BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővült a termek száma, ám kevesebb a néző

Nem sikerült 2002-ben teljesíteni a 2001-es 8,422 milliós budapesti össznézőszámot, amely egyébként a rendszerváltás óta eltelt években a legmagasabb látogatottságot jelentette (VG, 2002. jan. 25.). 2001-ben tovább nőtt a multiplexek kapacitása, kilenc teremmel megnyílt a 2500 néző befogadására alkalmas Palace a MOM Parkban, s öt teremmel bővült a Mammut. Mégsem nőtt, sőt: 2001-hez képest 3 százalékkal csökkent a látogatók száma.

Tavaly a multiplexpiac szereplői több szeletre osztották fel a "tortát", s ez csökkenő bevételt, olykor veszteséges finanszírozást eredményezett - fejtette ki lapunknak a Budapest Film Rt. vezérigazgatója, Port Ferenc. Szerinte a kereskedelmi csatornák valóságshow-i is közrejátszottak a nézőszám alakulásában, mivel azok célközönsége egybeesik a multiplexekével. A szakemberek úgy vélik, hogy a mintegy 10 százalékkal megemelt jegyáraknak is szerepük van a nézőszám csökkenésében: az ezerforintos lélektani határt átlépő belépők miatt a nyári időszakban fogyatkoztak a nézők. A Corvin Budapest Filmpalotában például tavaly 5 százalékkal kevesebb jegy kelt el, mint 2001 azonos időszakában.

Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének titkára szerint a csökkenés oka lehet a 2001-es évinél gyengébb filmkínálat. A legutóbbi évben csupán három produkció került be a "négyszáz- és háromszázezresek" klubjába: az előzetes, még nem véglegesített adatok alapján a legsikeresebb film A Gyűrűk Ura - A Gyűrű Szövetsége volt, amelyre a fővárosban a 2002. január 10-i premier után mintegy 420 ezren voltak kíváncsiak tavaly. A második helyet a május közepétől vetített, több mint 395 ezer nézőt produkáló Star Wars - A klónok támadása szerezte meg. Az InterCom ezzel a két filmmel mintegy 700 millió forintos bevételhez jutott.

Az élmezőnybe magyar alkotás is bekerült: a Budapest Film által képviselt Herendi Gábor-filmet (Valami Amerika) a tavalyi 7181 előadáson több mint 309 ezren látták. Bereményi Géza rekordköltségvetésű, 1,8 milliárd forintos produkciója, a Hídember mintegy 116 ezer látogatót vonzott, a filmeposzt a budapesti nézők több mint fele az 1,4 milliárdból felújított Uránia Nemzeti Filmszínházban látta. Cselényi László, az Uránia igazgatója lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a 2002. április 1-jén megnyílt mozi december 31-ig 2814 előadáson mintegy 117 ezer látogatót fogadott. A műsorra tűzött 201 filmből 113 volt magyar alkotás. A 460 ülőhelyes nagyteremmel és két, egyenként 60 nézőt befogadó kisteremmel működő mozi kihasználtsága 24 százalékos volt, ami jó eredmény - véli a mozit üzemeltető Nemzeti Filmszínház Kht. igazgatója.

Az SPI által tíz kópiával forgalmazott Vándormadarak című gyönyörű produkció a multiplexekben is képes volt sikereket elérni. Az SPI másik büszkeségét, a Gosford Parkot 35 ezren láttak az országban. A hazánkban tavaly indult filmforgalmazó elégedett az első évével, minden filmjük eredménye megfelelt az üzleti tervnek, sőt volt olyan produkció, amely túlszárnyalta azt: a Traffic című filmre 124 ezren váltottak jegyet az országban. A cég második legkelendőbb alkotása A Kaptár - Resident Evil volt, amely tavaly 114 ezer nézőt vonzott.

Néhány francia film is jól szerepelt tavaly: a UIP-Duna Film által képviselt Asterix és Obelix: a Kleopátra küldetése a maga 180 ezres budapesti nézőszámával bekerült a tavalyi legsikeresebb tíz alkotás közé, a többszörösen Oscar-díjas Egy csodálatos elme című film pedig a fővárosban 153 ezer nézőt vonzott. A Mokép Rt. által forgalmazott Amélie csodálatos élete című filmre hazánkban 155 ezer, a fővárosban több mint 128 ezer néző váltott jegyet. Horváth György, a társaság 2002 őszén kinevezett vezérigazgatója lapunknak elmondta: a hazai mozikban 12 filmet bemutatott forgalmazó másik büszkesége az Európai Filmakadémia által nemrég Fassbinder-díjjal kitüntetett Hukkle. Egyébként Pálfi György első filmje rangos díjak sorával büszkélkedhet, ám még csak körülbelül 20 ezren váltottak rá jegyet az országban. A Best Hollywood tavaly 18 filmet forgalmazott hazánkban, s főként francia és német produkciók értek el jelentős sikereket. A Csajok a csúcson például 2002. január 1-jétől november végéig 246 ezer nézőt vonzott az országban. A művészfilmek közül a berlini Arany Medve díjas Intimitást több mint 14 ezren láttak, Az ígéret megszállottjára pedig 22 ezer budapesti volt kíváncsi.

Ha a forgalmazók után megnézzük a mozikat, elmondhatjuk: hiába bővült a fővárosban a multiplexek teremszáma, nem moziztak többen a budapesti filmszínházakban 2002-ben. A leglátogatottabb továbbra is a Palace Westend, ahol közel 1,4 millió nézőt regisztráltak. A 14 termes központban csupán százezerrel kevesebben néztek filmeket tavaly, mint azelőtt. Buda kedvelt mozija, a Mammut tartja a fővárosi mozipiacon a második helyét: közel százezerrel többen, 996 ezren keresték fel a filmszínházat. Igaz, a létesítmény öt teremmel bővítette kapacitását, mivel a korszerű Mammut I.-mozik nem tudták már kielégíteni az igényeket.

Csupán néhány ezerrel kevesebb látogatót regisztrált tavaly a Duna Plaza mozija, ahol mintegy 993 ezren váltottak jegyet. A székek számához viszonyítva a legjobb, 30 százalék körüli kihasználtsággal működő Corvin Budapest Filmpalota látogatottsága is csökkent, az 1500 férőhelyes moziközpontra 2001-ben 967 ezren, tavaly 817 ezren "szavaztak". A csökkenés oka a szakemberek szerint abban kereshető, hogy a MOM Parkban üzemelő Palace moziban a nyitást követő csekély érdeklődés után drasztikusan csökkentették a jegyárakat, a becslések szerint azonban mégis csupán 270 ezer látogató fordult itt meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.