Fordulatos belpolitikai vita végére tett pontot, hogy az Országgyűlés kedden, az MSZP, az SZDSZ és a Fidesz támogatásával - az MDF ellenszavazatával - elfogadta az Afganisztánba kiküldendő magyar egészségügyi alakulat felállítására vonatkozó előterjesztést, s ezzel zöld utat adott a misszió megvalósításához. A kormány még múlt pénteken döntött az afganisztáni kiküldetésről szóló országgyűlési határozati javaslat elfogadásáról, amelynek értelmében egy legfeljebb 50 fős egészségügyi kontingens utazna ki jövő év elején a közép-ázsiai országba.
Az afganisztáni - a katonai művelettel párhuzamosan folyó - békefenntartó akcióban való magyar részvételt közvetlenül a misszió irányítását átvevő Bundeswehr vetette fel. A művelet szervezői a Németországban szolgáló magyar katonai attasé útján tudatták: szívesen vennék, ha egy kisebb egység kiállításával Magyarország is részt venne az akcióban. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter határozottan a kérés teljesítése mellett foglalt állást. A tárca először egy 40 fős, őrzési feladatokat ellátó egység kiküldésére tett javaslatot. Ennek értelmében a magyar szakasz magyar-holland parancsnokság alatt tevékenykedett volna, s a terep felmérése céljából a honvédség két szakértő tisztje el is látogatott Kabulba.
Az afganisztáni útról szóló beszámolót az Országgyűlés honvédelmi bizottsága is meghallgatta, ám a múlt hét elején az MDF, majd egy napra rá a Fidesz is jelezte, hogy a várható biztonsági kockázatok miatt nem támogatja őrszakasz kiküldését. A nagyobbik ellenzéki párt ehelyett műszaki vagy egészségügyi alakulat kiküldésére tett javaslatot. A műszaki alakulat lehetőségét a HM elutasította a nagyméretű technikai eszközök szállításának költségigényessége miatt, így gyakorlatilag az egészségügyi szakasz maradt az egyetlen lehetőség. Az alakulat kiállítását a németországi tervezők is jóváhagyták, annak ellenére, hogy a többi részt vevő állam jelentős része is hasonló tartalmú felajánlást tett. Mindenesetre Juhász Ferenc honvédelmi miniszter ekkor még úgy foglalt állást, az őrszakaszra vonatkozó előterjesztést is benyújtják a parlamentnek, hogy a képviselőknek mindkét elképzelésről szavazniuk kelljen. Ehhez képest az Országgyűlés kedden végül csak az egészségügyi egység kiállítására vonatkozó javaslatot vette napirendjére.
Az előterjesztés értelmében a legfeljebb 50 fős egészségügyi alakulat 2003 februárjában utazna ki Kabulba, s mandátuma fél évre szólna. A honvédelmi tárca szakértői szerint a szakasz Afganisztánban egy 200 ágyas, szakosított ellátó kórházat telepítene, amelynek kiszolgálósze-mélyzete elérheti a 250 főt. Az alakulat tagjainak kiválasztása már a múlt héten megkezdődött. Egyebek között belgyógyászati, traumatológiai és égéssebészeti feladatokra válogatják az állományt. A jelentkezésnél előnyt élveznek, akik korábban már részt vettek külföldi kiküldetésben, vagy tudnak angolul. A csoport várhatóan ugyanazon a bázison teljesít majd szolgálatot, ahol a korábban tervezett őrszakasz is tevékenykedett volna. Az alakulat tagjait biztonsági okokból vegyvédelmi felszereléssel, golyóálló mellénnyel és fegyverekkel is ellátják.
Bár az afganisztáni kiküldetés megszervezése új kihívást jelent a honvédség számára, a misszió körüli vita nem azt jelenti, hogy a hadsereg legnagyobb ilyen típusú vállalkozásáról van szó. Jelenleg a világ tucatnyi országának több mint 20 helyszínén összesen 725 magyar katona teljesít szolgálatot különböző békefenntartó műveletekben. A katonák közül 536-an NATO-missziók keretében tevékenykednek, míg közel 200 főt különböző ENSZ-, EBESZ- és egyéb akciók keretében küldtek ki. A NATO által szervezett akciókban részt vevő legnagyobb létszámú - 337 fős - magyar egység Koszovóban állomásozik. Többségük őrzési és biztosítási feladatokat lát el, de több mint egytucatnyian egy egészségügyi laboratóriumban tevékenykednek. A Szkopjéban szolgáló 42 fő többsége katonai objektumok őrzését végzi, míg a Szarajevóba az idén telepített mintegy 150 fős egység katonai rendfenntartási feladatokat lát el. A legnagyobb magyar ENSZ-kontingens - 117 fővel - Cipruson szolgál, míg az MFO akciója keretében 41-en a Sínai-félszigeten látnak el békefenntartói feladatokat.
Szakértők szerint az ország nemzetközi kötelezettségei miatt nem zárható ki, hogy a jövőben tovább bővülhet azon helyszínek köre, ahol magyar katonák vesznek részt különféle békefenntartó akciókban. Ennek ellenére a vállalások fő területe - a jelenlegi helyzetnek megfelelően - várhatóan továbbra is a Balkán-félsziget marad. A HM vezetői ezt többször is megerősítették, miközben a háborús konfliktusok lezárása ellenére a békefenntartó tevékenység belátható időn belül nem fejeződik be a balkáni térségben.
A lapunk által megkérdezett szakértők szerint a nemzetközi szerepvállalás a NATO-tagságból fakadóan, azaz a szövetség elvárásai miatt kikerülhetetlen. Ezen belül Magyarország számára a Balkán mellett szól a régió közelsége, illetve az, hogy emiatt a térség stabilitása közvetlenül szolgálja az ország biztonsági és politikai érdekeit. Nem hagyható figyelmen kívül a konfliktusokkal járó menekülthullámok megelőzésének érdeke és a Vajdaságban élő magyar kisebbség biztonsága sem.
Praktikus érv még, hogy Magyarország meglehetősen jól ismeri a régió problémáit, s az elmúlt fél évtizedben kiküldött kontingensek révén közvetlen tapasztalatokat is szerzett a térségről. A közelmúltban egyébként a NATO a Balkán-félszigeten állomásozó erői egy részének máshová csoportosítása mellett döntött, de ez a térségben szolgáló magyar egységek létszámát már nem érinti. Az átszervezéssel kapcsolatos változtatásokat a honvédség már korábban végrehajtotta: a korábban évekig Boszniában szolgáló műszaki alakulatot az év során egy új, speciális rendfenntartó kontingens váltotta fel, amelynek táborhelyét a közelmúltban adták át Szarajevóban.
A szakértők többsége a balkáni békeműveletekben való részvétel melletti praktikus érvek közé sorolja, hogy a térség stabilizálódása következtében megnyíló befektetési lehetőségekből, valamint a helyreállítási munkálatokból a magyar vállalati szféra is hasznot húzhat. Ennek kapcsán követendő példaként általában Olaszországot hozzák fel, arra hivatkozva, hogy sok olasz cég eredményesen terjeszkedik, amelyek az instabil térségekben előszeretettel telepednek le a békefenntartó támaszpontok közelébe. Ehhez képest a magyar tapasztalatok kedvezőtlenebbek: a piacszerzéssel próbálkozó cégek többsége szerint a közvetlen gazdasági előnyszerzés meglehetősen nehéz, s a háborúkat követő helyreállítási munkálatokba is csupán egy-két hazai vállalatnak sikerült bekapcsolódnia. Csekély kárpótlást jelenthet, hogy a balkáni missziókban részt vevő államok jelentős része Magyarországon építette ki logisztikai bázisait. Így például a Szarajevóban szolgálatot teljesítő, legkülönfélébb nációk tagjaiból álló egységek ellátását részben Magyarországon előállított termékekkel oldják meg. Emellett a szakértők elsősorban arra hívják fel a figyelmet: a békeműveletek abban is jelentős szerepet játszanak, hogy segítenek elkerülni azokat a hátrányos következményeket a magyar gazdaságban, amelyek a déli határaink közelében dúló háborús konfliktusok hatásaként jelentkeztek korábban a külföldi befektetések és turizmus terén.
A HM az idei évben mintegy 6,8 milliárd forintot fordít békeműveleti részvételre. Az összeg nagyobbik hányadát, mintegy 5,8 milliárd forintot a Szarajevóban állomásozó SFOR- és a Pristinában tevékenykedő KFOR-egység működésére fordított összeg teszi ki, míg a többi akció csupán 1,2 milliárd forintjába kerül a honvédségnek. A ráfordítások 2003-ban sem változnak nagyságrendileg. A honvédelmi tárca jövő évi költségvetésének tervezetében újra 6,8 milliárd forintot különítenek el a külföldi missziók költségeire. Az összeg nagyobbik hányadát, 5,8 milliárd forintot ismét a NATO-műveleti részvétel finanszírozása tenné ki. Az összeg aránya a teljes honvédelmi büdzséhez viszonyítva valamivel alacsonyabb a NATO-tagállamok átlagánál, ám a szövetség egyes tagországai között is jelentős eltérések vannak a nemzetközi műveletekben aktivitásával kitűnő, illetve a többi állam között. A 6,8 milliárdos keret nem tartalmazza az esetleges afganisztáni misszió költségeit, így ez várhatóan további 1-1,5 milliárd forint átcsoportosítását teszi szükségessé a honvédség költségvetésén belül.
A NATO- és az egyéb missziókra fordított összeg nagysága közötti különbség nem véletlen. A külföldi kiküldetésben szolgálatot teljesítő mintegy 725 magyar katona többsége a NATO műveleteiben vesz részt, másrészt jelentős különbség van a finanszírozás módjában is. NATO-missziók esetén a részt vevő államok finanszírozzák kiküldött egységük tagjainak ellátását és fizetését, és őket terhelik a szállítási költségek is. Az ENSZ által szervezett műveletek esetén a kiállított egységek devizaellátmányát szintén a részt vevő államok fizetik ki, de a nemzetközi szervezet a kiállított kontingens létszáma, illetve a kivitt technikai eszközök után térítést fizet, így a küldő államot összességében csak katonái felszerelésének költsége terheli.
A külföldi missziók egyébként változatlanul népszerűek a hivatásos és a szerződéses állomány tagjai között, amit jelez, hogy a HM Afganisztánnal kapcsolatos eredeti terveiben szereplő őrszakaszba számos katona jelezte részvételi szándékát még azelőtt, hogy egyáltalán - végül is negatív - döntés született volna az egység felállításáról. A népszerűség nem véletlen: az egyéb tényezők mellett a külföldi missziókban teljesítők számára folyósított úgynevezett devizaellátmány jelentős vonzerőt gyakorol a szerződéses és hivatásos katonákra. ENSZ-missziók esetén a devizaellátmány értékét a valódi finanszírozó, a nemzetközi szervezet határozza meg. Az ENSZ-akciókban részt vevő katonák - itthoni fizetésük mellett - havi 950-1450 dollár juttatásban részesülnek.
A NATO-műveletekben való részvétel kapcsán a devizaellátmány mértékét egy HM-utasítás szabályozza, amely alapján a kiküldött katonák - beosztástól függően - havi 1000 és 1600 dollár közötti juttatásra számíthatnak. Ez alól kivételt jelenthet az afganisztáni művelet, amelyben a résztvevők ennél is magasabb, átlagosan havi 2500 dolláros juttatásban részesülhetnek, mivel az ország továbbra is hadműveleti térségnek minősül. Éppen ezért - a szállítási költség mellett - a magasabb devizaellátmányra vezethető vissza, hogy az afganisztáni kiküldetés, a kiutazó egység alacsony létszámához viszonyítva, a többi NATO-misszióhoz képest is magas ráfordítást igényel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.