A hazai lízingpiac idei évének növekedési ütemét egyetlen tényező befolyásolta érdemben: nem nőtt az újautó-eladások volumene. S miután a lízing változatlanul a gépkocsi-értékesítésre "épül", az elmúlt évek turbulens bővülését követő stagnálás új helyzet elé állította a lízingtársaságokat. Bár a nyugati tendenciák alapján az autófinanszírozás részarányának mérséklődnie kellene, ez egyelőre nem történt meg, s nagy valószínűséggel 2005-re sem ez lesz jellemző - fogalmazott Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

A gépkocsi-finanszírozásban jelenleg még lehet profitot termelni, függetlenül attól, hogy ennek a mértéke folyamatosan csökken. Az idei esztendő ugyanis - az öldöklő verseny következtében - a féktelen kamatversenyről, az akár nullaszázalékos THM-ekről (teljes hiteldíjmutató), a nagyobb kockázatvállalási hajlandóságról szólt. Ennek egyik jele, hogy a kihelyezési kényszer alatt álló lízingcégek a nagyobb kamatmarzzsal kecsegtető használtautó-piac felé fordulnak. Bár kétségtelen, a fizetésképtelen ügyfelek számának, s ezzel a visszavett autók volumenének növekedésével párhuzamosan amúgy is a legnagyobb használtautó-kereskedőkké nőtték ki magukat. Az idén összességében több mint tízezer autó kerülhet vissza a lízingtársaságokhoz, amelynek a kezelése egészen másfajta technikát igényel, mint az új autó eladása - emelte ki Antall Pál.

Az utóbbi időben megszaporodtak a problémás ügyfelek a gépjármű-finanszírozásban érdekelt cégeknél - hívja fel a figyelmet a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) is. A lízingkövetelések értékvesztési aránya a 2003. június végi 1,4 százalékról 2003 végére 1,5, majd 2004 első felének végére 1,9 százalékra nőtt. S még ha az autó-visszavételből veszteség nélkül is kerül ki egy cég, akkor is elmaradt haszonnal, csökkenő jövedelmezőséggel kell számolni - mondja a PSZÁF.

Teljesen normális, hogy a piac ingadozik - mondta Kühne Attila, az MKB-Euroleasing ügyvezetője -, Nyugat-Európában egy megtorpanás nem jelent gondot. Nem baj, ha a szektorban nincs minden évben 30 százalékos növekedés, hiszen a bázis ma már magas, és fontos érdek fűződik ahhoz, hogy objektív, prudens döntések szülessenek - emelte ki Galambos Tibor, a CIB lízingcsoport vezérigazgatója. Mivel az autópiactól jövőre stagnálásra lehet számítani, így a piaci szereplők kénytelenek új szektorok irányába nyitni - folytatta -, s miután a teherautó-finanszírozás terén már nem várható jelentősebb bővülés, így növekedési potenciált inkább a gép-berendezés és az ingatlanlízing képvisel.

Nem hiszem, hogy az autófinanszírozásra szakosodott társaságok más csatornákat nyitnának - jegyezte meg Kühne, ám hangsúlyozta: megtették a lépéseket a több lábon állás felé. Az Erste Lízing is némileg változtat stratégiáján: óvatosan elmozdulnak az egyéb eszközök finanszírozása felé - mondta Mészáros György elnök-vezérigazgató.

Az egyik legfontosabb stratégiai irányvonalat a gépek-berendezések lízingje jelenti a hazai társaságok számára - mutatnak rá a piaci szereplők; bár mint Domonkos András, a Lombard Lízing vezérigazgatója fogalmazott: ha lényeges kormányzati változás nem történik a lízing megítélése terén, úgy számottevő bővülésre nem lehet számolni ezen a téren.