Az uniós tagságra való felkészülés-felkészítésre koncentrál az idén a Magyar Külgazdasági Szövetség. A mintegy 200 magyar tulajdonú, illetve magyar menedzsment által irányított külföldi (rész)tulajdonú, külkereskedelmi tevékenységet (is) végző MKSZ elnökétől, Patak Pétertől azt is megtudtuk, hogy kétféle szakmai felkészítési tevékenységet terveznek.
Az egyik, hogy a szövetséghez forduló vállalatok egyedi kérdéseire konkrét válaszokat adnak minden, az uniós csatlakozással összefüggő témában. Ez nem jelent új tevékenységet, már most gyakran fordulnak az MKSZ-hez konkrét kérdésekkel a tagvállalatok. Nemegyszer hosszabb ideig kell nyomozniuk a válaszért - ilyen "nehéz" kérdés volt például, hogy mi lesz a sorsa az uniós csatlakozás után egy külföldi termékre, szolgáltatásra kizárólagos forgalmazási jogot szerzett hazai vállalatnak. (Végül megtudták, hogy a Magyar Szabadalmi Hivatalnál kell levédetnie a jogot.)
Részben ennek alapján is folyik annak a felmérése, hogy melyek a tagvállalatokat leginkább érdeklő kérdések. Erre a felmérésre alapozva határozzák meg az április 17-én induló szemináriumsorozat tematikáját. Már most látszik, hogy olyan kérdések kerülnek majd egyebek között terítékre, mint a piacvédelem, az adó- és áfarendszer, a környezetvédelem, a hatósági szabályozás. A szervezet tapasztalatai szerint ugyanis főként a kisebb vállalkozások (s ezek adják tagságuk zömét) igen tájékozatlanok uniós kérdésekben, s akadályt jelent számukra a nyelvtudás hiánya is. A szemináriumokat másfél-két órásra tervezik, egy-egy 20 perces szakértői bevezető előadással, ami után a résztvevőknek alkalmuk lesz kérdezni. A szemináriumon való részvétel ingyenes, elsősorban a tagvállalatokat várják, de mások is részt vehetnek rajtuk. Az idén egyébként legalább nyolc ilyen fórum megtartását vették tervbe. Miután a szövetség nem kap semmilyen külső támogatást a rendezvényekhez, azaz csak a tagdíjakból tudnak gazdálkodni, ezért csak Budapesten rendezik meg ezeket a szemináriumokat, mondta Patak. (NVZs)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.