Szállítógépek vásárlása helyett inkább pénzzel járulna hozzá a NATO-tagállamok légiszállítási kapacitásának fejlesztéséhez a HM. A NATO-ban egyre nagyobb igény van a légi szállító eszközpark fejlesztésére, ám a tagországok többsége súlyos hiányosságokkal küszködik ezen a téren, s többen arra kényszerülnek, hogy kelet-európai államok cégeitől béreljenek kapacitásokat. Az érintett államok a 2002-es prágai csúcstalálkozón, hogy ígéretet tettek légiszállítási kapacitásaik fejlesztésére, majd az ismétlődő bírálatok hatására 14 szövetséges állam a júniusi isztambuli konferencián egy közös munkacsoportot alakított a fejlesztések közös megoldása érdekében.
A szükséges légiszállítási kapacitások megteremtését a csoportban részt vevő egyes nagyobb tagországok - Német-, Török-, Francia-, Spanyolország - biztosítanák, a kisebb szövetségesek, köztük Magyarország pedig a költségek egy kisebb hányadának átvállalásával járulnának hozzá a programhoz - közölte Zámbori Mihály. A HM védelemgazdasági helyettes államtitkára szerint amennyiben ez a megoldás nem jár eredménnyel, Magyarország maga is köthet hasonló kétoldalú megállapodást valamelyik nagyobb szövetséges állammal. Meg lehetne oldani a vásárlást egyedül is, ám a több tíz milliárd forintos beszerzés nem lenne költséghatékony, mivel Magyarország a gépeket csak egy-egy konkrét művelet kapcsán tudná hatékonyan kihasználni - tette hozzá Zámbori Mihály.
A honvédség jelenleg öt AN-26-os repülőgépet alkalmaz szállítási célokra, ám ezek egyenként csupán hat tonna hasznos teherrel képesek repülni, s a tervek szerint egy kivételével 2008-ra valamennyit kivonják a hadrendből. Szakértők szerint az öt repülőgép kapacitása együttesen sem megfelelő, ráadásul repülési hatótávolságuk is kicsi, miközben az idén tavasszal Jaap de Hoop Scheffer, a NATO főtitkára is a kérdés megoldására szólította fel a magyar kormányt. A HM tavaly egy három évre szóló keretmegállapodást írt alá a dán DFDS vállalattal meghatározott légiszállítási kapacitás biztosításáról. A DFDS közreműködésével repülhet ki Afganisztánba a kabuli repülőtér védelmét biztosító magyar alakulat is, ám civil vállalkozásról lévén szó, ez a konstrukció sem jelent minden esetben megoldást.
A megkérdezettek szerint a honvédségnek 60-80 tonna szállítókapacitásra lenne szüksége, Korábban szó volt arról, hogy Magyarország az orosz államadósság terhére orosz-ukrán AN-70-es szállítógépeket vásároljon, ám ez végül nem került be az államadósságügy rendezését célzó megállapodásba.
A légiszállítási kapacitások hiányát a gyártó cégek is érzékelik, a következő 20 évben ugyanis világszerte mintegy 500 közepes méretű katonai szállítógép megvásárlására lesz igény.
Kifejezetten a kis és közepes országok igényeinek kiszolgálására épít az olasz Alenia cég is, amely a közelmúltban több kisebb NATO-tagállamnak is ajánlatot tett új fejlesztésű C-27-es repülőgépe eladására. Szakértők szerint a C-27-esek a magyar légiszállítási kapacitás megteremtésénél is szóba jöhetnek lehetőségként, s az olasz cégnél arra is lenne fogadókészség, hogy a gépek leszállításáig maguk biztosítsanak meghatározott légiszállítási kapacitást a honvédség részére. Piaci hírek szerint a kedvező ár/érték mutatója miatt keresett C-27-es gépből négy darab a Gripen vadászgépek fegyverzetére szánt - előzetesen 28 milliárd forintra taksált - öszszegnél lényegesen alacsonyabb áron lenne beszerezhető. Az Alenia az amerikai Lockheed Martin céggel együttműködve néhány éve forgalmazza a 10 tonna hasznos teher, illetve 46 személy vagy akár két terepjáró szállítására alkalmas korszerű gépet, amelyből eddig Olasz- és Görögország egy-egy egy tucatot rendelt, utóbbi további három gépre opciót is lekötve. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.