A kábeltelevíziós társaságokra ugyanis nem vonatkozik a távszolgáltatási törvény, amely többek között azt írja elő a távközlési szolgáltatóknak, hogy évente maximum négy óra lehet a kimaradási idő, és hogy áramszünet esetén is szolgáltatniuk kell. Így bizony, ha zsúfolt a vonal, lehet hogy vagy a tévét nem tudjuk nézni, vagy internetes kapcsolat nincs, vagy a hangszolgáltatás szünetel átmenetileg.

A hagyományos telefonáláshoz képest merőben új megoldás, amikor a nyílt interneten keresztül, tehát a világhálóra csatlakoztatott számítógépek, illetve a számítógéphez kapcsolt mikrofonok segítségével beszélgetünk. Ezt hívja a szaknyelv IP-telefóniának. Egyelőre lassan terjed, és nem annyira az üzleti, mint inkább a magánéletben használják, jellemzően a fiatalok. Előfeltétele a szélessávú internetes elérhetőség. Tehát a beszélgetésért is lényegében a korlátlan internes használatot nyújtó szolgáltatási csomagra kell előfizetnünk az internetszolgáltatónál. Ha erre amúgy is szükségünk van, maga a beszélgetés szinte ingyenes.

Kétségtelen, hogy a vezetékes telefonok legfontosabb versenytársai a mobilszolgáltatók. Bár a mobilozás percdíjai általában lényegesen magasabbak, mint a vezetékesé, ez az előny máris eltűnik, ha például a vezetékesről gyakran vagyunk kénytelenek mobilkészüléket hívni. Ezért egyre több cég alkalmaz a telefonköltségeinek csökkentéséhez olyan kis telefonközpontokat, amelyik automatikusan kiválasztja a hívott számok közül a mobilszámokat, és a mobilszolgáltatótól megrendelt előfizetésre irányítja át.

Végül is ahhoz, hogy valóban mérsékeljük a telefonköltségeinket, elsősorban a saját telefonálási szokásainkat kell elemeznünk. Hiszen más és más megoldás jöhet szóba, ha például csúcsidőben vagy azon kívül beszélünk, illetve ha főként helyi, mobil- vagy nemzetközi hívást kezdeményezünk. A távszolgáltatási díjcsomagokban a magas alapdíjhoz - amelyet a beszélgetés mennyiségétől függetlenül fizetünk - tartoznak alacsonyabb percdíjak, és az alacsonyabb alapdíjhoz magasabb percdíjak. Apropó percdíjak: bár az áraikat a szolgáltatók egységesen percekben adják meg, az egyre élesebb versenyben mára általánossá vált, hogy csak a ténylegesen lebeszélt másodpercek szerint számláznak. Ez jóval kedvezőbb, mint korábban, hiszen egy átlagos beszélgetés a vezetékes készülékeken is mindössze 3,33 percig tart.

Visszatérve oda, hogy mikor is kell új telefonkészüléket beszereznünk a régi helyett: akkor, amikor az analóg vonal helyett áttérünk egy digitális rendszerre, akár szolgáltatóváltás nélkül. Ilyen az úgynevezett ISDN-vonal, amely néhány évvel ezelőtt azért kezdett el terjedni, mert gyorsabb adatátvitelt tett lehetővé a korábbi megoldásokhoz képest, és javította a szolgáltatás minőségét. Ám igazából még meg sem ismerkedtünk az előnyeivel, amikor a rendkívül gyors technikai fejlődés nyomán az úgynevezett ADSL, azaz a szélessávú adatátvitel elkezdte kiszorítani a piacról. Aki tehát ma szeretne lépni, jobb, ha mindjárt szélessávúra vált.