BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem szabad ötletet venni

Kisebb vállalkozásoknak érdemes lehet franchise-hálózatba beszállni, különösen azért, mert pályázat útján állami támogatást is igénybe vehetnek hozzá. Az ötlet azonban önmagában kevés, azt nem érdemes megvenni.

Már az idén emelkedhet a kiskereskedelemben a franchise-hálózatban működő cégek által lebonyolított forgalom értéke. A tavalyi 4-6-ról akár 5-7 százalékra nőhet ez az arány, ha a Coop-egységek száma megkétszereződik, és a CBA is megkezdi a franchise-ra való áttérést.

A franchise népszerűsége növekszik, ezt mi sem jelez jobban, mint hogy folyamatos a hazai és a külföldi vállalkozók érdeklődése; hetente legalább egy-két cég keresi meg a hetven hálózatot tömörítő Magyar Franchise Szövetséget (MFSZ) - tudtuk meg Kiss István főtitkártól. Beszámolója szerint az érdeklődők fele személyesen is tájékozódik a lehetőségekről. Az elmúlt két-három évben több új hazai és külföldi lánc is megjelent, és újabbak várhatók, főleg a gyorskiszolgáló éttermek köréből.

Ha kimutatható, hogy a megismételt egység is nyereséges lesz, jól megszervezhető a beszerzés, s működik az átadó és átvevő közötti szerződés, akkor érdemes belevágni. A szükséges tőke ágazattól, földrajzi kiterjedtségtől és az átadó piaci pozíciójától is függ, vagyis néhány milliótól több tíz millió forintig is terjedhet. Magát az ötletet sohasem szabad megvenni, az nem franchise.

A forráshoz jutás könnyebb lesz, ugyanis a szaktárca 2.3.2-es pályázatán, amely a hálózatépítést támogatja, összesen ötmilliárd forintot lehet igényelni. Az illetékesek végre meghatározták, hogy a hálózat tagjai külön-külön milyen eljárásban hívhatják le a megnyert pénzt.

A franchise-vállalatok megközelítőleg 25 százalékát lefedő MFSZ adataiból kiderül: egyre népszerűbb a terjeszkedésnél a "shop in shop" módszer. Tavaly többek között a Herbária és a Happy Box is ezt a formát választotta, vagyis kisebb területet bérelt egy-egy nagyobb üzletben, s ott kínálta áruit vagy szolgáltatásait. Ez egyébként már a piaci telítődés egyik jele, de közrejátszanak a magas ingatlanárak és a jó fekvésű üzlethelyiségek hiánya is. Magyarországra továbbra sem jellemző a Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban oly kedvelt, otthonról, bolthelyiség nélkül működtethető franchise-vállalkozások. Kiss István szerint ennek még nem alakult ki a kultúrája, azonban egyre több az ilyen jellegű társaság.

Néhány jelentősebb hazai franchise-hálózat külföldön is megjelent az elmúlt egy-két évben. A fagyasztott pékáru előállításával és kereskedelmével foglalkozó Fornetti Kft. például Kijevben épített egy új üzemet, megkezdte a spanyol, a skandináv és az észak-amerikai piac feltérképezését, és ma már Európa 17 országában és Kuvaitban működteti hálózatát. Időközben székhelyén, Kecskeméten 850 millió forintos beruházással csaknem ötezer négyzetméteresre bővítette üzemcsarnokát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.