A vállalatok közötti internetes kereskedelem, ha lassan is, de terjed Magyarországon. A cégek a beszerzési folyamat elektronikus útra terelése iránt nyitottabbak, többen használják az online csatornákat vásárlásra, mint termékeik, szolgáltatásaik értékesítésére. Nyolc százalékuk adja el áruját interneten keresztül, míg beszerzéseik lebonyolítására a vállalatok 14 százaléka vesz igénybe honlapokat, portálokat, elektronikus rendelési rendszereket. Az online értékesítésben - hasonlóan a nemzetközi tapasztalatokhoz - a turizmussal foglalkozó cégek a legeredményesebbek.
Az öt főnél többet foglalkoztató cégek 41 százalékának van saját honlapja. Az átlagosnál nagyobb arányban az ingatlan- és gazdasági szolgáltatást nyújtó vállalatok, valamint a feldolgozóipari cégek működtetnek weboldalakat, míg a legelmaradottabbaknak ezen a téren a mezőgazdasági vállalkozások számítanak - állapítja meg a jelentés.
A weboldallal bíró vállalkozások aránya és mérete szoros öszszefüggést mutat: a 250 fő feletti cégek 70 százalékának van saját honlapja, az 50 fő alattiak esetében ugyanez az arány 35-43 százalék körül alakul.
A következő 12 hónap során az építőipari, energetikai, kereskedelmi és mezőgazdasági cégek fognak a legnagyobb arányban honlap kiépítésébe (ezen vállalatok körülbelül 25-30 százaléka tervezi a lépést). Vállalatnagyság szerint ezen időszakban inkább a mikro- és kisvállalatok lesznek aktívak a webes megjelenésben.
Az átlagos céges honlap azonban még mindig jellemzően csak a vállalatról, valamint annak termékeiről és szolgáltatásairól nyújt információkat. Ez a honlappal bírók 73 százalékára jellemző. A weboldalak 18 százalékán lehet például katalógusban keresni. A lehetőségek körének szélesedése - egyre több termék és szolgáltatás vásárolható meg a világhálón -, valamint az e-kereskedelem fejlődése, a fizetési módok szélesedése, a biztonság javulása az internetes tranzakciók arányának növekedése irányába mutat.
Kereskedelmi tranzakciók lebonyolítására lehetőséget nyújtó honlapja azonban még kevés cégnek - mindössze 7 százalékuknak - van, és az esetek többségében ezen honlapok még nem működnek integráltan a gyártástervezési, raktár- és készletgazdálkodási vállalati rendszerekkel.
A magyarországi öt fő feletti vállalatok 8 százaléka értékesíti termékeit interneten keresztül. Saját honlapján a vállalatok 7 százaléka teremt lehetőséget termékeinek és szolgáltatásainak megvásárlására, míg valamilyen elektronikus piactéren a vállalatok 2 százaléka van jelen.
Az ágazatok közül kiemelkedik a vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás, valamint az ingatlanügyek, gazdasági szolgáltatások. Ezen vállalatok többsége saját honlapját használja fel az internetes értékesítés helyeként, de a vendéglátó, illetve szálláshely-szolgáltató cégek nagyobb arányban vannak jelen elektronikus piactereken, portálokon is. A világhálót mint értékesítési csatornát legnagyobb arányban a közepes cégek veszik igénybe.
Az elektronikus értékesítések, azaz bármilyen számítógépes hálózaton keresztül érkezett megrendelések a vállalatok árbevételének 0,7 százalékát adták a múlt év folyamán, ezen belül az interneten keresztüli eladások csak az árbevétel 0,08 százalékára rúgtak. Az átlagnál sikeresebbek voltak a vendéglátó-ipari és szálláshely-szolgáltató cégek mind az elektronikus, mind az internetes értékesítésben.
A vállalatok nagyobb arányban használják az internetet beszerzésre, mint értékesítésre. Míg a vállalatok 8 százaléka ad el a világhálón keresztül, addig beszerzésre a cégek 14 százaléka használja azt. Az ágazatok közül a legnagyobb arányban a szállítás, raktározás, posta, távközlés és a gazdasági szolgáltatások cégei használják az internetet vásárlásra, beszerzésre. Az értékesítésben elöl járó vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás a világhálós beszerzés területén a legkevésbé aktív.
Az interneten vásárló vállalatok túlnyomórészt az eladó honlapján rendelik meg a termékeket/szolgáltatásokat, az elektronikus piacterek használata ettől jóval elmarad. Az internetes beszerzésben a kisebb cégek (húsz fő alatt) kevésbé aktívak, míg a nagyobb társaságok kissé nagyobb arányban használják ki az ebből származó előnyöket.
Az elektronikus úton történt beszerzések, amelyek magukban foglalják az internetes tranzakciókat is, az összes beszerzés értékének 1,1 százalékát jelentették 2002-ben. Ennek alapján az összes elektronikus beszerzés a tavalyi évre 354 milliárd forintra tehető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.