Az UNCTAD napokban közzétett jelentése szerint a üzleti netszektor (B2B) további fejlődésének kulcsa, hogy a résztvevőknek mennyire sikerül csatlakozniuk a regionális, illetve globális ellátórendszerekhez. Erre a jelentés szerint minden esély megvan, hiszen az összes nehézség ellenére várhatóan tovább bővül az internethasználat és az elektronikus kereskedelem. Ez különösen a fejlődő országokra érvényes, mivel ott a világháló elterjedtsége még viszonylag alacsony: ezekben az államokban tavaly 30 százalékkal nőtt az internetet használók köre, s ez azt jelenti, hogy világméretekben az újonnan belépők egyharmada a fejlődő világ országaiból kerül ki. Ezekben a térségekben bővül az e-kereskedelem is - bár az internethasználat növekedésénél kisebb mértékben -, különösen a B2B szektorban, amely az összes elektronikus adásvétel 95 százalékát teszi ki a szóban forgó országokban. Ugyanakkor az is igaz, hogy az internethasználat bővülésének legnagyobb akadálya az információhiány, a távközlési, illetve a tényleges infrastruktúra, a logisztika, valamint a kereskedelem fejletlensége.
Mindamellett az általános megállapítások nagy különbségeket takarnak. Az ázsiai-csendes-óceáni országok élenjárnak valamennyi felsorolt területen, egyszersmind jó példával járnak elöl más régiók számára is. Ezek az országok nagy lépésekkel haladnak a szélessávú technológia kiépítésében; a kormányok is jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy növekedjenek az it-beruházások, s megfelelően képzett, tanult munkaerő álljon a termelésüket egyre inkább a fejlődő régiókba áthelyező nemzetközi vállalatok rendelkezésére. Ugyanakkor saját vállalkozásaikat is igyekszenek minél jobban integrálni a regionális és globális folyamatokba: az egész világot tekintve a térségre jut a digitális előfizetői vonalak 46 százaléka, s évente 50 millióan csatlakoznak újonnan a világhálóra.
Latin-Amerika is nagy léptekkel halad előre, de itt a fejlődés néhány országra koncentrálódik: Argentínára, Brazíliára, Chilére és Mexikóra. A latin-amerikai vállalatok 50-70 százalékának van internetes kapcsolata, s egyre jobban bővül a B2B szektor is, elsősorban a régión belüli kereskedelem bővülésének köszönhetően. A multinacionális társaságok közül elsősorban az autóipari cégek játsszák a legfontosabb szerepet a B2B, illetve a B2C kereskedelemben: az online autóértékesítés a legnagyobb tétel az e-kiskereskedelemben a latin-amerikai országokban, de egyre népszerűbb az online bankszolgáltatások igénybevétele is.
Afrikában ha lassan is, de javul a helyzet az internet-hozzáférést tekintve, ám az e-kereskedelem még igen fejletlen. Lokális világhálós összeköttetés valamennyi afrikai fővárosban van, de a helyi monopóliumok megszűnésével 30 százalékkal drágult az adatátvitel a kontinensről. Mindamellett az e-kereskedelemben a fejlett és a fejlődő országok között megmutatkozó különbség Afrikában a legnagyobb, ahol 118 emberből mindössze egy használ internetet, sőt az arány még roszszabb akkor, ha az it-szektort tekintve öt legfejlettebb országot nem vesszük figyelembe: ebben az esetben 440 emberből mindössze egy internetezik Afrikában. Az e-kereskedelem elsősorban Dél-Afrikára, illetve Egyiptomra korlátozódik.
A világ más tájain s elsősorban az átmeneti gazdaságokban gyors ütemben bővül a B2B és a B2C, a kereskedelem mennyiségi növekedését tekintve azonban egyelőre meglehetősen szerények a számok. Ennélfogva az UNCTAD-jelentés szerint az e-kereskedelem ezekben az országokban 2005 előtt nem fogja elérni a világkereskedelem egy százalékát. A legfejlettebb közép-európai országokban, valamint a balti államokban magas szinten van a digitális technika, szemben a balkáni, kaukázusi, illetve közép-ázsiai országokkal. Ez a különbség a jelentés szerint a későbbiekben csak mélyülni fog, mivel a legérettebb országok csatlakoznak az Európai Unióhoz.
De ne feledkezzünk meg a fejlett régiókról sem, ahol - bár a fejlődőkénél lassúbb ütemben - ugyancsak növekszik az internethasználat és az e-kereskedelem. Az USA-ban például a lakossági netszektor (B2C) 19 százalékkal nőtt az idei év első negyedében, s bár átlagosan mindöszsze 3 százalékkal részesedik az összes kiskereskedelmi forgalomból, egyes kategóriákban - szoftver, utazás, idegenforgalom, zene - aránya eléri a 18 százalékot is. Európában a mennyiséget tekintve egyelőre kicsi a B2C, s bár az euró bevezetése minden bizonnyal bátorítja az Európán belüli kereskedelmet, a kulturális és nyelvi különbségek miatt egyes szektorokban még kicsi a piac.
A B2B-t illetően gyors ütemben bővülnek az online tranzakciók az Atlanti-óceán mindkét partján, arányuk kettő-négy év múlva elérheti a 20 százalékot is. Az UNCTAD előrejelzése szerint az USA-ban az összes kiskereskedelmi forgalom 26 százalékát adja majd az online értékesítés (főként B2B) 2006-ra, ugyanez az arány 19 százalék körül lesz Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.