BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem szabad ötletet venni

Kisebb vállalkozásoknak érdemes lehet franchise-hálózatba beszállni, különösen azért, mert pályázat útján állami támogatást is igénybe vehetnek hozzá. Az ötlet azonban önmagában kevés, azt nem érdemes megvenni.

Már az idén emelkedhet a kiskereskedelemben a franchise-hálózatban működő cégek által lebonyolított forgalom értéke. A tavalyi 4-6-ról akár 5-7 százalékra nőhet ez az arány, ha a Coop-egységek száma megkétszereződik, és a CBA is megkezdi a franchise-ra való áttérést.

A franchise népszerűsége növekszik, ezt mi sem jelez jobban, mint hogy folyamatos a hazai és a külföldi vállalkozók érdeklődése; hetente legalább egy-két cég keresi meg a hetven hálózatot tömörítő Magyar Franchise Szövetséget (MFSZ) - tudtuk meg Kiss István főtitkártól. Beszámolója szerint az érdeklődők fele személyesen is tájékozódik a lehetőségekről. Az elmúlt két-három évben több új hazai és külföldi lánc is megjelent, és újabbak várhatók, főleg a gyorskiszolgáló éttermek köréből.

Ha kimutatható, hogy a megismételt egység is nyereséges lesz, jól megszervezhető a beszerzés, s működik az átadó és átvevő közötti szerződés, akkor érdemes belevágni. A szükséges tőke ágazattól, földrajzi kiterjedtségtől és az átadó piaci pozíciójától is függ, vagyis néhány milliótól több tíz millió forintig is terjedhet. Magát az ötletet sohasem szabad megvenni, az nem franchise.

A forráshoz jutás könnyebb lesz, ugyanis a szaktárca 2.3.2-es pályázatán, amely a hálózatépítést támogatja, összesen ötmilliárd forintot lehet igényelni. Az illetékesek végre meghatározták, hogy a hálózat tagjai külön-külön milyen eljárásban hívhatják le a megnyert pénzt.

A franchise-vállalatok megközelítőleg 25 százalékát lefedő MFSZ adataiból kiderül: egyre népszerűbb a terjeszkedésnél a "shop in shop" módszer. Tavaly többek között a Herbária és a Happy Box is ezt a formát választotta, vagyis kisebb területet bérelt egy-egy nagyobb üzletben, s ott kínálta áruit vagy szolgáltatásait. Ez egyébként már a piaci telítődés egyik jele, de közrejátszanak a magas ingatlanárak és a jó fekvésű üzlethelyiségek hiánya is. Magyarországra továbbra sem jellemző a Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban oly kedvelt, otthonról, bolthelyiség nélkül működtethető franchise-vállalkozások. Kiss István szerint ennek még nem alakult ki a kultúrája, azonban egyre több az ilyen jellegű társaság.

Néhány jelentősebb hazai franchise-hálózat külföldön is megjelent az elmúlt egy-két évben. A fagyasztott pékáru előállításával és kereskedelmével foglalkozó Fornetti Kft. például Kijevben épített egy új üzemet, megkezdte a spanyol, a skandináv és az észak-amerikai piac feltérképezését, és ma már Európa 17 országában és Kuvaitban működteti hálózatát. Időközben székhelyén, Kecskeméten 850 millió forintos beruházással csaknem ötezer négyzetméteresre bővítette üzemcsarnokát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.