Nem sikerült 2002-ben teljesíteni a 2001-es 8,422 milliós budapesti össznézőszámot, amely egyébként a rendszerváltás óta eltelt években a legmagasabb látogatottságot jelentette (VG, 2002. jan. 25.). 2001-ben tovább nőtt a multiplexek kapacitása, kilenc teremmel megnyílt a 2500 néző befogadására alkalmas Palace a MOM Parkban, s öt teremmel bővült a Mammut. Mégsem nőtt, sőt: 2001-hez képest 3 százalékkal csökkent a látogatók száma.
Tavaly a multiplexpiac szereplői több szeletre osztották fel a "tortát", s ez csökkenő bevételt, olykor veszteséges finanszírozást eredményezett - fejtette ki lapunknak a Budapest Film Rt. vezérigazgatója, Port Ferenc. Szerinte a kereskedelmi csatornák valóságshow-i is közrejátszottak a nézőszám alakulásában, mivel azok célközönsége egybeesik a multiplexekével. A szakemberek úgy vélik, hogy a mintegy 10 százalékkal megemelt jegyáraknak is szerepük van a nézőszám csökkenésében: az ezerforintos lélektani határt átlépő belépők miatt a nyári időszakban fogyatkoztak a nézők. A Corvin Budapest Filmpalotában például tavaly 5 százalékkal kevesebb jegy kelt el, mint 2001 azonos időszakában.
Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének titkára szerint a csökkenés oka lehet a 2001-es évinél gyengébb filmkínálat. A legutóbbi évben csupán három produkció került be a "négyszáz- és háromszázezresek" klubjába: az előzetes, még nem véglegesített adatok alapján a legsikeresebb film A Gyűrűk Ura - A Gyűrű Szövetsége volt, amelyre a fővárosban a 2002. január 10-i premier után mintegy 420 ezren voltak kíváncsiak tavaly. A második helyet a május közepétől vetített, több mint 395 ezer nézőt produkáló Star Wars - A klónok támadása szerezte meg. Az InterCom ezzel a két filmmel mintegy 700 millió forintos bevételhez jutott.
Az élmezőnybe magyar alkotás is bekerült: a Budapest Film által képviselt Herendi Gábor-filmet (Valami Amerika) a tavalyi 7181 előadáson több mint 309 ezren látták. Bereményi Géza rekordköltségvetésű, 1,8 milliárd forintos produkciója, a Hídember mintegy 116 ezer látogatót vonzott, a filmeposzt a budapesti nézők több mint fele az 1,4 milliárdból felújított Uránia Nemzeti Filmszínházban látta. Cselényi László, az Uránia igazgatója lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a 2002. április 1-jén megnyílt mozi december 31-ig 2814 előadáson mintegy 117 ezer látogatót fogadott. A műsorra tűzött 201 filmből 113 volt magyar alkotás. A 460 ülőhelyes nagyteremmel és két, egyenként 60 nézőt befogadó kisteremmel működő mozi kihasználtsága 24 százalékos volt, ami jó eredmény - véli a mozit üzemeltető Nemzeti Filmszínház Kht. igazgatója.
Az SPI által tíz kópiával forgalmazott Vándormadarak című gyönyörű produkció a multiplexekben is képes volt sikereket elérni. Az SPI másik büszkeségét, a Gosford Parkot 35 ezren láttak az országban. A hazánkban tavaly indult filmforgalmazó elégedett az első évével, minden filmjük eredménye megfelelt az üzleti tervnek, sőt volt olyan produkció, amely túlszárnyalta azt: a Traffic című filmre 124 ezren váltottak jegyet az országban. A cég második legkelendőbb alkotása A Kaptár - Resident Evil volt, amely tavaly 114 ezer nézőt vonzott.
Néhány francia film is jól szerepelt tavaly: a UIP-Duna Film által képviselt Asterix és Obelix: a Kleopátra küldetése a maga 180 ezres budapesti nézőszámával bekerült a tavalyi legsikeresebb tíz alkotás közé, a többszörösen Oscar-díjas Egy csodálatos elme című film pedig a fővárosban 153 ezer nézőt vonzott. A Mokép Rt. által forgalmazott Amélie csodálatos élete című filmre hazánkban 155 ezer, a fővárosban több mint 128 ezer néző váltott jegyet. Horváth György, a társaság 2002 őszén kinevezett vezérigazgatója lapunknak elmondta: a hazai mozikban 12 filmet bemutatott forgalmazó másik büszkesége az Európai Filmakadémia által nemrég Fassbinder-díjjal kitüntetett Hukkle. Egyébként Pálfi György első filmje rangos díjak sorával büszkélkedhet, ám még csak körülbelül 20 ezren váltottak rá jegyet az országban. A Best Hollywood tavaly 18 filmet forgalmazott hazánkban, s főként francia és német produkciók értek el jelentős sikereket. A Csajok a csúcson például 2002. január 1-jétől november végéig 246 ezer nézőt vonzott az országban. A művészfilmek közül a berlini Arany Medve díjas Intimitást több mint 14 ezren láttak, Az ígéret megszállottjára pedig 22 ezer budapesti volt kíváncsi.
Ha a forgalmazók után megnézzük a mozikat, elmondhatjuk: hiába bővült a fővárosban a multiplexek teremszáma, nem moziztak többen a budapesti filmszínházakban 2002-ben. A leglátogatottabb továbbra is a Palace Westend, ahol közel 1,4 millió nézőt regisztráltak. A 14 termes központban csupán százezerrel kevesebben néztek filmeket tavaly, mint azelőtt. Buda kedvelt mozija, a Mammut tartja a fővárosi mozipiacon a második helyét: közel százezerrel többen, 996 ezren keresték fel a filmszínházat. Igaz, a létesítmény öt teremmel bővítette kapacitását, mivel a korszerű Mammut I.-mozik nem tudták már kielégíteni az igényeket.
Csupán néhány ezerrel kevesebb látogatót regisztrált tavaly a Duna Plaza mozija, ahol mintegy 993 ezren váltottak jegyet. A székek számához viszonyítva a legjobb, 30 százalék körüli kihasználtsággal működő Corvin Budapest Filmpalota látogatottsága is csökkent, az 1500 férőhelyes moziközpontra 2001-ben 967 ezren, tavaly 817 ezren "szavaztak". A csökkenés oka a szakemberek szerint abban kereshető, hogy a MOM Parkban üzemelő Palace moziban a nyitást követő csekély érdeklődés után drasztikusan csökkentették a jegyárakat, a becslések szerint azonban mégis csupán 270 ezer látogató fordult itt meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.