BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beülős helyként lehet esélye a Starbucksnak fő riválisával szemben

Nagy változás jön a Starbucks kínai hálózatánál: a vállalat eladja a 4 milliárd dollár értékű kínai üzletágának irányítását a Boyu Capital befektetési vállalatnak. A Starbucks háttérbe húzódása az elmúlt évek egyik legnagyobb kivonulásának számít a globális fogyasztói márkák között. A cég nem fordít teljesen hátat Kínának, de az ottani lánc működtetéséért már nem lesz elsődleges felelős.

A seattle-i székhelyű globális kávézólánc közölte, hogy a magátőkealaptól származó tőkét a növekedés serkentésére fogják fordítani Kínában. A Starbucks ottani kihívói főleg helyi nagy versenytársak, mint a Luckin vagy a Cotti Coffee, amelyek az amerikai alapítású cég árainál mérsékeltebb árakkal szipkázzák el a vásárlókat – írja a hír kapcsán az Origo. A kínai láncoknál egy lattét 9,9 jüanért (kb. 470 forint) lehet kapni, ami nagyjából a harmada a Starbucks árának.

Starbucks: résultats 3e trimestre
Nagy változás jön a Starbucks életében: csendestárs lesz a kínai hálózatban (illusztráció)
Fotó: AFP

Hátrébb lép a Starbucks

A megállapodás értelmében a Boyu az új közös vállalatban akár 60 százalékos mértékű tulajdonrészt szerezhet. Ezzel az irányítás és az üzemeltetés joga és feladatai is a befektetési vállalat oldalára kerülnek. A Starbucks 40 százalékos tulajdonrészt kap, miközben továbbra is licenceli a márkát és a szellemi tulajdont az új vegyesvállalat számára.

Az amerikai cég szerint a szárazföldi Kínában működő kiskereskedelmi üzletág teljes értéke – beleértve az eladásból származó bevételeket, a megtartott részesedés értékét és a várható licencdíjakat a következő legalább tíz évben – meghaladja a 13 milliárd dollárt.

A lap kitér arra is, hogy a Starbucks kapcsán elterjedt a vélekedés Kínában, hogy a vállalat teremtette meg a világ második legnagyobb gazdaságában a fogyasztói kávépiacot azzal, hogy 1999-ben belépett a piacra. A még néhány éve is domináns, 34 százalékos piaci részesedés az Euromonitor International szerint 2024-re 14 százalékra mérséklődött.

Piaci elemzők szerint a Starbucks tévesztene, sőt, nagyot hibázna akkor, ha a Luckint árversenyben akarná legyűrni. Inkább akkor van esélye az eladásainak felpörgetésére, 

ha újra meg tud erősödni mint társasági, baráti találkozóhely a fogyasztók szemében. 

A Luckin Coffee ugyanis főként az elviteles kiszolgálásban, valamint a házhoz szállításban erős.

A bejelentést követően a Starbucks részvényei hétfőn 0,1 százalékkal emelkedtek, 80,96 dolláron zártak a Nasdaqon, ami éves szinten 11 százalékos csökkenést mérsékel. A kávézólánc piaci kapitalizációja 92 milliárd dollár volt. A pénzpiaci reakciókról a Világgazdaság oldalán ide kattintva olvashat.

További részletek az Origo cikkében olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.