd az online értékesítés (főként B2B) 2006-ra, ugyanez az arány 19 százalék körül lesz Európában.


